اخبار روز سینما

نظرات و واکنش های شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه دارد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: صداوسیما تریبون ها را نمی بندد | هشدار انجمن کارگردانان: نمایش خانگی تعطیل خواهد شد

جنجال ها و اظهار نظرها درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظارت بر شبکه تلویزیونی در برنامه خانگی همچنان ادامه دارد. از یک سو در متن این مصوبه مقرر شده است که اعطای مجوز، نظارت و بازنگری در ضوابط تبلیغاتی در امور صوت و تصویر مربوط به صدا و سیما است و تنها دو نماینده زیر نظر ارشاد حضور خواهند داشت. در این شورا و از سوی دیگر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معاونت کار وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما بحث و تاکید کرده اند که صداوسیما قرار نیست دست و پای سکوها را در هیچ کجا ببندد. راه . شکل. انجمن کارگردانان سینمای خانگی همچنین در اطلاعیه‌ای هشدار داده است که برهم خوردن تعادل موجود در شبکه نمایش خانگی به معنای تعطیلی سینماهای خانگی و در نتیجه بیکاری بخش بزرگی از صنعت سینما و بحران در جامعه است. جامعه فیلم .

به گزارش پی ام آپ، تایید مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر نظارت بر شبکه تلویزیونی در شبکه سرگرمی خانگی این روزها به یکی از مهم ترین موضوعات حوزه فرهنگ و هنر تبدیل شده است.

پس از انتقادات فراوان سینماگران به این مصوبه، امروز حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت وگو با تسنیم تاکید کرد که اهمیت برقراری این مصوبه به این معنا نیست که صداوسیما بخواهد دستان را ببندد. پلتفرم‌های تماشای خانه یا به آن‌ها اجازه کار نمی‌دهند.

خسروپناه گفت: تقسیم کار وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما در این مصوبه به طور کامل مشخص شده است و پس از ابلاغ مصوبه از سوی دفتر ریاست محترم جمهوری، مطمئناً به دست مخاطبان و نظر همگان خواهد رسید. و همه متوجه این تقسیم کار خواهند شد، اما این نکته مهم است که این مصوبه با هدف تسهیل در پیش از این درگیری بین وزارت ارشاد و صدا و سیما وجود داشت و این تضاد باعث استانداردها و ویژگی ها شد، بنابراین این قطعنامه قطعاً به نفع پلتفرم‌ها و برنامه‌های هوم‌برو است و بیشتر در راستای توسعه و گستردگی خواهد بود، نه اینکه برخی بگویند محدودیت‌هایی در این فضا وجود خواهد داشت.»

پیش از این محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به عدم اطلاع رسانی مناسب درباره جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفته بود: آنچه در افکار عمومی و برخی رسانه ها در این باره منتشر شده است. درست نیست زیرا بیشتر این مشکل از سوی وزارت فرهنگ است و ارشاد اسلامی نیز ابلاغ شده است و در نظر داریم حوزه حکمرانی فرهنگی را به عنوان یک واحد تنظیم کنیم.

در حالی که در متن مصوبه به صراحت آمده است: «اعطای مجوز، نظارت و بازنگری در مقررات تبلیغاتی در خصوص صدا و تصویر فراگیر است. مسئولیت صدا و سیما است اما برای جلوگیری از جنجال و «هماهنگی بین نهادی» دو نماینده وزیر ارشاد در شورای مربوطه حضور خواهند داشت.

در مورد محدوده وظایف این نمایندگان و تاثیری که بر این نظارت خواهند داشت توضیحی داده نشده است و مشخص نیست هدف از تقسیم وظایف یا واگذاری اکثریت نظارت به وزارت ارشاد بوده است. حضور این دو نماینده یا موضوع دیگری مطرح خواهد شد.

پخش سریال «سقوط» محصولات فیلمو با بازی حمید فرخ نژاد در سال گذشته حواشی زیادی به پا کرد و صدا و سیما به شدت با پخش این سریال مخالفت کرد.

همچنین کانون کارگردانان سینمای خانه در اطلاعیه ای نسبت به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظارت بر صدا و سیما در شبکه نمایش خانگی هشدار داد و تاکید کرد: به هم خوردن تعادل موجود در شبکه نمایش خانگی به معنای تعطیلی شبکه نمایش خانگی است. نمایش خانگی و در نتیجه بیکاری در بخش، انواع سینما و بحران در جامعه سینما وجود خواهد داشت.

در متن مذکور آمده است: «تلویزیون در تحولات و تحولات جدید نتوانسته مقبولیت عمومی را به خود جلب کند و برعکس به دلیل از دست دادن نیروهای کارآمد و چهره های مردمی، نفوذ آن در جامعه کاهش یافته است. ثانیاً این تصمیم در شرایطی قابل اجرا و قانونی می شود که شبکه تلویزیونی داخلی علیرغم نوسانات عملیاتی به استقلال نسبی دست یافته و توانسته است به خواسته های بخشی از مخاطبانی که رویاها و آرمان هایشان در نمایش های تلویزیونی جایی نداشته پاسخ دهد. در سالهای اخیر. در اصل شبکه نمایش خانگی زمانی شکل گرفت که تلویزیون به دلایل سیاسی مجبور شد زندگی طبقه متوسط ​​را از درام های خود حذف کند و حتی از شوخی با زندگی طبقه متوسط ​​پرهیز کرده و این شوخی ها را به ترتیب نامشخصی منتقل کند. شبکه نمایش خانگی با دستیابی به مخاطبانی که نمایش منفی سبک زندگی در نمایش های تلویزیونی جایگزین واقعیت شده است، رفته رفته جایگاه خود را به دست آورده است».

در پایان به این نکته نیز اشاره شده است: «اگر این درک در نظارت وجود نداشته باشد و ناظران بخواهند با همان تنفری که از طبقه متوسط ​​مدرن دارند، درام‌های تلویزیونی شبکه‌های خانگی را همانند تلویزیون بررسی کنند. درام باقی ماند و مخاطبی که چند سالی است با نمایش های خانگی تماشا می کند سرگرم می شود، به سمت ماهواره ها کشیده می شود و تعادل به هم می خورد. با برهم زدن این تعادل، تلویزیون اگر نگرش فعلی را در تایید نمایش هایش داشته باشد، مخاطب خود را افزایش نخواهد داد.

هنوز مشخص نیست که نتیجه نهایی چه خواهد بود. باید دید این اعتراضات به کجا خواهد رسید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا