اخبار روز سینما

نکاتی که اگر رعایت کنید از سفید شدن موهایتان جلوگیری می شود!

ساختار رنگ مو از موادی به نام ملانین یا ملانوسیت تشکیل شده است که بسته به واکنش خاص خود در بدن، رنگ موی خاصی را در محدوده سیاه تا بلوند به طور طبیعی برای افراد ایجاد می کند. با افزایش سن، این رنگدانه های طبیعی مو به تدریج قدرت واکنش خود را از دست می دهند و در نتیجه مو از رنگ اصلی خود جدا می شود و با از بین رفتن قدرت رنگ دهی ملانوسیت ها ابتدا خاکستری و پس از مدتی سفید می شود. بیا؛ اما این روند منحصر به پیری نیست و عوامل دیگری که در قسمت بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد نیز می توانند این روند را تسریع کنند و باعث سفید شدن موهای ما شوند.

پیری مو در افراد مختلف تحت تاثیر دلایل زیادی از جمله بیماری ها، عوامل محیطی، شرایط روحی و غیره می تواند تسریع شود و هر فردی با توجه به سبک زندگی، محیط و ژنتیک منحصر به فرد خود در سن خاصی این پدیده را تجربه خواهد کرد. شرایطی که باید تجربه کرد سیاه شدن موهایی که بر اثر افزایش سن سفید شده اند ممکن نیست، مگر اینکه علت سفیدی مو کمبود مواد در بدن باشد. شواهد نشان می دهد که با جبران کمبود ویتامین ها، رنگ و شادابی به موهای شما باز می گردد.

عوامل موثر در روشن شدن مو

با رعایت این نکات از سفید شدن موهای خود جلوگیری کنید
ظاهر موهای خاکستری توسط عوامل زیر تعیین می شود:

1- ژنتیک

متخصصان می گویند که ژن ها عامل اصلی تعیین رنگدانه موهای شما در چه سنی هستند. برای برخی از افراد، این ممکن است حتی قبل از 20 سالگی رخ دهد و برای برخی دیگر، اولین موهای خاکستری نسبتا دیر ظاهر می شود. هرچه والدین و پدربزرگ و مادربزرگ شما زودتر موهای خاکستری داشتند، احتمال اینکه موهای شما نیز سفید شود بیشتر است.

2- کمبود ملانین

در بیشتر موارد، کمبود ملانین علت اصلی سفیدی مو است. تولید ملانین به تغذیه مناسب و دریافت پروتئین کافی بستگی دارد. کمبود این مواد مغذی باعث می شود که میزان ملانین به کمتر از حد قابل قبول برسد.

با رعایت این نکات از سفید شدن موهای خود جلوگیری کنید

3- عدم تعادل هورمونی

هورمون های شما تاثیر زیادی بر رنگدانه موهای شما دارند. عدم تعادل آن می تواند باعث سفیدی زودرس موها شود.

4- برخی شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی زمینه‌ای می‌توانند باعث از بین رفتن رنگدانه موهای شما شوند. آنها کمبود ویتامین B12 یا مشکلات تیروئید و غده هیپوفیز هستند.

با رعایت این نکات از سفید شدن موهای خود جلوگیری کنید

5- استرس

استرس ناشی از برنامه های شلوغ و مشغله های زیاد یکی دیگر از دلایل اصلی سفید شدن زودرس مو است.

6- مواد شیمیایی

گاهی اوقات استفاده از محصولات شیمیایی مانند شامپو، صابون، رنگ مو و غیره. آنها می توانند مستقیماً این مشکل را ایجاد کنند یا به طور غیرمستقیم با ایجاد عفونت یا آلرژی باعث سفیدی زودرس شوند.

با رعایت این نکات از سفید شدن موهای خود جلوگیری کنید

7- عوامل بیرونی

تغییر در رنگ موهای شما می تواند به دلیل عوامل خارجی مانند آب و هوا، آلودگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص رخ دهد. این عوامل روند پیری را تسریع می کنند. اخیراً پیشرفتی در مورد عدم وجود رنگدانه در مو ایجاد شده است، زیرا کشف شده است که فولیکول‌های مو مقدار کمی پراکسید هیدروژن آزاد می‌کنند که به مرور زمان تجمع می‌یابد و موها را خاکستری می‌کند و در نهایت به دلیل بی‌رنگ‌شدن، سفید می‌شود. با از بین بردن این تجمع، این امکان وجود دارد که موهای شما به رنگ طبیعی خود بازگردد.

8- چاقی

افراد چاق ممکن است با خطر بیشتری از سفیدی زودرس مو مواجه شوند. برای این منظور بهتر است وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید.

با رعایت این نکات از سفید شدن موهای خود جلوگیری کنید

9- کمبود ویتامین D

برخی از کمبودهای تغذیه ای می تواند باعث سفیدی مو شود. یکی از آنها کمبود ویتامین D است.مطالعه ای که در مجله بین المللی تریکولوژی منتشر شد نشان داد کودکانی که موهای سفید زودرس داشتند نسبت به گروه کنترل به طور قابل توجهی کمبود یا کمبود ویتامین D داشتند.

10- بیماری خودایمنی آلوپسی آره آتا

بیماری پوستی خود ایمنی، آلوپسی آره آتا، می تواند باعث سفیدی مو شود. به گفته بنیاد ملی آلوپسی آره آتا، افراد مبتلا به این بیماری می توانند تمام موهای سر یا بدن خود را از دست بدهند. این اتفاق می افتد زیرا سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش مو می شود و زمانی که موهای جدید رشد می کنند، سفید می شوند.

ویتامین ها و مواد معدنی موثر در سفید شدن مو.


با رعایت این نکات از سفید شدن موهای خود جلوگیری کنید
1. کلسیم

کلسیم فقط برای استحکام و تراکم استخوان نیست. این ماده معدنی از سلامت اعصاب، قلب و ماهیچه ها حمایت می کند. با داشتن قلب سالم و خون کافی به فولیکول های مو، ملانین به خوبی ترشح می شود و دیگر موهای خاکستری روی سر وجود نخواهد داشت.

2. مس

سلول های خون از آهن ساخته شده اند تا اکسیژن را حمل کنند. مس به پیوند آهن با سلول های خونی کمک می کند. علاوه بر این، مس تأثیر مستقیمی بر تولید ملانین فولیکول ها دارد.

با رعایت این نکات از سفید شدن موهای خود جلوگیری کنید

3.

آهن

کمبود آهن به معنای کمبود اکسیژن کافی در بدن است که به عنوان کم آبی شناخته می شود. اگر اکسیژن و مواد مغذی به موهای شما نرسد، موها نه تنها سفید می شوند، بلکه می ریزند.

4. پروتئین (کراتین)

کراتین نوعی پروتئین است که در سلول های سطحی وجود دارد. اگر پروتئین کراتین در فولیکول ها تجزیه شود، علاوه بر ریزش، موهای خاکستری روی سر شما ظاهر می شود.

5. ویتامین B-5 (اسید پانتوتنیک)

ویتامین B5 یک ماده مغذی است که در تولید گلبول های قرمز و در تبدیل غذا به انرژی نقش دارد. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین B5 در تغییر رنگ مو موثر است. اما هنوز تایید نشده است.

با رعایت این نکات از سفید شدن موهای خود جلوگیری کنید

6. ویتامین B6

این ویتامین به متابولیسم و ​​ایمنی بدن کمک می کند. همچنین ویتامین B6 موهای شما را شاداب می کند و از خشکی و شکستگی مو جلوگیری می کند.

7. ویتامین B-9 (اسید فولیک)

کمبود این ویتامین باعث از بین رفتن مو، پوست و ناخن می شود. ویتامین B9 در غذاهایی مانند لوبیا، مارچوبه، سبزیجات برگ‌دار و مرکبات یافت می‌شود.

8. ویتامین B-12

علت اصلی سفیدی مو کمبود ویتامین B12 است. با کمبود B12، اکسیژن به فولیکول ها نمی رسد و در نتیجه ملانین تولید نمی شود.

با رعایت این نکات از سفید شدن موهای خود جلوگیری کنید

روش هایی برای کاهش سرعت پیری مو

اگر سفیدی موهایتان به دلیل کمبود مواد معدنی و ویتامین ها نباشد یا بیماری یا مشکل جسمی خاصی وجود نداشته باشد، بعید است که بتوانید از سفید شدن بقیه موهایتان جلوگیری کنید. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می تواند در کاهش سرعت سفیدی مو موثر باشد:

  • مدیریت استرس: هورمون های استرس می توانند تولید ملانین را در فولیکول های مو متوقف کنند.
  • دوری از آلودگی: دوری از آلودگی و مواد شیمیایی یکی از مصادیق زندگی سالم است که بر جوان ماندن تأثیر دارد.
  • کنترل وزن: داشتن وزن متعادل همچنین می تواند زندگی سالم تری برای شما به ارمغان بیاورد و تاثیر مثبتی بر جوان نگه داشتن موهای شما داشته باشد.
  • موهای خود را بپوشانید: محافظت از موهای خود در برابر آفتاب با پوشیدن شال و کلاه نیز نکته مفیدی است که باید به خاطر بسپارید.
  • ترک سیگار: ترک سیگار ممکن است دشوار به نظر برسد. اما اگر راه درست را پیدا کنید، زندگی سالم تری خواهید داشت و احتمالاً بعداً موهایتان سفید می شود.
  • تیروئید خود را بررسی کنید: کم کاری تیروئید یک بیماری مزمن جدی است. برخی غذاها می توانند در فعالیت غده تیروئید اختلال ایجاد کنند، غده تیروئید بر تمام عملکردهای حیاتی بدن تأثیر می گذارد، کم کاری تیروئید می تواند باعث سفید شدن موهای افراد شود.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا