اخبار روز

شناسایی عامل بی ثباتی و تورم: نوسانات ارزی دلیل بی ثباتی است!

محمدرضا فرزین در سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی اظهار کرد: از اولین روزی که مسئولیت این بانک را بر عهده گرفتم تثبیت اقتصادی را در دستور کار قرار دادم.

وی افزود: مجموعه سیاست های دولت و بانک مرکزی باید بتواند ثبات را به اقتصاد بازگرداند. بی ثباتی شاخص های اقتصادی باید حل شود. تمرکز ما بر تورم و کنترل این شاخص است.

فرزین تاکید کرد که برای مهار تورم باید تئوری داشته باشیم و تئوری ما تثبیت اقتصادی است.

رئیس کل بانک مرکزی هماهنگی اقتصادی را زمینه ساز تثبیت اقتصادی دانست و گفت: نرخ ارز در بازار غیررسمی موضوع مهمی است که همه را نگران کرده است، هرچند در روزهای اخیر شاهد کاهش این چنینی بوده ایم؛ در حالی که در روزهای اخیر شاهد کاهش نرخ ارز هستیم. تقاضای ارز در بازار غیررسمی شامل قاچاق واردات، فرار سرمایه و پوشش زیان های احتمالی ناشی از عدم قطعیت های آتی است.

فرزین گفت: برخی بازار غیررسمی را بازار آزاد می نامند، در حالی که هیچ بازاری در جهان بدون مقررات وجود ندارد. همه بازارهای دنیا حاوی قوانین و مقررات هستند، نه بازاری که هیچ چیزی در آن شناسایی نشده باشد.

همچنن اضافه کرد: عمق کم بازار، حساسیت پایین بازار به عوامل بنیادی، حساسیت بالا به اخبار، بستر سفته بازی و استفاده از شبکه های اجتماعی برای تعیین نرخ ارز از مهم ترین ویژگی های بازار غیررسمی ارز است. .

فرزین با بیان اینکه نرخ ارز در بازار غیر رسمی از سال 90 بسیار بالا بوده است، اظهار کرد: نرخ ارز از سال 90 تاکنون بسیار بالا بوده است. وی گفت: این نرخ مدام در حال تغییر است و ثباتی در آن وجود ندارد. در ماه های اخیر مشاهده کرده اید که چگونه یک اظهار نظر غیرمجاز و یک دروغ می تواند بازار را به هم بزند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا