اخبار روز

هشدار رئیس کل بانک مرکزی؛ مجوز این صرافی ها باطل می شود.

به نقل از شمانیوز

به گزارش سایت طلا، رئیس کل بانک مرکزی از افزایش تسهیلات ریالی شرکت های دانش بنیان و اختصاص خط اعتباری 500 میلیون دلاری برای تامین نیازهای ارزی شرکت های دانش بنیان خبر داد. سال

محمدرضا فرزین در نشست و نشست معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از سازمان ها و شرکت های پیشرو در حوزه فعالیت های دانش بنیان با تاکید بر حمایت همه جانبه نظام بانکی از این شرکت های موثر، گفت: حل مشکلات ارزی شرکت های دانش بنیان و در راستای حمایت های عملی آن، امسال ردیف اعتباری 500 میلیون دلاری برای این بخش اختصاص داده شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل کمیته تامین و تخصیص ارز در بانک مرکزی با حضور وزارتخانه های معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی گفت: در این کمیته به گشایش اعتبار، نیازهای ارزی سالانه بخش‌های مختلف را بر اساس منابع، تعیین و سهمیه هر یک از بخش‌ها مشخص می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به لزوم توجه جدی به شرکت های دانش بنیان و به منظور تسریع در رفع نیازهای ارزی فعالان بخش، امسال علاوه بر سهمیه این بخش، بانک مرکزی اعتبار جدیدی را تخصیص خواهد داد. خط 500 میلیون دلاری به آن.

فرزین ادامه داد: شرایط تخصیص این ردیف اعتباری با همکاری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت حراست مشخص می شود. البته در همین آدرس، نمایندگان این شرکت ها می توانند در کمیته تامین و تخصیص ارز شرکت و حضور فعال داشته باشند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به گشایش های پیش رو در امور مبادلاتی، ممکن است ردیف اعتباری ویژه شرکت های دانش بنیان در سال های آینده افزایش یابد.

به گفته فرزین، برای پاسخگویی به نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در نمایشگاه‌های صادراتی به منظور بازاریابی، این شرکت‌ها می‌توانند ارز مورد نیاز خود را در این زمینه از هدر خدمات سامانه مربوطه نیز دریافت کنند.

در جلسه مذکور با توجه به مشکلات شرکت های فعال در حوزه شرکت های دانش بنیان برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش و همچنین لزوم تسریع در تامین به موقع نقدینگی این شرکت ها، رئیس کل بانک مرکزی دستور داد کمیته ای برای تدوین آیین نامه تاسیسات ریالی مورد نیاز شرکت های دانش بنیان با مشارکت معاونت اعتباری بانک مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شود.

رشد 85 درصدی اعطای تسهیلات به موسسات دانش بنیان تنها در سه ماه گذشته

فرزین خاطرنشان کرد: سال گذشته 187 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان اختصاص یافت که 165 درصد رشد داشت. همچنین در دو ماهه امسال 20 میلیارد تومان تسهیلات در این بخش پرداخت شد که رشدی معادل 85 درصد دارد.

در ادامه این نشست، رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به حمایت جدی شبکه بانکی از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه ارتباطات بانکی، توسعه روابط بانکی با کشورهای همسایه را یکی از مهم ترین راه های ارتباط بانکی دانست. اولویت های اصلی بانک مرکزی است و در این راستا قطعا استفاده از خدمات شرکت های دانش بنیان داخلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فرزین افزود: هم اکنون شبکه کارت شتاب ایران با میر روسیه در حال ارتباط است و برقراری این ارتباط با چین و ترکیه نیز در دستور کار است.

رئیس کل بانک مرکزی در بخشی دیگر از سخنان خود به گلایه برخی شرکت های دانش بنیان از طولانی شدن روند تامین و تخصیص ارز و وجود برخی تخلفات در شبکه مبادلاتی کشور اشاره و تاکید کرد: رسیدگی تخلفات وظیفه ذاتی نهادهای دولتی است و از همه فعالان این حوزه تقاضا دارم در صورت مشاهده تخلف در شبکه صرافی، مصادیق آن را به بانک مرکزی منعکس کنند. بانک مرکزی قطعا با متخلفان برخورد قاطع خواهد کرد و مجوز صرافی های متخلفی که از متقاضیان ارز تقاضای پرداخت زیر میزی را دارند لغو می شود.

فرزین از اولویت های کاری خود برگزاری جلسات مشترک با واحدهای مختلف تولیدی برای رفع مشکلات آنها نام برد و گفت: در این راستا جلسات متعددی با فعالان صنعت دارو برگزار شده که نتایج خوبی داشته است.

بر اساس این گزارش، دکتر دهقان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با ارائه گزارشی از ظرفیت بنگاه های دانش بنیان گفت: در حال حاضر 8600 بنگاه دانش بنیان در کشور فعال هستند و ارزش بنگاه های دانش بنیان فروش سالانه محصولات این شرکت ها 400 میلیارد تومان است. این شرکت ها حداکثر 500 میلیون دلار ارز دارند، تقریباً 1000 میلیون دلار و سالانه بیش از 5000 میلیون دلار برای کشور صرفه جویی می کنند.

وی بیان کرد: بنگاه های دانش بنیان توانایی بسیار خوبی در زمینه کمک به شبکه بانکی و بهبود سیستم های پرداخت و ارتباط بانک دارند و در صورت نیاز شبکه بانکی امکان توسعه همکاری با بانک مرکزی وجود دارد. در اين زمينه.

گفتنی است در این جلسه نمایندگان شرکت های دانش بنیان نیز مشکلات و مشکلات خود را در زمینه تامین ارز و نقدینگی از جمله زمان مورد نیاز برای تامین ارز، اولویت شرکت ها بر اساس دانش بیان کردند. در دریافت تسهیلات ریالی، تخلف برخی مبادلات در حوزه دریافت زیر میزی و ضرورت تسهیل یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه تامین به موقع نیازهای ارزی بود.

در پایان این جلسه مقرر شد بسته جداگانه ای برای شرکت های دانش بنیان به صورت مشترک بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بانک مرکزی تهیه و بر اساس تفاهم های صورت گرفته راهکارهایی برای حل مشکلات اجرایی شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا