اخبار روز سینما

نگاهی به عناوین ماندگار «روزبه بمانی» در پوشش موزیک ویدیو انتشار فیلم «پس از رفتن» | پشت من چیزی جز دیوار نیست

سما بابایی هم اکنون صدای روزبه بمانی در فیلم سینمایی «پس از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی شنیده می شود. آهنگی که در خدمت داستان فیلم و مانند بسیاری از کارهای دیگر این خواننده، روایی و تصویری است. از این رو نگاهی گذرا به برخی از تیتراژهایی که بمانی در فیلم ها و همچنین نمایش های خانگی و تلویزیونی خوانده است انداخته ایم.

به گزارش پی ام آپ، روزبه بمانی در دهه چهارم زندگی اش تصمیم گرفت خود را به عنوان خواننده معرفی کند. او قبلاً یک چهره شناخته شده در دنیای موسیقی بود. قدرت آهنگ هایی که توسط خوانندگان دیگر اجرا می شد و حرف های زیادی برای گفتن داشت; چیزی وجود نداشت که بتوان آن را از ذهن مخاطب دور نگه داشت. اما حالا این اوست که ترانه هایش را تفسیر می کند. او چندین آلبوم و تک‌آهنگ‌های زیادی منتشر کرده و البته آثار تصویری زیادی را در تیتراژ خوانده است که «پس از رفتن» نمونه ناب آن است. بمانی دو دهه قبل از اینکه خواننده شود در خوانندگی آموزش دیده است. شاید فقط با کسب تجربه که یکی از چیزهای مورد علاقه اوست، چرا که سال ها به طور حرفه ای فوتبال را ادامه داد و حتی به اردوی تیم ملی فوتبال نوجوانان دعوت شد و یا در رشته های مختلف مانند متالورژی، مهندسی نرم افزار و در نهایت ادبیات تحصیل کرد. . خودش در این باره گفت: قبل از شروع به نوشتن خیلی مطالعه می کردم، در فاصله زمانی که شروع به نوشتن آهنگ کردم تا انتشار این آلبوم، پیشنهادات زیادی برای خواندن پیدا کردم که یا مشکلات مانع از این کار شد و یا نتوانستم آن را قانع کنم. خود آهنگ آنقدر در من تنش ایجاد کرده بود که ترجیح می‌دهم در آن فضا نفس بکشم تا در عرصه خوانندگی که خواسته‌های خودش را دارد.» به نظر می رسد پیوند بمانی با دنیای تصویر پیوندی قوی است. او در مقاطعی تجربه بازیگری از جمله فیلم «ربوده شده» به کارگردانی «بیژن میرباقری» را داشته است. او در دوران نوجوانی تجربه های زیادی در عرصه تئاتر داشت که از معروف ترین آن ها می توان به نمایش «هیچ کس همه قصه ها را به خاطر نمی آورد» به نویسندگی محمد چرامشیر و کارگردانی رضا حداد اشاره کرد. پس از آن، قبل از تصمیم گیری برای انتشار آلبوم; صدای او به عنوان یک خواننده در تیتراژ یکی دو برنامه و بعد در سریال ها و فیلم ها شنیده شد.

شب کریستالی نام قطعه: شب کریستالی | 1386

«شب شیشه ای» نقطه شروع آواز بمانی است. ناصر عبداللهی به او پیشنهاد می کند که شعری بنویسد که به نوعی بیانگر احساساتش باشد و بمانی می گوید این کیست که قدش آینه است و عکسش را به دیوار می کشد، چطور از من خوشش نمی آید، نه! خدای من، مثل من است» ناصر با آن مرگ عجیب می رود و بعد از آن، منانی به رضا رشیدپور (مجری برنامه شب شیشه ای) و محمد قنبری (تهیه کننده) پیشنهاد می دهد که از این آهنگ برای تیتراژ استفاده کنند و در نهایت گروه تصمیم گرفتند که لازم است خودش این مقاله را بخواند.

قرعه کشی | نام قطعه: کجا باید بروم؟ 2015

ساعد سهیلی و زیبا کرمعلی در نمایی از فیلم لاتاری

آهنگ و صدای بمانی در «لوتری» یکی از پرطرفدارترین آهنگ های این خواننده است. فیلمی که ایده اولیه آن با شنیدن آهنگ مسلک محسن چاوشی که به تجارت و قاچاق دختران ایرانی به دبی می پردازد به وجود آمد. موسیقی این اثر را «حبیب خزایی فر» نوشته است. اما تک آهنگ “کجا برم؟” این آلبوم بسیار شنیده شد و به عنوان اولین آلبوم بمانی نیز نام گرفت. ترانه «کجا باید برم» نامزد بهترین آهنگ جشنواره تصویر جهانی شد و در پنجمین جشنواره سالانه موسیقی ما برنده بهترین آهنگ شد. بمانی اولین بار در فیلم «ربوده شده» از این قطعه رونمایی کرد. او همچنین در این فیلم نقش اول را بازی کرد.

بدون تاریخ، بدون امضا نام قطعه: بدنه تاریخ، بدون امضا 2016

نگاهی به عناوین ماندگار «روزبه بمانی» در پوشش موزیک ویدیو انتشار فیلم «پس از رفتن» | پشت من چیزی جز دیوار نیست
امیر آقایی در نمایی از فیلم “بدون تاریخ، بدون امضا”

روزبه بمانی برای فیلمی بدون تاریخ و بدون امضا خواند که با امضای همیشگی این هنرمند، حال و هوای متفاوتی نسبت به آثار قبلی داشت. این اثر مضمونی اجتماعی داشت و مورد استقبال مردم قرار گرفت. این فیلم علاوه بر جشنواره فیلم ونیز، جوایزی را در رویدادهای سینمایی مختلف در سراسر جهان به دست آورده است.

اسرافیل نام قطعه: من آن را خواستم 2016

نگاهی به عناوین ماندگار «روزبه بمانی» در پوشش موزیک ویدیو انتشار فیلم «پس از رفتن» | پشت من چیزی جز دیوار نیست
هدیه تهرانی در سکانسی از فیلم اسرافیل

روزبه بمانی نیز قطعه ای را برای فیلم «اسرافیل» خواند و نماهنگ آن را منتشر کرد. او این قطعه را به درخواست گروه فیلمبرداری خواند، اگرچه در متن یا تیتراژ پایانی فیلم از آن استفاده نشده بود. بلکه مانند بسیاری از پروژه های مشابه از آن برای تبلیغ فیلم استفاده کردند.

رئیس عروس و داماد. نام قطعه: Kherga 2017

نگاهی به عناوین ماندگار «روزبه بمانی» در پوشش موزیک ویدیو انتشار فیلم «پس از رفتن» | پشت من چیزی جز دیوار نیست
متین ستوده در نمایی از سریال «سر دلبران»

بمانی در «سر دلبران» «خرگه» را به کار برد و در شعرش با لحنی هنرمندانه به ریا و نیرنگ تاخت و هشدار داد که فریب چه بر سر انسان می آورد. انتشار این مقاله با استقبال بسیاری روبرو شد و در جلسه نقد و بررسی که با حضور برخی از علما در مشهد برگزار شد، بسیاری از این مقاله تمجید کردند و رویکرد آن را به پدیده نفاق بسیار زیبا و هوشمندانه یافتند.

ملکه گداها نام قطعات: درمان و تک گل. 2019

نگاهی به عناوین ماندگار «روزبه بمانی» در پوشش موزیک ویدیو انتشار فیلم «پس از رفتن» | پشت من چیزی جز دیوار نیست
رویا نونهالی در نمایی از سریال ملکه گدا

بمانی در سریال ملک گدایان دو قطعه «الازه» و «گل به خودی» را خواند. این آثار در واقع اولین تجربه عنوان خوانی روزبه بمانی در حوزه سریال های نمایش خانگی بود. ترانه «شفا» با موسیقی «میلاد پرقوا» و آهنگ «گل به خودی» نیز با موسیقی «امین قباد» ساخته شده است. تنظیم هر دو آهنگ بر عهده «سعید زمانی» است و آهنگ او نیز توسط روزبه بمانی سروده شده است. خواننده پاپ (فرزاد فرزین) یکی از نقش های اصلی این سریال را بر عهده داشت. فرزین و بمانی همکاری های مختلفی از جمله آهنگ های ماه عسل، ای کش، خدا منو ببین، مرز و مدال مندری و … داشته اند.

هامون | نام قطعه: بی تو بودن | 1399

روزبه بمانی با آهنگ خودش و ملودی «میلاد پرقوا» و تنظیم «سعید زمانی» قطعه «به تو بود» را برای برنامه هامون خواند. این برنامه با محوریت نوستالژی دهه اول محرم و آیین های مربوط به این ایام دو عنوان داشت که عنوان پایانی را محمد معتمدی از ترانه ای از حسین غیاشی و موسیقی حسام ناصری خواند.

بعد از بیرون رفتن | دعای نجاتی 1402

نگاهی به عناوین ماندگار «روزبه بمانی» در پوشش موزیک ویدیو انتشار فیلم «پس از رفتن» | پشت من چیزی جز دیوار نیست
صابر ابر در نمایی از فیلم «پس از رفتن»

ترانه «پس از رفتن» کاملاً در خدمت داستان فیلم و مانند بسیاری دیگر از آثار این خواننده، چه روایی و چه تصویری است: «آن که می میرد، آنی نیست که من می خواهم/ خوشحال نباش که برگردی. ” پشتم برای من دیواری بیش نیست / آن خروجی ها یعنی برگشتی نیست.» و این کلام آهنگین گویای فلسفه ای است که کارگردان به دنبال القای آن به مخاطب بوده است. بمانی با خواندن «پس از رفتن» سعی کرده تصویری از یک قاب عاشقانه ارائه دهد؛ قابی که از جدایی می گوید نه ارتباط، قطعه کاملا عاشقانه است و در عین حال دغدغه همیشگی ماندن (بودن) را دارد. اجتماعی) از خود خواننده معتقد است که عشق اجتماعی ترین رویداد جهان است: «افزایش آمار خشونت خانگی نشان می دهد که عشق یکی از اساسی ترین مفاهیم زندگی انسان در این جامعه است و دستخوش تغییرات ناگواری شده است. اینکه خانه و خانواده اولویت اول مردم نیست و مردم از عشق حرف می زنند اما دقیقا نمی دانند چه می خواهند ما را به همان بحران هویتی می کشاند که سال ها در جامعه از آن صحبت می شد. اما نه تنها کاری برای مدیریت آن انجام نشد، بلکه آنقدر ادامه یافت که به نظر می‌رسد عشق در حال تغییر ماهیت خود است.»

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا