دانستنی ها

آیا رژیم آب به بدن آسیب می زند؟

رژیم آب نوعی رژیم غذایی است که توسط افرادی که می خواهند به سرعت وزن کم کنند دنبال می کنند.

به گزارش ایسنا، رژیم آب می تواند پنج روز یا بیشتر طول بکشد و در این مدت فرد به جز آب و نوشیدنی های طبیعی که کالری ندارند چیزی مصرف نمی کند. دانشمندان شواهدی را در مورد رژیم غذایی بوچینگر، یک درمان تحت نظارت پزشکی که شامل رژیم آب و خوردن غذای بسیار کم تا سه هفته است، بررسی کردند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که رژیم غذایی 5 تا 20 روزه، تولید کتون را افزایش می دهد زیرا بدن چربی ها را برای انرژی تجزیه می کند و در نتیجه تا 10 درصد وزن بدن کاهش می یابد. به نظر می رسد که مزایای متابولیک این رژیم مانند کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید و بهبود حساسیت به انسولین و سطح قند خون از بین رفته است.

نتایج این مطالعه نشان داد که اثرات نامطلوب اسیدوز متابولیک (اسید بیش از حد در بدن) شامل بی خوابی، گرسنگی و سردرد است، بنابراین رژیم غذایی آب یا رژیم بوچینگر که در آن فرد کالری بسیار کمی در روز مصرف می کند.  آسیب جدی وارد نمی کند.

پروفسور کریستا وارادی، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «نتیجه‌گیری کلی من این است که می‌توانید این رژیم را امتحان کنید، اما به نظر می‌رسد که باید بیش از حد روی آن کار کنید، اما تمام آن مزایای متابولیک از بین می‌رود.»

وی توصیه کرد که افراد نباید بیش از پنج روز از چنین رژیم هایی بدون نظارت پزشکی استفاده کنند.

این تحقیق هشت مطالعه را در مورد رژیم غذایی طولانی مدت آب یا رژیم غذایی بوچینگر مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که در آن شرکت کنندگان روزه دار مقادیر کمی سوپ سبزیجات، آب میوه، چای و آب را تحت نظارت پزشکی مصرف کردند. یافته ها نشان می دهد که اثر کاهش وزن پس از مدت کوتاهی نمایان می شود.

در طی پنج روز، شرکت کنندگان 4 تا 6 درصد از وزن خود را از دست دادند، کسانی که به مدت 7 تا 10 روز رژیم گرفتند، 2 تا 10 درصد و کسانی که رژیم را برای 15 تا 20 روز دنبال کردند، 7 تا 10 درصد از وزن خود را از دست دادند.

پس از دوره، شرکت کنندگان در صورت رعایت محدودیت کالری، کاهش وزن خود را حفظ کردند، اما در عرض سه ماه دوباره وزن خود را به دست آوردند.

تقریباً یک سوم کاهش وزن به دلیل توده چربی و دو سوم به دلیل توده بدون چربی بود. این نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سخت باعث می‌شود افراد چربی بیشتری از دست بدهند.

پروفسور ورادی گفت: بدن شما نیاز به دریافت مداوم پروتئین دارد. اگر پروتئین وجود نداشته باشد، آن را از ماهیچه ها دریافت می کند.

او افزود که ترجیح می دهد کسانی که می خواهند وزن کم کنند، رژیم غذایی متناوب را به رژیم آبی انتخاب کنند، زیرا داده های بیشتری وجود دارد که نشان می دهد رژیم متناوب می تواند به مدیریت وزن کمک کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا