اخبار روز

نگاهی به جهت گیری های سیاسی اصولگرایان در آستانه انتخابات اسفند به بهانه تحلیل سخنان حدادال در نقد مواضع درون حزبی/نقد افراط گرایی و در نتیجه دوری از حد وسط

این روزها در تب و تاب دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی، برخی مواضع سیاسی پس از مرحله پیش ثبت نام، حالت رقابتی به خود گرفته است. تحلیل رسانه‌ای اکنون بیشتر بر رقابت درون بنیادگرایی متمرکز است. شاید به این دلیل که در مرحله پیش ثبت نام آنطور که باید شاهد حضور پررنگ چهره های اصلاح طلب، معتدل و مستقل نبودیم. با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات، تقابل احزاب و شخصیت های اصولگرا تشدید می شود. تاکنون مواضع بهنر، متکی و دیگر چهره های اصولگرا بر دعوت و بعضاً تهدید اصلاح طلبان برای حضور بوده است، اما حالا پیکان اختلاف به سمت خود اصولگرایان چرخیده است. به موازات تقابل مستقیم اصولگرایی قالیبافان با ثبات و بازی سیاسی احمدی نژادی، یکی از چهره های کلیدی طیف راست نیز در روزهای اخیر مواضع قابل توجهی اتخاذ کرده است که نشان می دهد تطهیر اصولگرایی موجب شده است. به یک مناقشه جدی در این جریان تبدیل شود. مواضع متناقضی که از یک سو جنبه جدی ثبات دارد و از سوی دیگر بازتاب اصلاح طلبان نیست. غلامعلی حددادال رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در جلسه شورای مرکزی شورای اسلامی با اشاره به آغاز مراحل پیش ثبت نام داوطلبان دوازدهمین دوره شورای اسلامی و تشریح موارد مختلف گفت: ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در روز دوشنبه ابعادی از اهمیت انتخابات نسبت به گذشته بر اساس سه رکن. وی عقلانیت، عدالت و معنویت را از اصول انقلابی گری مورد توجه امام راحل و رهبری انقلاب برشمرد. رئیس سابق هفتمین دوره شورای اسلامی همچنین گفت: شورای ائتلاف و نیروهای جبهه انقلاب باید تمام تلاش خود را برای ارتقا و ارتقای این سه گانه تا زمان انتخابات به کار گیرند. اما قابل توجه مواضع انتقادی و معنادار حدادال درباره «بی اخلاقی سیاسی» بود که در «ادبیات انقلابی» بیان شد. این عضو شورای داوری نظام داوری در جملاتی که به زعم خیلی ها بوی تقابل با جبهه پایداری به مشام می رسد، گفت: نباید اجازه دهیم به بهانه ادبیات انقلابی تحریف شود. به یک ذهنیت غلط.» تا جبهه انقلابی را در اذهان عمومی مردم ایجاد کند. با ایجاد و القای انقلابیون در مسائل سیاسی فاقد عقلانیت و اخلاق و سلاخی مسائل کلان اقتصادی و ملی به نام منافع شخصی و حزبی، رفتاری مطمئن از خود نشان می دهند.

در ادامه این مواضع، حددادال نیز در بخشی از مصاحبه تلویزیونی خود اظهاراتی را بیان کرد که به نوبه خود به صحبت های وی با پیروان مربوط می شود. او بدون نام بردن از این موضوع به این موضوع پرداخت: «شاید یک گروه درصدد مشارکت کم باشد، ما نه.» از خود بپرسید. من آقایانی را که می گویند در این برنامه ها گروه هایی هستند که مشارکت کم را دوست دارند تا بتوانند برنده شوند را نمی شناسم. ازش می پرسی کی اینو گفته؟ کی اعلام شد؟ چه کسی چنین نظری دارد؟ تو هستی، اما نمی توانم بگویم. البته رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی پیش از این نیز در گفتگویی که با خبرگزاری های داخلی داشت در پاسخ به این سوال که با افزایش حضور مردم، آرای جبهه انقلاب کاهش می یابد، مواضع مختلفی را مطرح کرده بود؟ ذکر این عبارات کافی بود: «تا جایی که تجربه سیاسی در این زمینه دارم، ندیده ام که فعالان سیاسی اصولگرا یا انقلابی به شورای نگهبان بگویند شما رقبای ما را حذف کنید تا ما پیروز شویم.» یعنی من هرگز چنین اقدامی را ندیده بود اینکه یک جریان اصولگرا بیاید و از شورای نگهبان بپرسد یا بخواهد یا بخواهد رقبا را حذف کند، هرگز در دستور کار ما نبوده است.

نکته قابل توجه دیگر این است که حدادال علاوه بر مواضع آن روزها در بخشی از مصاحبه تلویزیونی خود به مجلس ششم راه یافت. این نماینده ادوار مجلس ششم را تلخ ترین دوران سلطنت چهار ساله خود دانست. برای حداد این تلخی تا آنجا پیش رفت که به نظر او «مسلمانان کفار را نشنوند و نبینند»; زیرا به گفته رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی آنچه در مجلس ششم دیدیم خوب نبود. البته حداد این را نظر شخصی می دانست; چون اعتراف می کند که به قول بعضی ها شاید مجلس ششم بهترین بوده است. در عین حال حدادال در این گفت‌وگوی تلویزیونی، مجلس اول را مجلسی مهم تفسیر کرد. با این وجود، عضو شورای داوری نظام کاندیدای انتخابات مجلس ششم و نهم شد. خرداد در آن سال مصافحه او با سید محمد خاتمی در مراسم سالگرد مرحوم دعایی به یک کار حاشیه ای جدی برای او تبدیل شده بود و برخی رسانه های اصولگرا به انتقاد از وی پرداختند.

اقدامی رسمی برای افزایش مالکیت

برخلاف آنچه غلامعلی حددادال اشاره کرده، جلال جلالی زاده به عنوان نماینده مجلس ششم در گفت وگو با «شرق» به این گونه ادعاها از منظر کارکرد سیاسی می نگرد. اما این استاد دانشگاه قبل از تحلیل کارکردگرایانه مواضع حدداددل به نکته مهمی اشاره می کند و می گوید: «او (حداددل) صلاحیت اظهارنظر در مورد کیفیت مجلس ششم را ندارد.» این عضو حزب اتحاد ملت معتقد است حدادال اساساً هیچ ارتباط و فرهنگی با فضای سیاسی مجلس ششم وجود ندارد و بنابراین نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

جلال جلالی زاده در بخشی دیگر از شهادت های خود بیشتر به مواضع متضاد حدداددل در برخورد با ثبات و تخریب همزمان مجلس ششم می پردازد و در اظهاراتی دیگر به «شرق» می گوید: او مستقل و معتدل است، یعنی. او تلاش می کند فضا را به سمتی هدایت کند که در آن آنچه تقابل بین اصولگرایان به نظر می رسد به افزایش مشارکت تبدیل شود». چرا که به گفته این تحلیلگر ارشد سیاست، اکنون دیگر بحث جناح بندی و حمله به ثبات یا دیگر احزاب اصولگرا نیست، بلکه بحث حضور در انتخابات است. اسفند به گفته جلالی زاده، امسال به دغدغه جدی اصولگرایان تبدیل شده است. در راستای ارزیابی این عضو حزب اتحاد ملت، حددادال اخیراً در بخشی از گفتگوی خود با یکی از خبرگزاری های داخلی به این موضوع پرداخته است: «در سال یازدهم چه گذشت». اسفند این اتفاق خواهد افتاد، به اندازه یک معادله ریاضی قابل پیش بینی نیست. چرا که به گفته رئیس مجلس هفتم «اتفاقاتی در کشور رخ داد که باید رصد شود تا ببینیم چه تأثیری بر انتخابات خواهد داشت». از دیدگاه رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، «در مورد اتفاقات سال گذشته نمی‌توان گفت که تأثیری در انتخابات و مشارکت سیاسی مردم نخواهد داشت». وقایع مسائلی بود که فعالان سیاسی باید بررسی کنند و تصمیم خود را بگیرند، مشکلات اقتصادی، معیشتی، گرانی و تورم نیز وجود دارد که می‌تواند فراتر از کار سازمانی و تشکیلاتی بر کار انتخابات تأثیر بگذارد. واقعیتی که در پیش است و هر تشکل سیاسی که بخواهد در عرصه انتخابات اقدام کند باید همه اینها را در نظر بگیرد، حددادال با اشاره به نظم سیاسی و وجود نیروهای غیراصلاح طلب که معتقد است نیروهای انقلابی هستند، افزود: “در انتخاب یازدهم اسفند در سال 1402 ما با کثرت بیشتری نسبت به سال 2018 مواجه خواهیم بود. به یک معنا، این ممکن است منجر به جدی شدن انتخابات، معنادارتر شدن رقابت و افزایش مشارکت شود. بالاخره انتخابات مستلزم رقابت و مشارکت است. جلالی زاده رئیس مجلس هفتم با این سخنان در ادامه گفت وگو با شرق یادآور می شود که اصولگرایان پیش از این از کانال اصلاح طلبان درصدد افزایش مشارکت بوده اند و اکنون با مانور سیاسی بر روی برخی کلیدواژه ها از جمله در صدد افزایش مشارکت هستند. انقلابی گری و دوقطبی شدن اصولگرایان فضای انتخابات را برای افزایش مشارکت مردم داغتر می کند.

نیاز به کار سیاسی درست و حرفه ای یا پوپولیسم حزبی؟

جلال جلالی زاده در ادامه ارزیابی خود از مواضع حددادال، وارد مقوله سیاست های انتخاباتی صحیح و حرفه ای می شود و به «شرق» می گوید: اگر افرادی مانند حددادال یک سیاستمدار حرفه ای بودند سعی می کردند فضاسازی کنند و در عین حال فاصله بگیرند. از طیف رادیکال ایجاد همزیستی و همکاری با برخی جریانات اصلاح طلب، مستقل و اعتدال گرا. این در حالی است که به گفته این استاد دانشگاه، ورود حداد به مجلس ششم، به هر هدفی که باشد، ثابت می کند که او در سایه فضای قطبی اصولگرایی، سعی در اتخاذ رفتار حزبی پوپولیستی با برخی مواضع متناقض در جهت افزایش مشارکت دارد. به همین دلیل جلالی زاده اتفاقاتی مانند مصافحه حدادال با سید محمد خاتمی را یک ژست می داند و نه رفتار سیاسی حرفه ای. همان طور که با همان عینک «سلام حددادال بر حجاب های آزاد» را تعبیر می کند. این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین اظهارات اخیر حددادال را که برخی آن را تقابل با جبهه پایداری می دانستند زیر سوال می برد. زیرا او (حداددل) موافقت و حمایت خود را از تغییر قانون انتخابات اعلام کرد. تغییر قانون انتخابات که در محافل تحلیلی و رسانه ای یکی از عوامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو تلقی می شود. به نظر می رسد منظور جلالی زاده به اظهارات حددادال در مورد نماینده تناسبی است که در آن گفته بود: «انتخابات تناسبی به خودی خود معنای مهمی دارد و آن این است که گرایش های سیاسی به نسبت آرایی که در انتخابات می گیرند در مجلس حضور دارند». معمولاً مجلسی به نام صفر و صد ندارد. این بد نیست.» در حالی که حددادال همچنین اشاره می کند که در ایران به دلیل مشکل «حزب گرایی» مانعی برای برگزاری انتخابات تناسبی وجود دارد، اما به نظر می رسد رویکرد فکری او (حدادال) به قول جلالی زاده حزبی ندارد. منشأ دارد و نسبت به گفتمان طرفدار دموکراسی طرفدار نیست. . با این قرائت، نماینده ششمین مجلس بازگشته به حزب پوپولیست معتقد است که مواضع و سخنان حددادال منطبق بر رفتار طیف های دیگر اصولگرایان از ثبات گرفته تا نوبنیادگرایان قالیباف، احمدی نژادی و… است. تلاش سطحی برای جدا شدن از فاصله تندروها، بلکه تلاش برای ایجاد همزیستی سیاسی با اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و مستقل ها امکان پذیر نیست. در حالی که جلالی زاده تاکید می کند که «مردی مثل حداددل با مواضع خود و جایگاهی که در بین اصولگرایان دارد، می تواند برای بهبود اوضاع، سیاست حرفه ای در پیش بگیرد».

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۲۰

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا