اخبار روز سینما

بررسی نقش اقدس الملوک بختیاری با بازی بیتا فرهی در «سرزمین مادری»!

پخش سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی پس از ده سال ممنوعیت، علاوه بر اینکه باعث شد توقع طرفدارانش کم نشود و بینندگان بتوانند پس از سال ها شاهد اثری قدرتمند در تلویزیون باشند، مزایای دیگری نیز دارد. یکی از آنها تماشای مسابقه ستاره هایی است که سال ها در تلویزیون ظاهر نشده اند یا نقش قدرتمندی به آنها پیشنهاد نشده است. بیتا فرهی ستاره دهه 60 و 70 آخرین بازی درخشان خود را در دهه 80 به نمایش گذاشت و چند سال پس از بازی در فیلم “خون بازی” ساخته رخشان بنی اعتماد، در “سرزمین مادری” بازی کرد و اکنون در فیلم The The انتشار سریال کمال تبریزی این فرصت را به مخاطبان داد تا شاهد بازی دقیق و حساب شده دیگری از این بازیگر باشند.

به گزارش ریمینو بیتا فرهی در سریال «سرزمین مادری» در نقش اقدس‌الملوک بختیاری بازی کرد. زنی پرشور، قدرتمند و ثروتمند از طایفه بختیاری که با اشاره به اطرافیانش می تواند هر کاری را انجام دهد.

اولین برخورد ما با نقش اقدس الملوک در قسمت دوم این سریال بود. وقتی رهی با سن کم و قد کوتاهش کنار ماشین مدل بالاش می ایستد و به سوالاتش پاسخ می دهد.

بخشی از عظمت اقدس الملوک از ظاهر آن است. او همیشه با لنزهای گرد کوچک روی بینی اش از بالای عینک به همه اخم می کند. طرز گرفتن عصایش شاهانه است و با اقتدار و بدون کوچکترین تردیدی صحبت می کند و غالباً دستور می دهد.

بررسی نقش اقدس الملوک بختیاری با بازی بیتا فرهی در «سرزمین مادری»!

بی‌تا فرهی در نقش «اقدس الملوک بختیاری» در نمایی از سریال «سرزمین مادری» | عکس : زهرا مصفا

اما رفتار او نسبت به رهی و شاپرک با بقیه متفاوت است. او از یک طرف سعی می کند اعتماد رهی را جلب کند و از طرف دیگر می خواهد بین رهی و شاپرک دوستی ایجاد کند تا رهی به بهانه این دوستی بیشتر به دیدار آنها برود.

این نقش با ویژگی هایی که برای آن طراحی شده، برخی از بینندگان را به یاد خانم هاویشان در «آرزوهای بزرگ» چارلز دیکنز انداخته است. زنی که امیدوار است برای یافتن نوه گمشده خود دست به هر کاری بزند. از بین همه اعضای خانواده، او با شاپرک به خوبی کنار می آید و حالا با دیدن رهی و مشکوک شدن به اینکه ممکن است او نوه گمشده اش باشد، زندگی اش تغییر می کند.

بیتا فرهی برای نشان دادن این اقتدار رفتاری تصنعی ندارد و اتفاقاً خیلی ساده و معمولی صحبت می کند، اما آنقدر در نقش خود مسلط است که می داند چگونه ظاهرش را تنظیم کند و چه رفتاری را دنبال کند تا مقتدر به نظر برسد. به همین دلیل است که او در این نقش کاملا پذیرفته شده است.

حتی زمانی که احساساتی می‌شود و صدایش ضعیف‌تر از حد معمول است، همچنان سبک قدرتمند خود را حفظ می‌کند و طوری رفتار می‌کند که انگار بخشی از شخصیت اوست و نمی‌تواند چیز دیگری باشد.

فرهی در تمام سال های فعالیت سینمایی خود بارها نقش یک مادر با احساس را بازی کرده و حالا آن احساسات را با اقتدار در هم آمیخته است.

در قسمت پنجم این سریال می بینیم که برای جلب رضایت رهی از پسرش التماس می کند که هر کاری که لازم است انجام دهد تا برادرش جواد را از زندان به بیمارستان برساند و این نشان دهنده قدرت اوست.

بررسی نقش اقدس الملوک بختیاری با بازی بیتا فرهی در «سرزمین مادری»!
بیتا فرهی اقتدار یک زن را در «سرزمین مادری» به درستی توصیف کرد. عکس: زهرا مصفا

بیتا فرهی اولین بار سال 1368 با بازی در فیلم «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی به مخاطبان معرفی شد و از همان نقطه شروع توانست با نقش مهشید، در ذهن‌ها ماندگار شود. برای این نقش از جشنواره هشتم فیلم فجر دیپلم افتخار گرفت و بعد از آن با بازی در فیلم «بانو»ی مهرجویی، یک بار دیگر قدرت بازیگری‌اش را در نقش زنی مهربان و تنها که مورد سواستفاده قرار می‌گیرد به نمایش گذاشت. سال 1373در فیلم «کیمیا» به کارگردانی احمدرضا درویش، مادرانه‌ای پراحساس خلق کرد؛ نقشی که بعدها در فیلم «خون بازی»، به شیوه دیگری آن را اجرا کرد و تاثیر مهمی روی مخاطبانش گذاشت. فرهی بعد از دیپلم افتخار «هامون»، برای فیلم‌های «کیمیا»، «خانه‌ای روی آب»، «خون بازی» و «در انتظار معجزه» هم نامزد سیمرغ شد اما جز همان دیپلم افتخار «هامون»، سیمرغی در کارنامه‌اش به ثبت نرسید.

او در سریال‌های «ولایت عشق» و «طلسم‌شدگان» هم موفق شد بازی درخشانی از خودش برجا بگذارد و حالا بعد از سال‌ها شاهد تلاش‌هایش برای ایفای نقش مهم اقدس‌الملوک در «سرزمین مادری» هستیم؛ نقشی که به احتمال زیاد از قسمت پنجم به بعد بیشتر هم خواهد شد.

«سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی، روزهای چهارشنبه از طریق پلتفرم «تلوبیون» عرضه می‌شود و روزهای پنج‌شنبه و جمعه روی آنتن شبکه سه می‌رود.

Recent search terms:

  • https://rimino ir/blog/نگاهی-به-نقش-اقدس-الملوک-بختیاری-با-باز/
  • https://baztabonline com/blog/نگاهی-به-نقش-اقدس-الملوک-بختیاری-با-باز/

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا