اخبار روز سینما

نفت عراق در برابر گاز ایران/ سه مقام سابق آمریکا: مخالف تحریم هستند

ایران و عراق «نفت در مقابل گاز» مخالف تحریم هستند.

به گزارش عصر ایران، سه مقام سابق آمریکایی گفته اند که پاکسازی گاز ایران برای نفت عراق ناقض تحریم های آمریکا علیه تهران است، مگر اینکه دولت آمریکا معافیت از تحریم ها را صادر کند. این خبر را رویترز به نقل از سه مقام سابق آمریکا منتشر کرده است.

نخست وزیر عراق (محمد شیعه السودانی) سه شنبه گذشته گفت که در طرحی جدید، عراق در ازای دریافت گاز از ایران، به تهران نفت می رساند.

خبر این تسویه در حالی منتشر می شود که ایران خود تولیدکننده و صادرکننده نفت خام است. به دلیل تحریم های آمریکا، ایران برای صادرات نفت و دریافت پول خود با مشکل مواجه است.

تاسیسات نفتی عراق – آرشیو

این غرامت به دلیل مشکلات فراوان در پرداخت هزینه گاز وارداتی از ایران توسط عراق صورت گرفت. پرداخت گاز وارداتی از ایران نیاز به تایید وزارت خزانه داری آمریکا دارد.

ایران در حال حاضر حدود 12 میلیارد دلار برای صادرات گاز و برق به عراق بدهکار است. تحریم های آمریکا مانع از پرداخت پول عراق به ایران می شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه پرداخت مطالبات ایران به عراق را صادر کرد، اما طبق شرط آمریکا، ایران می‌تواند از این پول فقط برای اهداف بشردوستانه از جمله خرید غذا و دارو استفاده کند. ایران نمی تواند این پول را از بانک های عراقی به بانک های ایرانی منتقل کند، اما باید خرید خود را از همان بانک های عراقی انجام دهند.

نخست وزیر عراق گفت که ایران بیش از نیمی از صادرات گاز خود به عراق را به دلیل تاخیر در پرداخت از سوی بغداد کاهش داده است. وی افزود: تهران با از سرگیری صادرات کامل گاز به عراق پس از توافق نفت در برابر گاز موافقت کرده است.

جزئیات این قرارداد مبادله نفت در برابر گاز هنوز اعلام نشده است. عراق با واردات گاز از ایران، آن را به برق تبدیل می کند. عراق به دلیل گرمای هوا با کمبود شدید برق و مصرف بالای برق مواجه است.

کاهش صادرات گاز ایران به عراق در تابستان منجر به افزایش قطعی برق در این کشور شد، به ویژه زمانی که دمای هوا به بالای 50 درجه می رسد. این موضوع باعث افزایش اعتراضات در عراق علیه نخست وزیر شده است.

«ریچارد گلدبرگ» از مرکز تحقیقات «موسسه دموکراسی‌های دفاعی» در آمریکا گفت: اینگونه پاک‌سازی‌ها با ایران نقض تحریم‌های آمریکاست مگر اینکه دولت آمریکا معافیتی صادر کند.

وی که در دولت قبلی آمریکا (در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ) در تیم شورای امنیت ملی کاخ سفید کار می کرد، افزود: قانون آزادی ایران و مبارزه با اشاعه تسلیحات هسته ای هرگونه توافق مرتبط با انرژی با ایران را رد می کند. .

یک مقام مسئول وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: وزیر خارجه آمریکا در 21 مارس 2023 معافیت 120 روزه برای عراق صادر کرد تا فقط هزینه واردات برق و نه گاز را بپردازد.

این مقام مسئول که خواست نامش منتشر نشود، ادامه داد: معافیت وزیر خارجه آمریکا در مارس 2023 به عراق اجازه می دهد از ایران برق بخرد نه چیز دیگر.
وزارت امور خارجه آمریکا در 31 مارس این معافیت را اعلام کرد.

رویترز افزود: اکنون این گمانه زنی وجود دارد که ایالات متحده معافیت تحریمی را برای پاکسازی نفت عراق در برابر گاز ایران صادر خواهد کرد.
این مقام دولت آمریکا از پاسخگویی به این موضوع خودداری کرد.

وی گفت: در شرایطی نیستیم که درباره تصمیمات آتی در خصوص معافیت از تحریم ها صحبت کنیم. در حال حاضر واکنشی به گزارش مربوط به پاکسازی عراق و ایران نداریم.

سفارت عراق در آمریکا به درخواست رویترز برای پاسخ به این موضوع پاسخی نداد.
مقامات سابق وزارت خزانه داری آمریکا گفته اند که تسویه گاز ایران برای نفت عراق احتمالا تحریم های آمریکا را در پی خواهد داشت و این بستگی به تعریف کلمه “معامله” دارد.

یک مقام ارشد سابق وزارت خزانه داری آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: برای ما مهم است که این توافق موثر باشد. فرقی نمی کند با پول انجام شود یا از راه های دیگر به عنوان غرامت.

وی افزود: تصمیم آمریکا در این زمینه زمان بر است و این فرصت کافی برای مانور ایران را فراهم می کند. تصمیم گیری در مورد این موضوع سیاسی است و قانونی نیست. از منظر کاملا قانونی، قطعا نقض تحریم ها علیه ایران است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا