اخبار روز

هشدار مهم برای مردم سیستان و بلوچستان!/ گاندو در کمین سیستان و بلوچستان

به نقل از شمانیوز، به گزارش سایت پی ام آپ، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از احتمال خروج تمساح پوزه کوتاه (گاندو) از برکه خبر داد و تاکید کرد: مردم باید مراقب حمله آن باشند.

داود میرشکار تصریح کرد: گاندو با حفر کانالی به عمق چندین متر و طول تا 15 متر سرپناهی برای زندگی و استراحت در ساعات گرم روز فراهم می کند و همچنین از تبخیر آب جلوگیری می کند و با ذخیره آب در کانال‌ها به حفظ آب برکه‌ها و تالاب‌ها در فصل‌های گرم و ایام خشکسالی کمک می‌کنند.

وی افزود: علیرغم وسعت زیستگاه تمساح پوزه کوتاه و عدم امکان فنس کشی و ایجاد محدودیت، علاوه بر نصب علائم هشدار دهنده جدید و گشت و کنترل مستمر توسط همیاران و محیط بانان این اداره کل، مباحث آموزشی نیز در روش‌های گوناگون در منطقه اجرا شده؛ اما متأسفانه بی‌احتیاطی و عدم توجه به علایم هشداردهنده گاهی موجب بروز حوادث ناگواری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به بارندگی ها و سیلاب های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان و به دلیل طغیان رودخانه ها و سدهای منطقه و در نتیجه شرایط جوی، استرس و تنش در حیات وحش، به خصوص تمساح پوزه کوتاه (گاندو) این احتمال وجود دارد که کروکودیل ها حوض را ترک کرده و در امواج خروشان آب گرفتار شوند و در نتیجه از زیستگاه اصلی خود دور شوند.

وی تاکید کرد: شهروندان از تردد در مناطق سیل‌زده، حاشیه رودخانه‌های باهوکلات، هوتک‌ها، باتلاق‌ها و مناطق حاشیه‌ای که آب‌های راکد تجمع می‌کنند خودداری کنند.

میرشکار بیان کرد: برای جلوگیری از حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات وحش به استان های عزیز توصیه می شود با مشاهده حیوانات وحشی صید شده در مناطق، مراتب را به نزدیکترین اداره حفاظت محیط زیست گزارش و یا با سامانه 1540 شبانه روزی تماس بگیرند.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان، از پنجم تیرماه امسال در 17 روستای شهرستان های سراوان، چابهار، خاش، مهرستان، سیب و سوران به سیل زدگان کمک رسانی شده است.

سید محمدمهدی سجادی اظهار داشت: با توجه به بارندگی های اخیر و وقوع سیل و آبگرفتگی، 60 امدادگر به 372 نفر در 71 خانوار در شهرستان های فوق امداد رسانی کرده اند.

وی ادامه داد: از این تعداد 104 نفر در قالب 22 خانوار در چادرهای هلال احمر اسکان داده شدند و اقلامی از قبیل چادر امدادی، موکت، پتو، نایلون و سبدهای غذایی بین آسیب دیدگان توزیع شد.

رئیس جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ندای امداد ۱۱۲ هلال احمر به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به حادثه دیدگان است و نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان آماده امدادرسانی به هموطنان حادثه دیده هستند.

استان پهناور سیستان و بلوچستان در منطقه ای گرم و خشک واقع شده است، به همین دلیل تاثیرپذیری از سامانه های کم فشار حاره ای و پراکنش زمانی و مکانی بارندگی ها بسیار نامناسب است به طوری که در برخی اوقات تمامی بارندگی های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت نازل شده و سیلاب های سهمگین ایجاد می کنند.

این ویژگی‌های جغرافیایی و طبیعی سال‌هاست که باعث بروز بلایایی از جمله خشکسالی و سیل به طور همزمان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان شده است.

بخش های شمالی سیستان و بلوچستان به دلیل تاثیرپذیری از پدیده مونسون آسیایی(کم فشار هند) در ماه های گرم سال با وزش بادهای نسبتا شدید ۱۲۰ روزه و طوفان و گرد و خاک روبرو است، همچنین از نظر لرزه خیزی بر اساس تقسیم بندی های انجام شده این استان دارای گسل های فراوان و مهمی است که فعالیت این گسل ها باعث وقوع زمین لرزه های متعدد شده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا