اخبار روز

نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد.


به گزارش پی ام آپ، مرکز آمار ایران گزارش تورم جدید شهریور ماه را منتشر کرد. شهریور در ماه 1402 شاخص بهای مصرف کننده کشور به 201.7 رسید که نسبت به ماه قبل 2 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل 39.5 درصد و نسبت به ماه مشابه 39.5 درصد افزایش نشان می دهد. در دوره دوازده ماهه قبل از ماه جاری، در سال گذشته 46.1 درصد افزایش یافته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

تورم نقطه به نقطه به معنای درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. که در شهریور در ماه 1402 تورم نقطه به نقطه خانوار کشور 39.5 درصد بوده است. یعنی خانوارهای کشور به طور متوسط ​​39.5 درصد بیشتر از شهریور در ماه 1401 آنها برای خرید “مجموعه ای از کالاها و خدمات مشابه” پول خرج کردند. تورم نقطه به نقطه شهریور ماه 1402 نسبت به ماه قبل 0.3 درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه خانوار در کشور

منظور از تورم ماهانه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. که در شهریور در ماه 1402، تورم ماهانه خانوارها در کشور معادل 2 درصد بوده که نسبت به تورم ماهانه 2.4 درصدی است. مرداد، 0.4 درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه گروه های اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» 1.5 درصد و گروه اصلی «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 2.3 درصد بوده است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین عدد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل است. که در شهریور نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور در ماه 1402 به 46.1 درصد رسید که نسبت به مدت مشابه در ماه قبل 0.6 واحد درصد کاهش داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های بهای تمام شده کل کشور در شهریور ماه 1402

نرخ تورم سالانه کشور در شهریور در ماه 1402 برابر با 46.1 درصد است و دامنه تغییرات آن برای دهک های مختلف از 45.9 درصد برای دهک ششم تا نهم تا 46.6 درصد برای دهک دهم است. به این ترتیب شکاف تورم اعشاری در این ماه به 0.7 واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (1.8 واحد درصد) 1.1 واحد درصد کاهش داشته است.

منبع: فرازدیلی


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا