اخبار روز سینما

با کارگردان و نویسنده آخرین تولد بیشتر آشنا شوید! / با آثار نوید محمودی بیشتر آشنا شوید!

نوید محمودی کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده و شاعر افغانستانی است که از 6 سالگی در ایران زندگی کرده و تابعیت ایران را نیز دارد. او در بیشتر آثار خود به مشکلات افغانستان می‌پردازد. در ادامه نگاهی به آثار او و برادرش در چند سال اخیر خواهیم داشت.

10 سال از ورود برادران محمودی به سینما می گذرد و در این مدت پروژه های مختلف سینما، تلویزیون و تلویزیون خانگی را پیش برده‌اند. در برخی از نمایش ها جمشید محمودی و در برخی دیگر نوید محمودی به عنوان کارگردان حضور داشتند. نکته مهم این است که هیچ کدام بدون حضور دیگری هیچ پروژه ای را پیش نبرده و فیلم هایشان عمدتاً به مشکلات مهاجران افغان می پردازد. در این مورد به بهانه اکران فیلم «آخرین تولد» نگاهی داریم به آثاری به کارگردانی نوید محمودی.

به گزارش پی ام آپ، از میان آثار برادران محمودی، دو سریال «سایه بان» و «دلدار» به کارگردانی مشترک هر دو برادر برای شبکه دو تولید شد و کارهای دیگر آنها به کارگردانی یکی از برادران بود.

رفتن | 1395

با کارگردان و نویسنده آخرین تولد بیشتر آشنا شوید! / با آثار نوید محمودی بیشتر آشنا شوید!

رضا احمدی و فرشته حسینی در نمایی از فیلم رفتن

در سال 1395، سه سال پس از اینکه برادران محمودی با ساخت «چند متر مکعب عشق» مورد توجه قرار گرفته بودند، نوید محمودی برای اولین بار کارگردانی را با فیلم «رفتن» بر اساس فیلمنامه جمشید محمودی تجربه کرد. «رفتن» نیز مانند «چند متر مکعب عشق» داستانی عاشقانه برگرفته از زندگی سخت مهاجران افغانستانی بود، اما محمودی وارد جزئیات این رابطه عاشقانه نشد و ماجرای اصلی خروج غیرقانونی پررنگتر به نظر می رسید. فرشته احمدی، نازنین بیاتی، رضا احمدی و بهرنگ علوی در این فیلم ایفای نقش کردند. «رفتن» نتوانست مانند فیلم قبلی موفق باشد. اما نماینده سینمای افغانستان در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار شد و در جشنواره های مختلف بین المللی جوایزی را کسب کرد.

سایه بان (مشترک با جمشید محمودی) | 1396

با کارگردان و نویسنده آخرین تولد بیشتر آشنا شوید! / با آثار نوید محمودی بیشتر آشنا شوید!
مجتبی پیرزاده و محمد ولی زادگان در نمایی از سریال “سایه بان”

نوید محمودی پس از «رفتن» به برادرش جمشید پیوست و اولین سریال تلویزیونی خود به نام «سایه بان» را با هم کارگردانی کردند. سریالی که بر خلاف دو اثر قبلی به زندگی افغان ها نمی پرداخت. آنها این بار حمایت از تولید ملی را سرلوحه کار خود قرار داده بودند و شخصیت های اصلی آنها جوانانی از طبقه پایین جامعه بودند که مدام در حال مبارزه برای زندگی بودند. «سایه بان» ظرافت های آثار قبلی نوید و جمشید را نداشت و علاوه بر خام بودن برخی پیام ها، آهنگ کندی داشت و به همین دلیل با نقدهایی مواجه شد. این مجموعه 50 قسمتی در آذر 96 از شبکه دو پخش شد.

هفت‌ونیم | 1397

با کارگردان و نویسنده آخرین تولد بیشتر آشنا شوید! / با آثار نوید محمودی بیشتر آشنا شوید!
مهسا همتی و فرشته حسینی در نمایی از فیلم «هفت و نیمه»

نوید محمودی دومین فیلم خود را در سال 1397 کارگردانی کرد و این بار فیلمنامه فیلم را خودش نوشت و جمشید محمودی فقط به عنوان تهیه کننده با او همکاری داشت. «هفت و نیم» در سال 1399 اکران شد و لحنی متفاوت از کارهای قبلی او داشت. هفت اپیزود، طرحی متوالی درباره مشکلات هفت دختر افغان و ایرانی بود. موضوعات این قسمت ها به موضوعاتی می پردازد که زندگی دختران این دو کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله مسائلی مانند باکرگی، سقط جنین، رنج ترنس ها و… بود. هستی مهدوی، فرشته حسینی، ندا جبرئیلی، آناهیتا افشار، علیرضا کمالی، شیدا خلیق و… از جمله بازیگران این فیلم بودند. «هفت و نیم» توجه ها را به خود جلب کرد زیرا به موضوعات مهمی دست زد که کمتر در مورد آنها صحبت می شود.

دل‌دار (مشترک با جمشید محمودی) | 1398

با کارگردان و نویسنده آخرین تولد بیشتر آشنا شوید! / با آثار نوید محمودی بیشتر آشنا شوید!
همایون ارشادی و بهزاد فراهانی در نمایی از سریال دلدار

بعد از تجربه «سایه بان»، سریال «دلدار» دوباره به کارگردانی مشترک نوید و جمشید محمودی تولید و در ماه رمضان 1397 روی آنتن رفت. اگرچه محور اصلی داستان مثلث عشقی بود، اما این بار بر بیکاری و مشکلات نسل جوان تاکید زیادی شد. روابط خیلی ملموسی بین شخصیت ها وجود نداشت و آنطور که باید باورپذیر به نظر نمی رسید. «دلدار» در نظرسنجی رمضان آن سال بعد از «برادرجان» در رتبه دوم قرار گرفت. با این حال برادران محمودی تجربه چندان خوشایندی در ذهن ها بر جای نگذاشتند.

مردن در آب مطهر | 1398

با کارگردان و نویسنده آخرین تولد بیشتر آشنا شوید! / با آثار نوید محمودی بیشتر آشنا شوید!
ندا جبرائیلی در نمایی از فیلم «مردن در آب مطهر»

«مردن در آب مطهر» به کارگردانی نوید محمودی و تهیه کنندگی جمشید محمودی در سال 1398 ساخته شد و نوید محمودی در این فیلم بار دیگر به موضوع مهاجرت و خروج غیرقانونی از افغانستان پرداخت. دختر و پسر افغانی که برای مهاجرت به اروپا وارد تهران می شوند اما با مشکلاتی مانند نداشتن شناسنامه و دلایل کافی برای اخذ اقامت مواجه هستند. علی شادمان و ندا جبرائیلی بازیگران این فیلم نامزد دریافت سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فجر شدند. نوید محمودی برای این فیلم برنده جایزه کیم جی سوک جشنواره فیلم بستان شد.

آخرین تولد | 1400

با کارگردان و نویسنده آخرین تولد بیشتر آشنا شوید! / با آثار نوید محمودی بیشتر آشنا شوید!
الناز شاکردوست در نمایی از فیلم «آخرین تولد»

برادران محمودی پس از «مردن در آب مطهر» به ساخت سریال پرطرفدار «پوست شیر» رفتند. سریالی به کارگردانی جمشید محمودی و تهیه کنندگی نوید محمودی. به موازات این سریال، نوید محمودی تصمیم گرفت فیلمی درباره بازیابی قدرت طالبان در افغانستان بسازد. این فیلم ابتدا «کابل پلاک 10» نام داشت و سپس قرار بود با نام «سقوط کابل» اکران شود اما در نهایت عنوان آن «آخرین تولد» در نظر گرفته شد. فیلم 18 مرداد عرضه شد و حدود 3 میلیارد تومان فروخت. داستان این فیلم با بازی الناز شاکردوست، پدرام شریفی، شیدا خلیق، سوگل خلیق، نیلوفر کوخانی و رضا بهبودی، داستان زندگی  پر التهاب چند مرد جوان در هنگام ورود طالبان به کابل است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا