اخبار روز

نحوه خرید کنتور در بازار املاک


به گزارش پی ام آپ، محمدحسین رحمتی، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران درباره نحوه کارکرد اوراق متریک فروش مسکن می گوید: سازندگان مسکن می توانند با انتشار اوراق ملکی موازی در بورس کالا اقدام به ساخت یا تکمیل پروژه ساختمانی کنند. . ، بخشی از سرمایه نیاز شما را برای تکمیل پروژه و تحویل آن به مردم پوشش می دهد. بنابراین افراد با خرید اوراق رهنی اقدام به پیش خرید واحدهای پروژه می کنند و می توانند اوراق را تا سررسید و تحویل ملک نگه دارند و یا اوراق خود را به قیمت روز در بازار ثانویه بفروشند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران ادامه داد: در ساده ترین شکل سرمایه گذاری در بازار پیش فروش کنتور مسکن، خریدار یک متر مسکن خریداری می کند که در زمان پیشنهاد، موعد تحویل آن ملک دو سال و کوچکترین متراژ هر واحد 50 متر است، در صورتی که خریدار قصد مالکیت خانه را داشته باشد باید مبلغ اوراق خود را به 50 برگ یک متری افزایش دهد. دو سال مدت اما اگر قصد دریافت خانه را ندارید و فقط قصد سرمایه گذاری در بازار ملک را دارید، در صورت انجام این معاملات امکان فروش اوراق و تسویه نقدی آن در هر زمانی در این دو سال وجود دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین شرط خانه دار شدن افراد در این ابزار مالی این است که تعداد اوراق رهنی به حداقل متراژ واحدهای ساخته شده برسد. قیمت اوراق وام مسکن نیز در بازار ثانویه بر اساس قیمت های بازار ملک در نوسان است و افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارند می توانند با سرمایه اندک و در قالب خریدهای سنجیده وارد این بازار شوند.

تفاوت قیمت واحدها در یک پروژه

رحمتی در ادامه به تفاوت قیمت واحدها در یک پروژه اشاره کرد و افزود: طبیعتاً در یک پروژه متراژ و وضعیت همه واحدها یکسان نیست، مثلاً واحدهای واقع در طبقات بالای یک ساختمان. قیمت آنها بالاتر از واحدهای طبقات پایین است و حتی شرایط دیگر نیز می تواند بر قیمت واحدها تأثیر بگذارد. برای این کار مثلاً واحد طبقه اول پاداش پایه در نظر گرفته می شود و در دفترچه ذکر شده است که واحد طبقه پانزدهم یک و نیم برابر پاداش پایه ارزش دارد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران تاکید کرد: تمامی شرایط و جزئیات قیمت گذاری برای تمامی واحدهای یک پروژه به وضوح در دفترچه اعلام شده است و سرمایه گذاران باید قبل از خرید این بندها را به طور کامل مطالعه کنند.

وی بیان کرد: تاکنون دو شرکت سرمایه گذاری در حوزه مسکن اسناد خود را برای انتشار اوراق ارائه کرده اند و به نظر می رسد ابزار جذاب پیش فروش کنتور مسکن در تالار بورس کالا ارائه شود.

سه هدف از فروش متری مسکن در بورس

در همین زمینه مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می گوید: برای فروش کنتورهای مسکن در بورس (فروش اوراق سلف موازی اسلامی) موافقت فقهی اخذ شده و این موضوع در حال پیگیری است. . توسط هیات مدیره بورس و به محض ابلاغ دستورالعمل مربوطه، شهرداری تهران جزو اولین مجموعه هایی است که اولین فروش را در این نوع فروش انجام می دهد.

هدایت افزود: اولین پروژه این دوره در هلال احمر (نواب) با 200 واحد است و خریدار در صورت تمایل به فروش به قیمت روز اقدام می کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به قیمت هر متر مسکن در این پروژه گفت: تعیین قیمت پایه توسط کارشناس بورس، کنترل تورم و جذب نقدینگی در جامعه، رشد تولید مسکن و ساخت مسکن ارزان قیمت سه هدف از اجرای فروش زمین در هر متر است.

کیسه کالا یک راه حل قابل اعتماد برای تامین مسکن متریک است

محمد صادقی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص فروش یک متری مسکن در بورس می گوید: فروش یک متر مسکن از طریق سازوکار بورس یک امر است. معیار خوبی است و برای همه کسانی که در بخش املاک و مستغلات دخیل هستند سود می برد. هم خریداران مسکن و هم سازندگان از این راهکار سود می برند و مدیریت نقدینگی نیز انجام می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: یکی از مزیت های پیش فروش کنتورهای مسکن، نقدینگی بالای این اوراق است، زیرا در این معاملات یک فعال بازار حضور دارد و همواره اوراق عرضه شده توسط سرمایه گذاران را خریداری می کند.

وی خاطرنشان کرد: در اوراق رهنی موعد تحویل مشخصی از سازنده به خریدار وجود دارد. پیشنهاد می شود پروژه هایی که پیشرفت قابل قبولی دارند و سازنده ضمانت کافی برای تحویل واحد مسکونی در زمان مورد نظر ارائه کرده است وارد بورس شود تا خریداران از ساخت و تحویل ملک مطمئن باشند. محل. .

صادقی تصریح کرد: موضوع مهم در روند این معاملات همانند سایر معاملات در بورس کالا، اخذ تضمین های لازم برای انجام تعهدات از عرضه کننده است و بنابراین خریداران می توانند با اعتماد وارد بازار املاک شوند.

منبع: فارس


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا