دانستنی ها

نوشیدنی ها و میوه ها نیز می توانند مضر باشند

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی نسبت به عوارض نوشیدن مایعات همراه با غذا و مصرف زیاد میوه هشدار داد.

طبق اطلاعات به دست آمده از اینترنت، دکتر متخصص تغذیه و رژیم درمانی به عوارض نوشیدن مایعات همراه با غذا اشاره می کند. زهرا یاری گفت: نوشیدن آب و سایر مایعات در هنگام غذا باعث ایجاد مشکلاتی در فرآیند گوارش می شود که این امر باعث آبیاری در دستگاه گوارش می شود. تجمع شیره ها و سموم گوارشی در بدن وجود دارد و می تواند در درازمدت افراد را دچار بیماری های مختلف کند.

وی در ادامه درباره مصرف نوشابه های رژیمی بیان کرد: این ادعا که نوشابه های رژیمی به کاهش قند خون کمک می کنند نمی تواند صحت داشته باشد. به عنوان مثال، افراد با خیال راحت در طول وعده های غذایی نوشابه های رژیمی مصرف می کنند بدون اینکه متوجه شوند که نوشیدن این مایعات همزمان با غذا ضروری است. علاوه بر ایجاد ناراحتی در هضم غذاها، به دلیل استفاده از شیرین کننده ها در این نوشابه ها باعث میل به خوردن شیرینی جات نیز می شود، بنابراین بدیهی است که نوشابه های رژیمی هرگز نمی توانند میزان مصرف قند را کاهش دهند. و به کنترل وزن کمک می کند.

شهید بهشتی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم بهداشت با اشاره به عوارض نوشیدن مایعات همراه با غذا گفت: نوشیدن آب و سایر مایعات در هنگام غذا باعث ایجاد مشکل در فرآیند گوارش می شود که این امر باعث رقیق شدن شیره های گوارشی و تجمع آن می شود. سموم در درازمدت باعث می شود افراد به بیماری های مختلفی مبتلا شوند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه نوشیدن مایعات قبل، حین و بلافاصله بعد از غذا ممکن است هضم غذا را مختل کند، یادآور شد: زمانی که غذا مصرف می کنیم شیره گوارشی ترشح می شود و بعد از ترشح این آنزیم ها هضم و جذب شروع می شود. اما وقتی مایعاتی مانند آب، عیران، نوشابه می نوشید، شیره هاضمه رقیق می شود و هضم به درستی انجام نمی شود، بنابراین نیم ساعت تا یک ساعت قبل از غذا و یک تا دو ساعت بعد از غذا مایعات ننوشید. .

در نتیجه کارشناس تغذیه این دانشگاه گفت: افرادی که مشکل سوء هاضمه دارند از نوشیدن آب همراه با وعده های غذایی پرهیز کنند و مصرف آب همراه با وعده های غذایی در کودکان دچار سوءتغذیه و ضعیف و یا سالمندان توصیه نمی شود.

هشدار نسبت به مصرف زیاد میوه

وی با بیان اینکه حذف نان و برنج از سبد غذایی می تواند مشکلات جدی در بدن ایجاد کند، افزود: حتی مصرف زیاد مواد غذایی سالم و کم کالری مانند میوه ها و سبزیجات به بدن آسیب می رساند.

کارشناس تغذیه و رژیم غذایی دانشگاه با تأکید بر اینکه عبارت «مصرف رایگان غذاها» در رژیم غذایی اشتباه است، گفت: هر رژیمی باید سه اصل تنوع، تعادل و اعتدال را رعایت کند.

این مدرس دانشگاه افزود: میوه ها اگرچه منبع بسیار مفیدی از مواد مغذی محسوب می شوند، اما مصرف زیاد آنها می تواند منجر به افزایش قند خون و چربی و حتی کبد چرب در بدن شود.

وی ادامه داد: در مصرف میوه باید دقت شود که هرگز دو میوه مختلف را به طور همزمان مصرف نکنید، به خصوص بلافاصله بعد از غذا و از طرفی مصرف میوه به عنوان میان وعده استفاده شود.

دکتر دکتر با تاکید بر اینکه بدن انسان باید 3 تا 4 واحد میوه در طول روز مصرف کند. یاری بیان کرد: مصرف زیاد میوه به این معنا نیست که برای رسیدن به وزن ایده آل باید از وعده های غذایی دیگر یا تغذیه سالم استفاده کرد. بنابراین استفاده از رژیم های تک ماده ای یا تک میوه ای توصیه نمی شود، چنین رژیم هایی در صورت استفاده طولانی مدت می توانند آسیب های جدی به بدن وارد کنند.

این مدرس دانشگاه گفت: یک واحد میوه از نظر کالری برابر با یک واحد غلات، پنج قاشق برنج یا یک مشت نان است، بنابراین این تصور که مصرف میوه می تواند به کاهش وزن کمک کند، تصور اشتباهی است. احساس سیری که غلات می توانند در طول روز ایجاد کنند ممکن است در میوه ها ایجاد نشود.

عضو هیأت علمی دانشگاه یادآور شد: اگرچه میوه ها منبع غنی از ویتامین ها و فیبر هستند، اما مصرف زیاد آن می تواند قند خون را افزایش دهد، به ویژه زمانی که از آب میوه استفاده می شود، قند خون بسیار بالاتر می رود.

دکتر. یاری خاطرنشان کرد: بهترین زمان مصرف میوه ها به عنوان میان وعده صبح ها بین 10 تا 11، 4 تا 5 بعد از ظهر و شام سبک بین ساعت 9 تا 10 شب است.

کارشناس تغذیه و رژیم غذایی دانشگاه در بخشی دیگر از این گفت و گو با بیان اینکه امروزه غذاهای رژیمی به وفور در فروشگاه ها دیده می شود، تصریح کرد: تمامی محصولات رژیمی تهیه شده از کنجد یا دانه ها مانند بیسکویت های رژیمی اگرچه برای بدن مفید است اما نباید فراموش کرد که اینها مواد تشکیل دهنده از آرد، چربی و شکر، شاید سایر مواد در مقایسه با بیسکویت، درصد مواد مغذی کمتری دارد، اما صفر نیست، بنابراین بهتر است از محصولات غذایی طبیعی و سالم استفاده کنید. انجام دادن.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا