اخبار روز

تقسیم بندی و بررسی عملکرد دروازه بان های فوتسال! / برجسته ترین دروازه بان های لیگ فوتسال چه کسانی هستند؟

حقوق قابل توجه دروازه بانان در چند سال گذشته نشان می دهد که دروازه بانان نقش قابل توجهی در عملکرد یک تیم دارند. در این مطلب به کمک علی ایمانی مربی تیم فوتسال آیا نگاهی به عملکرد دروازه بانان خواهیم داشت.

علی ایمانی مربی فوتسال آسیا با نگاهی به شروع مسابقات لیگ برتر فوتسال و تحلیل عملکرد دروازه بان های لیگ برتری، به نظر می رسد امسال تیم های لیگ برتری نگاه ویژه ای به رده دروازه بانی داشته اند و کیفیت دروازه بان ها در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

همانطور که در سال‌های اخیر شاهد بودیم، مبالغ دریافتی دروازه‌بان‌ها و مربیان متخصص دروازه‌بان‌ها در سال جاری نشان می‌دهد که باشگاه ها مهم‌ترین بخش تیم خود را پیدا کرده اند. حال قصد داریم در ادامه با تقسیم بندی دروازه بانان به دو دسته جوان و با تجربه عملکرد آن ها را زیر ذره بین ببریم.

برجسته ترین دروازه بان های باسابقه لیگ که در این دو هفته عملکرد خوبی داشتند بدون شک سپهر محمدی، باقر محمدی و سینا پرکاس بودند.

سپهر در اولین بازی در تبریز مقابل مس با اینکه تیمش 6 گل خورد و شکست خورد اما با سیوهای فوق العاده زیادی مقابل مس ایستاد و اگر در تور پیچیدگی بندرعباس قرار نمی گرفت، نتیجه کار جور دیگری رقم می خورد و در بازی دوم پیش از گهرزمین سیرجان با واکنش های ناگهانی و موقعیت های فراوان نتیجه مساوی را برای تیمش تضمین کرد.

باقر محمدی دروازه بان تیم گیتی با قدرت و تجربه خود در دو برد تیمش مقابل تیم های خوب گهر زمین و ایرالکو نقش پر رنگی داشت. او در این بازی یک گل خورد که نشان داد دروازه بان روزهای سخت است.

سینا پرکاس دروازه بان خوب تیم ملی ایران در دو بازی اخیر با واکنش های عالی و یک سیو پا استثنایی نشان داد که با وجود سه گل دریافتی از تیم های گیتی پسند اصفهان و پالایش بندرعباس آمادگی خوبی دارد.

سعید مومنی دیگر دروازه بان تیم ملی در دو بازی اخیر نتوانست مانع از شکست تیم کراپ شود و کمی از روزهای خوب خود فاصله گرفت و در بازی با مس نیز خط خورد. حال باید دید سعید با عملکرد خوب همیشگی چه زمانی تیم کراپ را از بحران خارج می کند.

علی رحیمی دیگر دروازه بان خوب فوتسال ایران در اولین بازی مقابل آنا صنعت قم در شرایط سخت سالن حیدریان به میدان رفت و در نیمه دوم نتوانست مانع از شکست تیم سن ایچ شود. اما در بازی دوم بازی خوبی مقابل تیم پوشاک حافظ ساری داشت و توانست با دروازه بانی خوبش اولین برد تیم سن ایچ را رقم بزند.

و علیرضا صمیمی، یکی از بهترین دروازه بانان تاریخ فوتسال ایران، در یک نیمه نشان داد که از اوج خود فاصله دارد و در حالی که در گل خوردن اشتباه بزرگی مرتکب نشد، چابکی و اقتدار را نداشت و به طور کلی آن صمیمی همیشگی نبود.

و در نهایت سجاد بابایی و فرید سهیلی دروازه بانان سرشناس تیم فوتبال زرند در دو هفته اول نتوانستند مانع شکست تیمشان مقابل ایرالکو و فرش آرا شوند.

امسال را می توان سال درخشش و ظهور دروازه بان های جوان نامید

دروازه بانانی چون رستمی، میرزایی، نیکنام، عرفانی نسب، نعمتی، قاسمی و… نقش مهمی در موفقیت تیم های خود در این دو بازی داشتند.

پس از درخشش مهدی رستمی ها در این دو بازی و کسب عنوان بهترین دروازه بان تورنمنت کافا، در نیمه دوم بازی با پالایش و گل نخوردن بازی را به سود تیم مس برگرداند و در بازی سرنوشت ساز. مقابل تیم کراپ با اعتماد به نفس بالا و کیفیت عالی و همچنین گلی که به ثمر رساند نشان داد ایران شاهد صعود یک فوق ستاره در لیگ است.

میرزایی در هفته اول عملکرد خوبی داشت و دروازه خود را بسته نگه داشت. عرفانی نسب و قاسمی از دروازه بان های کمتر شناخته شده و جوان تیم های ساوه و شهرستان سفیر در دو بازی تیمشان نمایش فوق العاده ای داشتند و نشان دادند که امسال از آنها بیشتر خواهیم شنید و نقش مهمی در اگر اهداف آنها به درستی انجام شود، امتیاز تیم را به دست می آورد.

مجتبی نعمتی در هفته اول به مصاف تیم سان اچ پر سابقه بازی رفت و بدون دلیل نشان داد که در تیم ملی زیر 23 سال ایران حضور دارد اما در بازی دوم خیلی خوب نشان نداد و توانست ریکاوری کند. از شکست سنگین تیمش مقابل او مانع یاقوت کبود نشد.

نیکنام در دو بازی خود را آماده و سرحال نشان داد و در بازی اول مقابل سفیر و به خصوص در بازی دوم مقابل فولاد زرند از بسیاری از موقعیت های حریفان استفاده کرد.

با این حال، با توجه به اصطلاحی که من اولین بار استفاده کردم و دروازه بان های نئو نامیدم، هنوز شاهد حضور این دروازه بان ها در لیگ برتر نبودیم.

چندی پیش یکی از مربیان دروازه بان تیم ملی درباره تغییر سبک صحبت کرد. آیا این امر در مورد دروازه بان ها به جای استفاده از شلوار و شورت ورزشی برای آزادی عمل بیشتر رعایت شده است؟

سه دروازه بان زیر 23 سال تیم ملی، مهدی رستمی ها، مجتبی نعمتی و فرهاد ابراهیمی، اگر به بازی های یکی دو سال اخیرشان نگاه کنیم، این دروازه بان ها هرگز از شلوار استفاده نکردند.

مهدی و فرهاد از شاگردان من بودند. اگر به بازی های رستمی در مس پارسال یا فرهاد ابراهیمی در سپاهان و کند کاترین نگاه کنیم، همیشه شورت ورزشی می پوشیدند و مسابقات مجتبی نعمتی در فردوس قم و فولادزرند همین طور بود. .

 سبک  sky goalkeeper یا گلرهای پروازی

دروازه بانانی که در مواقع نیاز به سمت توپ حرکت می کنند و تیم خود را از فشار خارج می کنند و باعث عقب نشینی تیم مقابل می شوند و می توانند مانند بازیکن پاس داده و با شوت های راه دور دروازه حریف را باز کنند یا تهدید کنند.

امیدوارم روز به روز شاهد موفقیت مربیان خوب با دانش دروازه بانی ایرانی و درخشش دروازه بان های ایرانی در مسابقات لیگ و بین المللی باشیم.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا