اخبار روز

مشخص شدن شرایط افزایش حقوق فرهنگیان بازنشسته پس از رتبه بندی معلمان!/جزئیات

بر اساس آخرین اخبار، جزئیات افزایش حقوق با رتبه بندی معلمان بازنشسته، با توجه به محاسبه مستمری بر اساس میانگین حقوق دو سال اخیر کارمند، تاثیر تصویب لایحه صلاحیت معلمان بر حقوق و پاداش بازنشستگی. به شرح زیر است:

با توجه به درج لایحه طبقه بندی 31/6/1400، بازنشستگان آموزش و پرورش تا قبل از این تاریخ مبلغ طبقه بندی دریافت نخواهند کرد.

آخرین بازنشستگان اسفند 1401 سه چهارم مبلغ واجد شرایط ثبت شده را به تشخیص شما در هنگام برداشت دریافت می کند.

آخرین بازنشستگان شهریور 1402 کل مبلغ واجد شرایط را که به صلاحدید خود در دوران بازنشستگی خود ثبت شده بود دریافت کرد.

بازنشستگان روز ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ و بعد از آن، برای محاسبه مبلغ پاداش بازنشستگی خود باید مبلغی را که در حکمشان بابت رتبه بندی ثبت همراه سایر بندها در عدد سنوات خدمتی خود (حداکثر ۳۰) ضرب کنند.

«مهدی اسماعیلی» معاون اول رئیس جمهور و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص ابعاد مختلف صلاحیت معلمان و تأثیر بودجه بر مدارک اعطایی به معلمان صحبت کرد. سیستم صلاحیت تدریس دو ماموریت مهم را پوشش می دهد. یکی ارتقای صلاحیت حرفه ای معلمان و دیگری توجه به معیشت، منزلت و جایگاه معلم، جنبه هایی که نظام بر آن تاکید دارد. برای دستیابی به این جایگاه در خصوص معلمان نیازمند اجرای کامل سیستم نمره دهی هستیم.

اسماعیلی تصریح کرد: بارها به مسئولان تذکر داده ایم که برای اجرای کامل احراز صلاحیت هر گونه مبلغ و اعتباری را که نیاز دارند اعلام کنند تا دولت در بودجه در نظر بگیرد و مجلس بودجه مورد نیاز را تصویب کند.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: بنابراین انتظار نمی رود که بگویند با تعداد محدودی طبقه بندی را تکمیل می کنند و قطعا مجلس و کمیسیون آموزش با چنین رویکردی موافق نیستند و نخواهند بود. بنابراین لازم است مسئولان ذیربط میزان لازم را برای اجرای رتبه بندی فراهم کنند تا نظام رتبه بندی که بسیار هم مهم است برقرار باشد.

کل بودجه مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش برای طبقه بندی 52 میلیارد بود.

معاون اول کمیسیون آموزش بیان کرد: کل بودجه مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش برای رتبه بندی 52 میلیارد بوده است. با این 52 میلیارد تومان می شد رتبه بندی کرد و بودجه 38 میلیارد تومانی این کار بسته شد. افزایش تعداد معلمان به هر میزان که لازم باشد باید توسط آموزش و پرورش پیش بینی و رقم نهایی درخواستی باشد.

مقصود قانونگذار از احراز صلاحیت مشخص است و انتظار دارد که سازمان چنین نیازهایی را اعلام کند. اگر بخواهیم فقط بخشی یا بخشی از طبقه بندی را با تعداد محدود اجرا کنیم، با روح قانون سازگاری ندارد.

به گفته اسماعیلی، کمیسیون آموزش و شورای اسلامی به طور کلی بر موضوع صلاحیت معلمان نظارت دارند.

وی در این خصوص گفت: چند تن از نمایندگان مجلس در شورای عالی آموزش و پرورش و در مراحل تهیه آیین نامه صلاحیت ناظر بوده اند. ما همیشه به عنوان یک وظیفه ذاتی پیگیری می کنیم. اگر موردی وجود دارد که مشمول نظارت ها نمی شود، سیستمی وجود دارد که توسط نظام آموزشی ایجاد شده و نظرات و ایرادات فرهنگیان در آن دستگاه قابل توجه است و مسئولان پیگیری می کنند.

نماینده اعتدال گرایان در شورای اسلامی ادامه داد: مجلس در هر جایی که بتواند وارد شود و اگر گزارش ویژه ای از طبقه بندی و تاثیر بودجه بر رتبه هایی که به آن داده شده باشد، حتما ورود خواهد کرد.

با توجه به ایده هایی مانند تشکیل کمیته هیئت علمی برای نظارت بر رتبه بندی؛ من فکر می کنم از آنجایی که درجه بندی یک فعالیت تخصصی است، همه نمی توانند شرکت کنند. افرادی که از دانش فنی و تجربه کافی برخوردارند، مدارک و مدارک معلمان را بررسی می کنند و نمرات تعیین شده را تعیین می کنند، بنابراین نظارت و اجرای درجه بندی کار هر فرد نمی تواند عادی باشد.

محمد وحیدی عضو ناظر مجلس در کمیته تدوین آیین نامه داخلی هم درباره پیگیری اعتراضات معلمان بازنشسته به نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی عنوان کرد: در قانون به صراحت آمده است که رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد انجام می‌شود.

در همان زمان وزارت آموزش و پرورش بخشی از صندوق بازنشستگی سال های 1401 و 1402 را پرداخت کرد، اما نسبت به 6 ماهه دوم سال 1400 که بخشی از صندوق بازنشستگی، آموزش و پرورش و آموزش و پرورش پرداخت نشد. اخیرا این قسمت را پرداخت کرده است اما صندوق به دلیل پرداخت نشدن سهم کارکنان این موضوع را گروگان گرفته و قضاوت بازنشستگان را با احراز صلاحیت تنظیم نکرده است.

عضو نظارت مجلس بر کمیسیون تدوین آیین نامه اجرایی صلاحیت ها ادامه داد: اما با توجه به جلسات مختلفی که کمیته آموزش مجلس با وزیر برای پیگیری حقوق فرهنگیان بازنشسته داشت، در نهایت آقای صحرایی اعلام کرد که نامه وزارتخانه برای صدور احکام بازنشستگی به صندوق بازنشستگی ارسال شده است که با تغییر مدیرعامل سازمان بازنشستگی امیدواریم هر چه سریعتر احکام احراز صلاحیت برای بازنشستگان صادر شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا