اخبار روز

نیش این حشره کوچک مصرف گوشت را برای انسان دردناک می کند

غزل زیاری: ارتباط بین نیش کنه و حساسیت به گوشت ممکن است در ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسد. چطور ممکن است که نیش یک حشره ریز باعث شود مردم تا آخر عمر از خوردن کباب و گوشت کبابی پشیمان شوند؟

علت سندرم آلفا گال چیست؟

دانشمندان بر این باورند که این مربوط به مولکول های قند خاصی در بزاق کنه تگزاس است. مولکول هایی که اگرچه در بدن انسان یافت نمی شوند، اما در بدن اکثر پستانداران مشاهده شده اند.

کنه تگزاس چیست؟

این حشره کوچک از نیمه شرقی تگزاس تا نبراسکا زندگی می کند و در فلوریدا و بیشتر 48 ایالت ایالات متحده دیده شده است و حتی در بخش هایی از مکزیک و کانادا نیز گزارش شده است.

این کنه کنه تگزاس یا کنه ستاره ای نامیده می شود که به دلیل الگوی ستاره سفید گونه بالغ آن نامگذاری شده است. به طور معمول، بیشتر کنه های تگزاس، چه ماده و چه نر جوان، قهوه ای رنگ هستند. آنها معمولاً روی چمن ها و برگ ها کمین می کنند و به هر چیزی که می گذرد می چسبند. اغلب آنها روی بدن گوزن ها و بوقلمون ها یافت می شوند، اما در جوانی ممکن است از جوندگان یا پرندگان کوچکتر نیز تغذیه کنند.

این نوع کنه مانند سایر حشرات دارای سه مرحله رشد است: لارو، شفیره (پوره) و بالغ… در صورت فرصت می توانند در هر سه مرحله زندگی خود به راحتی از بدن انسان تغذیه کنند.

60fb7c56db497.image.jpg

سندرم آلفا گال چیست؟

هنگامی که افراد مبتلا به سندرم گال آلفا گوشت قرمز مصرف می کنند، مشکلات متعددی ممکن است رخ دهد: کهیر، بثورات پوستی، تهوع، استفراغ، اسهال، مشکلات تنفسی، سرگیجه، تورم و درد معده و همچنین علائم مشابه.

گاهی این علائم به سرعت ظاهر می شوند و گاهی تنها پس از چند ساعت ظاهر می شوند. البته همه افراد همه این علائم را همزمان تجربه نمی کنند. برخی از آنها تنها یکی از علائم را به شکل خفیف تجربه می کنند. خوردن یک تکه گوشت لزوماً باعث این سندرم نمی شود. با این حال، برخی از افراد ممکن است علائم جدی را تجربه کنند.

Yoonseung Park، حشره شناس در دانشگاه ایالتی کانزاس که در مورد سندرم آلفا گال و کنه های تگزاس مطالعه می کند، می گوید: برخی از افراد مبتلا به این سندرم حتی به بوی گوشت نیز بسیار حساس هستند.

ادامه مطلب

جالب اینجاست که این سندرم افراد مناطق مختلف آمریکای شمالی را یکسان تحت تاثیر قرار نمی دهد. به گفته پارک، تعداد بیماران مبتلا به این سندرم در ایالات خاصی مانند میسوری و کنتاکی بیشتر از سایر مناطق است. دلیل این امر هنوز مشخص نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهد که برخی کنه‌ها مولکول‌های بیماری‌زای بیشتری نسبت به بقیه دارند. او در حال حاضر در حال جمع‌آوری کنه‌های تگزاس از اطراف محدوده خود است تا دریابد که مناطق، آب و هوا یا عوامل دیگر چگونه ممکن است بر میزان انتقال این سندرم تأثیر بگذارد.

این بیماری چگونه کار می کند؟

هنگامی که کنه های تگزاس از میزبان خود تغذیه می کنند، می توانند یک مولکول قند طبیعی به نام آلفا گال را از بدن خود جذب کنند. هنگامی که از بدن میزبان خود تغذیه می کنند، مقدار زیادی مولکول آلفاگال را به بدن میزبان تزریق می کنند تا بخشی از سیستم ایمنی میزبان را از کار بیاندازند.

این مولکول ها در بزاق کنه باقی می مانند و می توانند هنگام تغذیه به میزبان های جدید وارد شوند. آلفاگال در بیشتر پستانداران یافت می شود، اما در انسان، ماهی، خزندگان و پرندگان وجود ندارد.

وجود آلفا گال در خون فرد، سیستم ایمنی فرد را تحریک می کند تا بدن او را با آنتی بادی های ایمونوگلوبولین E (IgE) پر کند که شامل آنتی گال است که به طور خاص برای هدف قرار دادن مولکول های آلفا گال طراحی شده است. محققان معتقدند ماده دیگری در بزاق کنه وجود دارد که خون ما را نسبت به صفرای آلفا حساس تر می کند. البته هنوز مطمئن نیستند که این ماده چیست.

Shutterstock_2152509307.jpg

پارک در این خصوص گفت: معتقدیم برخی از اجزای بزاق کنه که همراه با آلفاگال به بدن میزبان تزریق می شود، مسیر سیگنال دهی سیستم ایمنی را فعال کرده و باعث واکنش های آلرژیک می شود.

در این مرحله، هر بار که افراد مبتلا به این آلرژی گوشت حاوی آلفاگال می خورند، این آنتی بادی ها دوباره فعال می شوند. البته این بدان معنا نیست که این افراد لزوماً باید گیاهخوار شوند. به طور معمول، بیماران مبتلا به سندرم آلفاگال می توانند مرغ، ماهی و خزندگان بخورند. برای جلوگیری از این علائم، فقط باید از خوردن گوشت گاو، گوزن، بره، خوک، خرگوش و سایر انواع گوشت قرمز خودداری کنند.

گزش کنه و حساسیت به گوشت

هنوز دقیقاً مشخص نیست که چرا وقتی آلفاگال از طریق نیش کنه وارد بدن ما می شود، چنین واکنش هایی را مشاهده می کنیم. به خصوص زمانی که خوردن گوشت قرمز پر از آلفاگال اثر کمی از خود نشان داد. اما احتمالا موضوع به وجود ماده دیگری در بزاق کنه مربوط می شود.

پارک مطالعه می کند که وقتی کنه از بدن یک موجود زنده تغذیه می کند چه اتفاقی می افتد. نتایج تحقیقات اخیر او هنوز منتشر نشده است، اما اعضای تیم دریافتند که کنه ها وقتی از میزبان های مختلف تغذیه می کنند، سطوح بالاتری از مولکول های خاص را آزاد می کنند. وی در این رابطه گفت: ما به طور مرموزی کشف کردیم که وقتی این کنه ها از خون انسان تغذیه می کنند، سطح آلفاگال به طرز دیوانه کننده ای افزایش می یابد و ده برابر بیشتر از زمانی است که از خون سایر موجودات تغذیه می کند.

مشکل به تیک ستاره (تگزاس) محدود نمی شود. اگرچه این گونه کنه بالاترین میزان آلفاگال را در بزاق خود نسبت به سایر گونه های ساکن در آمریکای شمالی دارد، اما طبق گفته پارک، کنه های پاسیا نیز مقادیر کمتر آلفاگال را در بدن خود دارند.

در عین حال، کنه ها می توانند باعث سندرم آلفاگال در سایر نقاط جهان شوند، از جمله کنه فلج استرالیایی، کنه کرچک در اروپا و کنه شاخ بلند آسیایی. کنه آسیایی نیز باعث نگرانی در ایالات متحده شده است. زیرا به عنوان یک گونه مهاجم وارد آمریکا شده و در ده ها ایالت این کشور مشاهده شده است.

منبع: مجله کشف

5858

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا