اخبار روز سینما

فرمول محاسبه کارمزد مشاور املاک در قراردادهای اجاره و فروش!/جزئیات

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره حق کمیسیون مشاوران املاک گفت: حق الزحمه مشاوران املاک عدد مشخصی است و یکی از وظایف مشاوران املاک دریافت پورسانت بر اساس فهرست بها است.

تابستان فصل جابجایی مستاجران است و این روزها بسیاری از مستاجران به دنبال خانه ای برای تغییر محل سکونت یا تمدید اجاره خود هستند. فارغ از اجاره های نجومی که امسال سر به فلک کشیده و مشمول قانون و قانون خاصی نیست، یکی از دغدغه های مستاجران این روزها پرداخت حق کمیسیون مشاوران املاک است.

به گفته نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، حق الزحمه مشاور املاک یک عدد مشخص است و یکی از وظایف تجاری مشاوران املاک دریافت پورسانت بر اساس فهرست بها است.

نرخ کمیسیون مشاوران املاک و نحوه محاسبه آن را با داود بیگی نژاد در میان گذاشته ایم. بیگی نژاد در ابتدا تاکید کرد: اولین درخواست مردم برای مراجعه به مشاوران املاک و دریافت خدمات از آنها، اخذ مجوز باشد. وی به همشهری آنلاین گفت: تا امروز تعداد دفاتر مشاور املاک فاقد مجوز شناسایی شده در تهران به 1200 دفتر رسید.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: بنگاه های معاملات ملکی که بدون مجوز فعالیت می کنند هم مزاحم مردم هستند و هم به بنگاه هایی که بر اساس قانون رفتار می کنند و منافع آنها را به خطر می اندازند، آسیب می بینند. ، کسانی که مجوز ندارند ممکن است صلاحیت های لازم برای کار در این شغل را نداشته باشند، لذا از مردم می خواهیم به واحدهایی که دارای پروانه کسب هستند مراجعه کنند.

ثبت تخلفات آژانس املاک

بیگی نژاد در ادامه درباره حق کمیسیون مشاوران املاک گفت: حق کمیسیون یک حق قانونی است که مشاوران املاک دریافت می کنند و در واقع حقوق آنها محسوب می شود و هزینه های مشاوران املاک از جایی که پرداخت می شود تامین می شود. . در این زمینه ما یک لیست قیمتی داریم که توسط اتحادیه محاسبه و اعلام شده است و همه مشاوران املاک موظفند فهرست بها را در جایی قرار دهند که برای طرفین قرارداد (مالک و مستاجر یا فروشنده و خریدار) قابل مشاهده باشد.

وی ادامه داد: این نرخنامه برای تمامی مناطق تهران ثابت است و حق کمیسیون و حق الثبت قرارداد باید در چارچوب نرخنامه محاسبه و دریافت شود و در صورت مشاهده تخلف بنگاه های معاملات ملکی در این زمینه می توانند. به واحد متخلف شکایت کنید

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: مردم می توانند برای ثبت تخلفات بنگاه های املاک به اتحادیه مشاوران املاک مراجعه و یا با شماره تلفن 7334 تماس بگیرند. البته برای اینکه تشریفات و حل موضوع طولانی نشود، ابتدا با همکاران خود تماس گرفتیم زیرا اتحادیه ما مشورتی است و ممکن است اتفاقی در آن اتحادیه افتاده باشد که نیاز به فراخوان از طریق اتحادیه دیگر داشته باشد. شکایتی نیست اما اگر تخلفی آشکار باشد حتما رسیدگی می کنیم.

نحوه محاسبه کارمزد رهن و اجاره

فرمول محاسبه کارمزد مشاوران املاک تهران برای اجاره ملک معادل نصف رهن و ربع یا 25 درصد اجاره ماهانه هر طرف به اضافه 9 درصد ارزش افزوده می باشد. مثلا اگر رهن خانه ای 300 میلیون تومان با درآمد ماهانه 10 میلیون تومان باشد. کل پورسانتی که مشاور املاک از طرفین این معامله دریافت می کند 8 میلیون تومان به اضافه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است، این پورسانت 720 هزار تومان است. به این ترتیب هر یک از طرفین باید مبلغ 4 میلیون و 360 هزار تومان بابت کارمزد این قرارداد به مشاور املاک بپردازند.

در صورتی که قرارداد اجاره به صورت رهن کامل باشد، کمیسیون مشاوران املاک با احتساب نصف رهن محاسبه می شود. به عنوان مثال اگر مبلغ کل رهن ملکی 800 میلیون تومان باشد، سهم هر یک از طرفین قرارداد با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 4 میلیون و 360 هزار تومان خواهد بود.

ضمناً بر اساس فهرست بهای خدمات کارمزد دریافتی واحدهای تجاری مشاوران املاک شهر تهران، کارمزد تمدید مدت اجاره از هر یک از طرفین محاسبه و اخذ می‌شود.

نحوه محاسبه کارمزد فروش ملک

در معاملات مربوط به خرید و فروش ملک در تهران، کارمزد معادل 0.5 درصد ارزش معاملاتی ملک است که باید توسط دو طرف معامله، خریدار و فروشنده، هر یک از قطعات پرداخت شود. . شما باید 25 درصد ارزش معاملاتی ملک را پرداخت کنید البته علاوه بر آن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز به حق کمیسیون محاسبه شده اضافه می شود. به عنوان مثال اگر ملکی 5 میلیارد تومان قیمت گذاری شود، مبلغ کمیسیون مشاور املاک 25 میلیون تومان و 9 درصد ارزش افزوده آن 2 میلیون و 250 هزار تومان است؛ بنابراین جمع کارمزد مشاور املاک و ارزش افزوده 27 میلیون و 250 هزار تومان و سهم پرداختی هر یک از طرفین به بنگاه املاک 13 میلیون و 625 هزار تومان خواهد بود.

اجاره دستی توصیه نمی شود

گاهی مستاجران به جای مراجعه به آژانس املاک، قرارداد اجاره را دستی می نویسند. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به رسمی بودن اجاره نامه دستی؟ وی بیان کرد: به دلایل قانونی این روش را توصیه نمی کنیم و برای اینکه بار اضافی برای قوه قضائیه ایجاد نشود، بهتر است مردم برای ثبت معاملات ملکی خود به دفاتر املاک در دسترس مراجعه کنند. یا قراردادهای اجاره و برای جلوگیری از بروز مشکل و اطمینان از انواع معاملات خود اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره باید کد رهگیری دریافت کنند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا