اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

هوش مصنوعی به داد بیماران تومور دار رسید! / تشخیص درست سلول های سرطانی به کمک هوش مصنوعی! + جزئیات

جدا کردن مقدار مناسب بافت همواره یکی از دغدغه های جراحان بوده است زیرا در صورت برداشتن بیش از حد عملکرد عصبی مختل شده و در صورت برداشت کمتر، تومور مجدد رشد کرده و اختلال ایجاد می‌کند. حال هوش مصنوعی برای تشخیص درست این سلول ها به کمک پزشکان آمده است.

پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ، تشخیص دقیق مولکولی که جزئیات تغییرات DNA در سلول‌ها در طول جراحی را نشان می‌دهد، می‌تواند به جراحان مغز و اعصاب کمک کند تا تصمیم بگیرند چه مقدار از بافت مغز را حذف کنند.

برداشتن بیش از حد تومور در شرایط تومور کم تهاجمی ممکن است بر عملکرد عصبی و شناختی بیمار تأثیر بگذارد. به طور مشابه، برداشتن بیش از حد در زمانی که تومور بسیار تهاجمی است می تواند بافت بدخیم را پشت سر بگذارد که می تواند به سرعت رشد کرده و گسترش یابد.

کان هسینگ یو، نویسنده اصلی این مطالعه و پروفسور انفورماتیک زیست پزشکی در مؤسسه بلاواتنیک، می گوید: «در حال حاضر، حتی روش های بالینی مدرن نیز نمی توانند تومورها را از نظر مولکولی در طول جراحی شناسایی کنند.

یو گفت که دانستن هویت مولکولی تومور در حین جراحی نیز مهم است، زیرا برخی از تومورها از درمان فوری با تراشه های پوشش داده شده با دارو که مستقیماً در زمان جراحی در مغز کاشته می شوند، سود می برند.

یو افزود: «توانایی شناسایی تشخیص مولکولی در حین جراحی در زمان واقعی می‌تواند انکولوژی را در زمان واقعی فعال کند.

این تیم تحقیقاتی که CHARM نام دارد می‌گوید هنوز باید از طریق آزمایش در محیط‌های واقعی اعتبار بالینی داشته باشد و قبل از استقرار در بیمارستان‌ها توسط سازمان غذا و دارو تأیید شود.

CHARM با استفاده از 2334 نمونه تومور مغزی از 1524 فرد مبتلا به گلیوما از سه گروه مختلف بیمار ایجاد شد. هنگامی که این ابزار روی مجموعه بی سابقه ای از نمونه های مغز آزمایش شد، تومورها را با جهش های مولکولی خاص با دقت 93 درصد تشخیص داد و با موفقیت سه نوع اصلی گلیوما را با ویژگی های مولکولی متمایز طبقه بندی کرد.

به نقل از www.entekhab.ir

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا