اخبار روز سینما

آیا سریال «سرزمین مادری» بعد 10 سال پخش می شود؟.

سرانجام پس از ده سال انتظار برای رفع تحریم سریال «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی، دو قسمت اول این سریال با نام «سرزمین مادری» روی تریبون تلویزیون قرار گرفت. سریال تاریخی خوش ساختی که نه تحت الشعاع زمان قرار می گیرد و نه می توان آن را با آثار اخیر این کارگردان مقایسه کرد. به بهانه اکران قسمت اول و دوم «سرزمین مادری» ابعاد مختلف آن را بررسی می کنیم.

به گزارش فیلم‌نیوز، این سریال دی در سال 1392 از شبکه سه پخش شد اما پس از پخش چهار قسمت در برخی از مناطق لرنشین به بهانه توهین به مردم بختیاری با اعتراضات فراوانی مواجه شد و از ادامه پخش ممانعت به عمل آمد. «سرزمین مادری» پس از این اتفاق توسط کارگردان اصلاح شد و یک یا دو بار به آستانه پخش شدن هم رسید، اما هرگز رنگ آنتن را ندید. تا بالاخره پنجم مهر امسال طلسم شکسته شد و تلوبیون دو قسمت اولش را پخش کرد.

شروع | تاریخچه سریال. شهریور 1320 همزمان با بمباران متفقین در شهری در فلات مرکزی آغاز می شود. در حالی که همه خانواده ها از این بمباران آسیب دیده اند و خانه، جان و عزیزان خود را از دست داده اند، نوزادی سالم از زیر آوار بیرون می آید و چند روز بعد به همراه مادر بیمارش راهی تهران می شود. حال و هوای این شهر و بحرانی که همسایگان آن را تحت تاثیر قرار می دهد، شروع قدرتمندی را برای این سریال رقم زده است. در واقع شخصیت «رهی» را از بدو تولد همراهی می کنیم و پس از مواجهه با داستان تلخ تولدش، به زندگی او در ده دوازده سالگی در خانواده ای توده‌ای دنبال می کنیم. دو قسمت اول بیشتر به معرفی شخصیت اردکانی با بازی امیر آقایی، افکار و رفتار او به عنوان معلم توده‌ای در مدرسه و همچنین جدایی او از خانواده درباری می پردازد که تاثیر مستقیمی در زندگی رهی دارد.

«سرزمین مادری» در دو قسمت اول نشان داد که می تواند رقیب سرسختی برای سریال های شبکه داخلی باشد.

ساختار | کمال تبریزی بارها در مصاحبه های خود تاکید کرده است که “سرزمین کهن” یکی از مهم ترین کارهای اوست و اوج تلاش کارگردانی اش در این سریال بوده و برای به کمال رساندن آن تلاش زیادی کرده است. با تماشای این دو قسمت متوجه خواهید شد که این تلاش کاملا محسوس است و از این پس می توان در مورد این سریال به عنوان یکی از برجسته ترین آثار کارنامه این کارگردان صحبت کرد. علاوه بر شروع قدرتمند، تلاش او برای تمرکز بر بازنمایی این قسمت از تاریخ، نحوه پیشبرد ماجراها، انتخاب دیالوگ ها، حساسیت در انتخاب فضا، لباس، گریم و همچنین روش معرفی شخصیت ها و غیره به نظر می رسد بسیار موفق است این سریال سرگرم کننده است، احساسات مخاطب را به تصویر می کشد و بخشی از تاریخ ایران را به نمایش می گذارد.

بازی ها و شخصیت ها| در دو قسمت اول بازی علی شادمان در نقش یک پسر ده دوازده ساله به همراه امیر آقایی بیشترین تمرکز را دارد. پیش از این سریال علی شادمان در نقش یک کودک بیمار در فیلم «میم مثل مادر» موفق به جلب توجه شده بود و در این سریال شاهد بازی دقیق و ملموس تری از او هستیم. در این دو قسمت، شخصیت رهی با چند چالش اساسی مواجه است. از تحقیر شدن توسط معلم مدرسه به خاطر در میان گذاشتن نظرات پدرش، کتک خوردن توسط برادر همکلاسی، تظاهر به بیماری، مواجهه با دختر مغرور و خانواده ای که او را طرد می کنند و… علی شادمان در همه این شرایط، توانسته بار احساسی سریال را به دوش بکشید و مخاطب را با خود همراه کنید. سهم قابل توجهی از موفقیت این دو قسمت نیز بر دوش امیر آقایی است. او با گریم توانسته به نقش یک توده نزدیک شود و همچنین کنترل و جدیت را به خوبی در رفتار و نظرات خود نشان می دهد. رفتار رهی و اردکانی که به عنوان پدر و پسر معرفی شده اند، از نکات مهم این دو قسمت است. اگرچه ثریا قاسمی، هنگامه قاضیانی و الهام حمیدی در این دو قسمت نقش‌های کوتاهی دارند، اما جایگاه آنها در داستان کاملا مشخص است و نقش‌هایشان معرفی می‌شود.

آیا سریال «سرزمین مادری» بعد 10 سال پخش می شود؟.
یکی از ویژگی های «سرزمین مادری» بازی خوب بازیگران آن است که در این میان بازی «علی شادمان» جلوه دیگری دارد.

اعتراض و تصحیح | این سریال در سال 1392 پس از پخش چند قسمت به دلیل یکی از دیالوگ های اردکانی با اعتراضاتی مواجه شد. عبارت متعلق به قسمت سوم بود. پس از اینکه رهی ناامید از مهمانی برگشت، اردکانی با توپ پر به آنها نزدیک شد و در پاسخ به صحبت های عمه مبنی بر اینکه دیگر حق ندارد با امیر برخورد بدی کند، گفت: از فردا کنجکاوی بچه های مردم را بیدار می کنم. سر کلاس به طور اتفاقی ماجرای بختیاری شدن بختیاری ها را می گویم و فکر می کنم از لحاظ کثیف کاری باب میل امیرت باشد. ماجرا هنوز به این قسمت نرسیده است، اما دیدار اردکانی با امیر به عنوان دانش آموز خانواده درباری که پدرش کل مدرسه را خریده، یکی از چالش های مهم قسمت دوم است. اردکانی امیر را از کلاس بیرون می کند و این امر علاوه بر توبیخ مدیر مدرسه، تبعات زیادی برای رهی دارد. حالا احتمالا این دیالوگ مورد نظر از قسمت بعدی حذف خواهد شد و باید دید اصلاحات چگونه پیش خواهد رفت.

سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی، نویسندگی علیرضا طالب زاده و تهیه کنندگی محمد مسعود، با دو قسمت در هفته، چهارشنبه ها به صورت رایگان روی  پلتفرم تلویبیون می رود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا