دانستنی ها

همه‌چیز درباره آب نارنج؛ استفاده‌های درمانی و زیبایی پوست همراه با عوارضی که باید در نظر گرفت!

آب نارنج دارای خواص و کاربرد‌های بسیاری برای بدن است. این مرکباتی ارزش غذایی بالایی دارد و درمان‌های مختلفی از جمله کاهش وزن، درمان سرماخوردگی و کم خونی برای بدن فراهم می‌کند.

با توجه به ترشی طبیعی آن، مصرف آب نارنج به عنوان چاشنی سالاد و روی غذا‌هایی مانند ماهی، باعث هضم سریع‌تر غذا‌ها می‌شود و طعم مطلوبی به آن‌ها می‌بخشد. همچنین، عطر و مزه‌ی فوق العاده نارنج باعث خوشمزه‌تر شدن بیشتر غذاها می‌شود.

میوه، عرق، چای، رب و آب نارنج هر کدام دارای خواص ویژه‌ای هستند و در مصارف مختلفی از جمله در پخت غذاها و تهیه نوشیدنی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش پی ام آپ، پرتقال طبیعتی سرد و خشک دارد و از تمام قسمت های این گیاه (میوه، برگ، پوست و گل) در طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده می شود. برای تهیه آب پرتقال می توانید از میوه های نارس و رسیده استفاده کنید. البته آب پرتقال نارس از نظر برخی خواص درمانی قوی تر و موثرتر است. در این قسمت از سلامت نمناک با خواص آب پرتقال و استفاده از آب این میوه خاص آشنا می شویم.

خواص و کاربردهای آب پرتقال:

سرشار از ویتامین C

تمامی میوه‌های ترش و به ویژه مرکبات، ویتامین سی را در خود جای داده‌اند. از جمله، آب نارنج همانند دیگر مرکبات، سرشار از ویتامین C و ویتامین ث است که با مصرف آن، سیستم ایمنی بدن قوی‌تر می‌شود. در هنگام سرما خوردگی، مصرف آب نارنج می‌تواند روند درمان را تسریع کند.

علاوه بر این، آب نارنج یک ضدعفونی کننده قوی است که مصرف آن در زمان گلو درد تاثیر بسیاری دارد. برای کاهش تورم گلو و حلق، می‌توان با آب نارنج غرغره کرد و همچنین می‌توان نصف لیوان آب نارنج را با یک قاشق عسل ترکیب کرده و پس از غذا میل کرد.

هضم غذا

همانطور که گفته شد، مصرف مرکبات ترش مزه به هضم سریعتر غذا کمک می کند. آب پرتقال نیز یکی از مهم ترین چاشنی های ترش برای طعم دادن به غذاها محسوب می شود. علاوه بر این، مصرف آب پرتقال همراه با غذا در از بین بردن اسید معده بسیار موثر است.

استفاده از آب پرتقال:

درمان آنفولانزا

آب پرتقال در پیشگیری و درمان سرماخوردگی و سینوزیت بسیار مفید است زیرا حاوی ویتامین C فراوانی است.

درمان کم خونی

ویتامین C به بدن در جذب آهن غذا کمک می کند. بنابراین مصرف آب پرتقال با غذاهای گوشتی باعث افزایش جذب آهن در خون می شود. به همین دلیل افرادی که از کم خونی رنج می برند نباید نوشیدن آب پرتقال همراه با غذا را فراموش کنند.

کاهش قند خون و دیابت

نارنج از خواص مفید خود می‌تواند به عنوان یک کاهش دهنده قند خون اشاره کرد. به همین دلیل، بیماران دیابتی توصیه می‌شود که این میوه خوشمزه را در سالاد و یا غذای خود استفاده کنند.

خواص آب پرتقال:

محافظت از سلامت کلیه ها

خواص آنتی اکسیدانی و محتوای بالای فلاونوئید پرتقال از سلامت کلیه ها در برابر آسیب های ناشی از جنتامایسین تحریک شده محافظت می کند.

برای پوست مفید است

اگر می‌خواهید برای پوستتان یک مرطوب کننده طبیعی پیدا کنید، آب نارنج یک گزینه مناسب است. این آب دارای خواصی ضدالتهابی و ضد باکتریایی است که می‌تواند به بهبود و تقویت پوست شما کمک کند. برای استفاده از آب نارنج به عنوان یک مرطوب کننده، می‌توانید یک سوم آب نارنج را با گلاب ترکیب کنید و آن را به عنوان یک ماسک روی پوستتان بمالید. استفاده مداوم از این ترکیب به تقویت پوست شما کمک خواهد کرد.

کاهش وزن و لاغری

از دیگر خواص مهم آب پرتقال می توان به کاهش وزن، کاهش وزن و درمان یبوست اشاره کرد. برای رهایی از چربی و اضافه وزن می توانید آب پرتقال تازه را با مقدار کمی شکر مخلوط کرده و مصرف کنید. آلکالوئید سیناپین موجود در آب پرتقال باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها می شود. با مصرف این ترکیب و ورزش منظم شاهد کاهش وزن خود خواهید بود.

کاهش کلسترول

مصرف آب نارنج اثرات مثبتی در بهبود سلامتی قلب دارد. این نوشیدنی می‌تواند کلسترول بالای خون را کاهش دهد و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثر باشد. همچنین، مصرف آب نارنج به علت خواص تحریک کننده و تقویت کننده برای عضلات قلب، در ترومبوز و نارسایی های قلبی مفید است. بنابراین، می‌توان گفت که مصرف آب نارنج از جمله تغذیه های مفید برای بهبود و حفظ سلامتی قلب محسوب می‌شود.

درمان گرفتگی بینی

در طب سنتی از پرتقال برای رفع گرفتگی و گرفتگی بینی استفاده می شود. برای درمان گرفتگی بینی باید میوه پرتقال را در آب جوش بریزید و بخار آن را استنشاق کنید.

درمان سرطان

نارنج، یک میوه با خواص بسیار مفید و مؤثر برای سلامتی انسان است. این میوه حاوی ترکیباتی مانند لیمونن و میرسن است که دارای خاصیت قوی ضد سرطانی هستند. برای مثال، استفاده از نارنج می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان، از جمله سرطان روده بزرگ، کاهش دهد. به همین دلیل، مصرف نارنج به عنوان یک میوه سالم و مفید به شمار می‌رود.

پف زیر چشم را از بین ببرید

در طب سنتی از آب پرتقال برای رفع پف دور چشم استفاده می شود.

خواص آب پرتقال:

ویژگی های استفاده از شکر و پرتقال

یکی از راه های موثر و بی ضرر برای درمان یبوست مخلوط کردن یک قاشق روغن زیتون با یک لیوان شکر و آب پرتقال است. البته افراد دیابتی نباید از این روش درمانی استفاده کنند.

کاهش چربی و فشار خون

آب پرتقال حاوی ترکیباتی است که فشار خون و چربی خون را کاهش می دهد. پس بهتر است آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. برای کاهش فشار خون باید نصف لیوان آب پرتقال را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و بعد از غذا بنوشید.

درمان اوریون

آب پرتقال برای درمان اریون مفید است. برای درمان اوریون باید آب پرتقال و سرکه را با کدو حلوایی مخلوط کنید و روی ورم گلو بمالید. در طول بیماری، بیمار باید از خوردن غذاهای سرخ شده خودداری کند.

سایر خواص درمانی پرتقال:

– کاهش تب
– درمان سردرد بدون علائم خاص

آب نارنج به عنوان یکی از انواع آب‌های میوه، دارای خواص فراوانی است که می‌تواند به بهبود سلامتی بسیاری از افراد کمک کند. مصرف آب نارنج، باعث دفع سموم بدن، بهبود ترشح صفرا، کاهش ترشح صفرا، تصفیه خون و درمان اختلالات کبدی می‌شود. علاوه بر این، آب نارنج، باعث افزایش فعالیت کبد و بهبود عملکرد آن می‌شود.

علاوه بر این، آب نارنج می‌تواند به بهبود ترشح در تمام انواع غدد مانند غدد درون ریز و غدد برون ریز همکاری کند. این ترشحات، منجر به افزایش هورمون‌های صفراوی، شیره‌ها و آنزیم‌های گوارش می‌شود و باعث پاکسازی تدریجی بدن از سموم می‌شود. در طب سنتی، آب نارنج برای خارج کردن خلط‌های غلیظ و زردرنگ سینه نیز استفاده می‌شود.

مصرف میوه‌های ترش مزه برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است. مانند سایر میوه‌های ترش، آب نارنج نیز می‌تواند در درمان‌های خانگی برای رفع نفخ، سوء هاضمه و افزایش اشتها مفید باشد. همچنین، آب نارنج حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد آنتی اکسیدان است و یک ماده ضد سرطان طبیعی محسوب می‌شود.

در نهایت، برای درمان دردهای سینه، سرفه و سردرد‌های ناشی از گرمی نیز می‌توان از آب نارنج استفاده کرد. بهترین روش مصرف آب نارنج تازه‌ترش است که با کمی نبات جوشانده و میل شود.

عوارض مصرف آب پرتقال:

در طب سنتی تمام غذاهایی که طعم ترش دارند برای اعصاب بدن مضر هستند. در این میان آب پرتقال میوه ای است که کمترین آسیب را به سیستم عصبی بدن وارد می کند اما عوارض زیر را نیز دارد:

1. مصرف بیش از حد آب پرتقال باعث افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و تپش قلب می شود. بهتر است بدانید که آب پرتقال با کافئین واکنش نشان می دهد و خطر ابتلا به فشار خون، غش، حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

2. می توان از آب پرتقال با داروهایی مانند استاتین ها، داروهای ضد اضطراب، داروهای فشار خون، داروهای چربی خون، داروهای آلرژی و ضد قارچ، ایدز، مسکن ها، داروهای تهوع و کاهش وزن استفاده کرد.

3. تشدید آب سیاه یکی دیگر از عوارض آب پرتقال است.

4. مصرف آب پرتقال سردردهای میگرنی را در برخی افراد تشدید می کند.

5. پس از مالیدن ماسک آب پرتقال به پوست، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید زیرا باعث ایجاد حساسیت پوستی می شود.

6. کودکان، زنان باردار و مادران شیرده از مصرف آب پرتقال خودداری کنند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا