اخبار روز

بررسی عملکرد طالبان در دو سال اخیر! / کاهش مصرف مواد مخدر و جنایات با روی کار آمدن طالبان!

طالبان یکی از جنبش های متشکل از روحانیان اسلام‌گرای سنی در افغانستان است که دو سال است حکومت افغانستان را به دست گرفته اند. بسیاری از کشورها این گروه را تروریست اعلام کرده و گفته شده که این گروه 75000 جنگ جو دارد. در ادامه با عملکرد این گروه در دو سال اخیر آشنا می شوید.

در حوزه نظامی، طالبان به راحتی و به سرعت توانستند خود را از مجموعه ای از گروه ها و جنگجویان محلی متعدد و پراکنده به یک ساختار نظامی منسجم و یکپارچه تبدیل کنند و تابع حکومت مرکزی شوند. در همین حال، در دهه 1970، با شکست اتحاد جماهیر شوروی و سقوط حکومت نجیب الله، مجاهدین نمی توانستند کنترل لازم را بر مبارزان و فرماندهان محلی خود به دست آورند، بنابراین هر فرمانده و گروه نظامی در مناطق خود به حکومت محلی تبدیل شد.

دولت طالبان توانست با ایجاد یک نیروی پلیس، ارتش و سرویس های اطلاعاتی منسجم، به سرعت بر اوضاع امنیتی کشور کنترل داشته باشد. ارزیابی ها نشان می دهد که مبارزه با ناامنی و پیشگیری از جرم و جنایت به ویژه مبارزه با جرایم سازمان یافته تحت رژیم طالبان بسیار موفق و مؤثر بوده است. در این زمینه کشت مواد مخدر در سال جاری به دلیل سیاست قاطعانه طالبان در مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر کاهش چشمگیری داشته است.

از نظر حکومت داری، با وجود اختلال شدید در ساختار اداری افغانستان که ناشی از تغییر نظام سیاسی بود، طالبان توانستند به سرعت خدمات اداری را در کشور از سر بگیرند. اگرچه سازمان اداری این کشور به دلیل جابجایی نیروهای اداری متعدد در ارائه خدمات اداری با اصطکاک هایی مواجه شده است، اما مبارزه جدی طالبان با فساد اداری به جا مانده از دوره جمهوری خواهی باعث شد شریان های اداری کشور به جریان عادی خود بازگردند. . با این حال، سیستم فنی و اداری افغانستان هنوز به وضوح از کمبود کادر فنی لازم رنج می برد.

در عرصه کلان، طالبان پس از اختلال در بازار ارز افغانستان توانست ارزش پول افغانی را در موقعیت خوبی قرار دهد. در نتیجه، نرخ تورم در بازارهای افغانستان در ماه های اخیر به میزان قابل توجهی کنترل شده است. موفقیت دولت طالبان در جمع آوری مالیات ها و تعرفه های عمومی قابل مقایسه با دولت قبلی نیست. صادرات افغانستان نیز در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن رشد نسبی داشته است. با این حال، این تخمین ها را نمی توان بهبود شرایط زندگی اکثریت فقیر افغانستان دانست که به دلیل کمبود فرصت های شغلی، معیشت آنها کاملاً به کمک نهادهای بین المللی وابسته است. با این حال، زمان کوتاهی است و اجرای برنامه های کلان اقتصادی و کاهش چشمگیر نرخ بیکاری دو ساله به زمان بیشتری نیاز دارد.

اما از منظری دیگر، مدت دو سال برای اجرای برخی اقدامات ملی و تصمیمات اساسی، زمان مناسب و فرصت مهمی بود که باید از آن استفاده کرد. طالبان به عنوان یک حکومت منسجم و یک قدرت بلامنازع در افغانستان، با قدرت تصمیم گیری های مهم، به راحتی می توانند در زمینه های مشروعیت داخلی تصمیمات اساسی اتخاذ کنند، حکومتی فراگیر تشکیل دهند، تحصیل دختران را از سر بگیرند و حقوق فردی و مذهبی را تامین کنند. آزادی ها آهسته. تدریجی و دیگر آینده سیاسی افغانستان را در حالت تعلیق قرار ندهند، اما در این مدت چنین تصمیماتی گرفته نشد و زمان تلف شد.

طالبان در وضعیت فوق العاده و بی سابقه ای قرار دارند. از یک سو توانایی و قدرت سیاسی کامل برای تشکیل حکومت فراگیر و پایان دادن به منازعات سیاسی را دارد، از سوی دیگر ماهیت این وضعیت مسئولیت تاریخی بزرگی را برای طالبان ایجاد کرده است.

در هر صورت، ضرورت ایجاب می کند که دولت طالبان از شرایط و فرصت ها به نفع مردم افغانستان استفاده کند و محیط مناسب و امیدوار کننده ای را ایجاد کند تا در مورد از سرگیری تحصیلات دختران و وضعیت حقوقی مذاهب قومی به سرعت تصمیم گیری کند. مطابق با تشکیل یک دولت فراگیر در یک مکانیسم سازنده تا بتواند از مردم افغانستان، کشورهای منطقه و جهان حمایت کند و جایگاه افغانستان را در نظام بین الملل ارتقا دهد. در غیر این صورت، این احتمال وجود دارد که نه تنها فضای استیصال در داخل ایجاد شود، بلکه ابعاد بن بست علیه حکومت طالبان در نظام بین الملل افزایش یابد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا