اخبار روز

هر ۷ دقیقه یک ایرانی به این بیماری مبتلا می شود

21 سپتامبر هر سال به عنوان روز جهانی آلزایمر نامگذاری شده است.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که در آن حافظه، رفتار، مهارت‌های کلامی، درک مطلب و عملکرد شناختی عمومی بیمار دچار اختلال می‌شود.

علت بیماری آلزایمر چیست؟

علت اصلی بیماری آلزایمر هنوز دقیقاً مشخص نیست، اما برخی از عوامل مانند سن، سابقه خانوادگی و ارثی، ژن ها، سابقه آسیب های شدید به سر، سبک زندگی، استرس و افسردگی از جمله عوامل زمینه ساز هستند.

شیوع آلزایمر چقدر است؟

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، هر سه ثانیه یک نفر در جهان به بیماری آلزایمر و زوال عقل مبتلا می شود. در حال حاضر بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و تا سال 2030 این تعداد به بیش از 78 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش انجمن آلزایمر ایران، آخرین گزارش از شیوع زوال عقل در ایران نشان می دهد که هر ۷ دقیقه یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.

علائم آلزایمر چیست؟

علائم هشدار دهنده بیماری آلزایمر را می توان به چند دسته تقسیم کرد:

مشکلات حافظه

مشکلات حافظه شامل مشکل در به خاطر سپردن، فراموشی، تکرار سوالات مکرر، قرار دادن اشیاء در مکان های نامرتبط، گم شدن در مکان های آشنا و فراموشی تدریجی نام افراد و اعضای خانواده است. افراد عادی ممکن است یک قرار ملاقات، نام یک همکار یا شماره تلفن یک دوست را فراموش کنند و سپس آن را به خاطر بسپارند، اما فرد مبتلا به آلزایمر اغلب چیزهایی را فراموش می کند و هرگز آنها را به خاطر نمی آورد، به خصوص چیزهایی که اخیرا اتفاق افتاده است.

مشکل در تمرکز

ناتوانی در انجام چند کار یکی از علائم بیماری آلزایمر است. یک فرد پرمشغله گاهی اوقات می تواند حواسش پرت شود، اما فرد مبتلا به آلزایمر به تدریج توانایی تهیه غذا به روش قدیمی را از دست می دهد و گاهی فراموش می کند که غذا خورده است.

مشکل در قضاوت و تصمیم گیری

فرد مبتلا به آلزایمر نه مشکلات خود را درک می کند و نه مراجعه به پزشک را ضروری می داند. اختلال در تصمیم گیری های ساده مانند پوشیدن لباس های زمستانی در گرمای تابستان یکی دیگر از علائم هشدار دهنده است.

اگرچه زوال عقل بخشی از روند پیری نیست، پیری عامل مهمی در بروز آن است. به عنوان مثال، پس از 65 سالگی، خطر ابتلا به آلزایمر تقریباً هر پنج سال دو برابر می شود.

زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند. دلایل این امر هنوز مشخص نیست، اما عواملی مانند طول عمر بیشتر از مردان، تغییرات در سطح هورمون ها در طول زندگی و همچنین ضعف قدرت بدنی و سایر مشکلات سلامتی ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

عوامل ژنتیکی نیز در ایجاد این بیماری نقش دارند. سه ژن در ایجاد بیماری آلزایمر نقش مستقیم دارند. اگر فردی تغییری در یکی از این ژن ها داشته باشد، قبل از 65 سالگی به بیماری آلزایمر خانوادگی تشخیص داده می شود.

عوامل قابل تغییر بیماری آلزایمر

بسیاری از عوامل بیماری را می توان با تغییر سبک زندگی برطرف کرد، از جمله:

فشار خون

افرادی که در میانسالی به فشار خون بالا مبتلا می شوند، بیشتر از افرادی که فشار خون طبیعی دارند، به زوال عقل مبتلا می شوند، زیرا فشار خون بالا اثرات مضری بر قلب، عروق خونی و سیستم گردش خون دارد.

مصرف سیگار و الکل

شواهدی وجود دارد که سیگار کشیدن خطر ابتلا به زوال عقل را تا 45 درصد افزایش می دهد. مصرف الکل نیز خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.

سطح سواد پایین

خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که تحصیلات متوسطه را به پایان نرسانده اند بیشتر است، زیرا افراد دارای تحصیلات عالی حجم شناختی بیشتری دارند. در واقع افراد تحصیل کرده در طول زندگی خود به طور مداوم از مغز خود استفاده می کنند و شاید به این ترتیب سلول های مغز از تخریب و زوال عقل مصون می مانند.

۲۳۳۲۳۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا