اخبار روز سینما

نقد انیمیشن Tear Along the Dotted Line

آن می‌ت واند نگرش به زندگی برای تماشاگرانش رقم بزند. این انیمیشن کوتاه ایتالیایی، در هر قسمت ده پانزده دقیقه خود، روایتی از زندگی همه ما انسانها در هر کجای کره خاکی دارد. در بریدن از روی نقطه‌چین ما با آدم‌هایی روبرو هستیم که شبیه به ما هستند و در زندگی خود، با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که جنس آشنایی دارد. این آدم‌ها با روایتی طنزآلود قرار است مروری بر این مشکلات داشته باشند و با بزرگ‌ترین بحران‌های بشری یعنی مسئله‌ای به نام خودکشی نیز سر و کله بزنند. با نقد انیمیشن Tear Along the Dotted Line همراه پی ام آپلود باشید.

انیمیشن Tear Along the Dotted Line
نقد انیمیشن Tear Along the Dotted Line

زیروک الکایر یک کارتونیست ایتالیایی است که شهرت جهانی دارد. یکی از بهترین آثاری که او نوشته و طراحی کرده The Armadillo Prophecy نام دارد. بر اساس این کتاب گرافیکی و جهانی که در آن شکل داده شده، هم یک فیلم لایواکشن ساخته شده است و هم اکنون یک سریال انیمیشنی برای نتفلیکس. این کارتونیست نگاه طنزی به زندگی و مسائل تراژدیک آن دارد. Tear Along the Dotted Line وری کند که همدیگر را دوست داشته باشید، زندگی را دوست داشته باشید و بیشتر به خود و اطرافیان توجه کنید.

Tear Along the Dotted Line ست. زیرو یک جوان ایتالیایی است و با اکیپی چند نفره دوست است، سارا که آرزو دارد در بزرگسالی به یک معلم تبدیل شود. پائولو که همیشه قمار آنلاین انجام می دهد و در هر موقعیتی به دنبال بستنی می شود و در نهایت آلیس که دوست دارد در آینده به بچه ها کمک کند. در این میان زیرو یک وجدان هم که دارد و هر از گاهی با او صحبت می کند. وجدان زیرو در قالب یک آرمادیلوی غول پیکر ظاهر می‌شود و این فقط خود زیرو است که او را می‌بیند.

انیمیشن Tear Along the Dotted Line
نقد انیمیشن Tear Along the Dotted Line

زیروکالکایر، هم وظیفه نویسندگی، کارگردانی و صداپیشگی اکثر شخصیت‌ها را برعهده دارد و یک ارتش تکنفره برای این سریال می‌شود. در تمام قسمت‌ها به جز قسمت آخر، این خود کارگردان و نویسنده است که جای همه‌شخصیت‌ها حرف می‌زند. او در حال روایت گذشته است و مانند یک استندآپ کمدین، این گذشته را برای ما به تصویر می‌کشد.

Tear Along the Dotted Line زندگی زیرو و دوستانش است و داستانی دیگر مربوط به زمان حاضر است که زیرو و دوست انش در حال سفر به یک مقصد نامعلوم هستند. زندگی گذشته زیرو و زندگی جاری آن به‌همدیگر گره خورده و قرار است تمام این به‌ظاهر بی‌ارتباطی، در قسمت نهایی به‌همدیگر ربط پیدا کند. در قسمت نهایی صداپیشگان دیگر شخصیت‌ها جای خود دارند حرف می‌زنند و دیگر خب ری از روایت داستان‌های خود زیرو نیست.

زیرو جوانی است که روی نقطه چین زندگی حرکت می کند، یک مسیر مشخص که برای هم گذاشته شده است و اگر خارج از آن پیش رفت، کاغذ زندگی پاره می شود. او در این نقطه چین با مسائل کلیشه‌ای سر و کله می‌زند که اعصاب او را خرد می‌کند. زیرو اکثر انسانهای اطراف خود را به شکل حیوانات می‌بینند. او نگاهی که به دیگر اعضای بشریت دارد، نگاهی به زاویه‌دار است و می‌کند خود دش و دوستانش، تافته‌های جداشده‌ای هستند که وظیفه‌شان راحت‌تر زن دگی بشریت است. او خودش را در برخی از مواقع مثل یک می‌بیند که باید به دیگران کمک کند غافل از اینکه چه کمکی می‌کند به خودش کمک کند و دوستی کند که از آن غافل شود.

انیمیشن Tear Along the Dotted Line
نقد انیمیشن Tear Along the Dotted Line

زندگی زیرو مانند هر جوان دیگری پر از آشوب فکری است. دردسرهایی که او با خانه‌اش و مرتب کردن این خانه باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد به سفارش یک پیتزا از منوی یک رستوران ساده می‌دهد. برای او چالش‌ها هستند. زیرو از رنج رنج می‌برد که همه چیز را می‌کند. او همه این کارها را سخت می‌داند و اینکه چه پیتزایی بخورد را یکی از تصمیمات پاسخ به زندگی‌اش متصور می‌شود. هزاران فرمول می‌چیند تا ببیند چه پیتزایی بخورد ولی در نهایت همان چیزی را که می‌خواهد می‌خواهد و به این ترتیب می‌خواهد بر روی نقطه چین زن حرکت کند و به قول خودش به چرخش کره زمین ادامه دهد. چرخشی که از قضا خیلی هم کند است.

زیرو خارج از فکر می‌کند در نهایت خودش را درگیر زندگی اما‌ها می‌کند و نمی‌گذارد تفکر ماورایی که وارد شود. او پاره شدن این کاغذ زندگی را یکی از بلایای زندگی می‌داند و می‌دهد با مسیری که خودش برای خودش پیش برود ساخته است. در این مسیر نقطه چین شده، دیگران را نمی‌بینند، نگران‌هایشان را نمی‌دانند و فقط به خودش به عنوان قهرمان زندگی نگاه می‌کند. زیرو خود را شخصیت اصلی این جهان هستی می‌دانند و دیگران را به مثابه بازیگران فرعی می‌بینند که او باید به اکثر آنها پشت کند.

انیمیشن Tear Along the Dotted Line
نقد انیمیشن Tear Along the Dotted Line

حس شوخ طبعی و دیالوگ های زیرو شاهکار است. او می‌تواند از هرچیزی که برای مخاطب ساعت‌ها حرف‌زند و کم نیاورد می‌شود. Tear Along the Dotted Line پرمغز قرار است شاکله اصلی این اثر را تشکیل دهند. اگر به زبان ایتالیایی مسلط نیستید که هیچ ولی اگر با این زبان بی هستید، بله، که این اثر در بازار ایران یکی از بهترین دوبله‌های چند وقت اخیر در بین انیمیشن‌ها است و کاری انجام می‌دهد که مخاطب ایرانی هم‌چنین با هم‌فاصله مخاطب هم زبان است. انیمیشن، از داستان ساده ولی انیمیشن انیمیشن Tear Along the Dotted Line لذت برد.

Tear Along the Dotted Line آخر حرفهای خیلی مهمی درباره خودکشی می‌زند. Tear Along the Dotted Line تصمیم می‌گیرند اثر خود را بی‌رحمی تمام به پایان برسانند و حرف خود را خیلی صریح و بی‌پرده به مخاطب خود القا کنند. Tear Along the Dotted Line نگاه او به محیط اطراف خو و افرادی که در این اکوسیستم زندگی‌اش شرکت دارند، تغییر پیدا کند.

انیمیشن Tear Along the Dotted Line
نقد انیمیشن Tear Along the Dotted Line

Tear Along the Dotted Line غم، سیاست و جامعه‌شناسی، مفاهیم روانشناسی و مردم‌شناسی به ساده‌ترین شکل ممک ن به تصویر کشیده می‌شود. خودتان را از دیدن آن محروم نکنید و سعی کنید که نقطه‌چین زندگی خود را ببینید و در عین حال، اسیر آن هم نشوید. این نکته را نباید فراموش کرد، فرهنگ مشترک ایتالیایی‌ها را با ما ایرانیان در مورد موارد زیادی انجام داده است که تماشای انیمیشن بریدن از روی نقطه چین برای ما بسیار جزئی باشد.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا