اخبار روز

“بهروز افخمی” هوش مصنوعی را زیر سوال برد!/ جزئیات خبر

صحبت‌های بهروز افخمی را در رابطه با هوش مصنوعی بخوانید.

بهروز افخمی اظهار داشت: تمرکز و گفتمان پیرامون توانایی هوش مصنوعی در نوشتن فیلمنامه به سمت افراطی‌گری و بی‌نتیجه رفته‌است؛ بنابراین فیلمسازان جوان باید بدانند که این تصاویر و توصیه‌ها تنها برای ایلان ماسک مناسب است.

از اطلاعات منتشر شده توسط روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، جلسه نقد و بررسی مستند «روح پیتر سلرز» به کارگردانی پیتر مداک در سومین روز از رویداد «سینما پرتره»، عصر روز دوشنبه ۲۳مرداد، در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. پس از پخش مستند، نشست نقد و تحلیلی با حضور بهروز افخمی به عنوان کارشناس مهمان و امیر قادری به عنوان کارشناس و مجری نشست، برگزار شد.

افخمی در ابتدای این نشست با اشاره به سختی های ساخت فیلمی درباره آب و دریا، گفت: این فیلم نشان می دهد که چگونه یک اثر به راحتی از کنترل خارج می شود و از همان ابتدا تصمیم اشتباهی برای تولید آن گرفته می شود. “این یک چیز ترسناک است. در واقع شما به عنوان یک فیلمساز با خودکشی مواجه هستید.

وی با تأکید بر اشتباهی که در ساخت فیلم‌های روی آب انجام شده است، تاکید کرد: در فرآیند ساخت فیلم “دنیای آب”، کوین رینولدز با استیون اسپیلبرگ، کارگردان فیلم “آرواره‌ها” که نیز فیلمی را روی آب ساخته بود، تماس گرفت تا نصیحت‌هایی از او دریافت کند. استیون اسپیلبرگ تنها نصیحتی که به او داد این بود که اصلاً این کار را نکند و فیلم را ساختن ندارد! این مورد دقیقاً آنچه پیتر مداک نمی‌دانست بود.

او تداوم داد: این فیلم به ما یادآوری کرد که اگر فیلمنامه قوی و متعادلی نداشته باشیم و اشتباهی را در ساخت اثری انجام دهیم، ممکن است تمام تلاش‌ها و فعالیت‌های حرفه‌ای خود را تحت تاثیر قرار دهیم و به طور غیرمنتظره کارهایمان در عرصه سینما به پایان برسد. جان هیمن، تهیه‌کننده این فیلم، به نحو عاقلانه‌ای به پیتر مداک اشاره می‌کند که از ابتدا ساخت این فیلم یک اشتباه بوده و این موضوع نشان‌دهنده‌ای است که تمامی دلایل عدم موفقیت این اثر به پیتر سلرز نسبت داده نمی‌شوند.

این کارگردان ادامه داد: «یک جنبه بسیار جالب در این فیلم وجود دارد که باید به آن پرداخته شود، زیرا به ما نشان می دهد که تبلیغات در مورد هوش مصنوعی که می تواند فیلمنامه بنویسد اشتباه است و ما در این فیلم به خوبی می توانیم متوجه شویم که این موضوع.» بحث و جدل بیهوده است. وقتی می توان به راحتی هوش طبیعی انسان را خراب کرد، هوش مصنوعی می تواند حوادث فاجعه باری ایجاد کند.

در نهایت برای فیلمسازان جوان باید مهم باشد که آنچه در مورد هوش مصنوعی می گویند فقط برای ایلان ماسک برای جلب توجه مفید است، وگرنه این فیلم نشان می دهد که واگذاری فیلمنامه به هوش مصنوعی چقدر وحشتناک است.

وی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی در زندگی مردم پارادوکس ایجاد کرده است، گفت: بعد از سرمایه داری و هوش مصنوعی که سیستم کنونی را ایجاد کرد، اعتقاد بر این است که همه فعالیت ها توسط ماشین ها انجام می شود، این کار ارزان تر است و چرخه به پایان می رسد. تولید نیز با حضور هوش مصنوعی تغییر کرده و این ایده به وجود آمد که با هوش مصنوعی نیازی به خلاقیت انسان و انسان نیست که کاملاً اشتباه است زیرا تنها چیزی که در حال حاضر پیشرفت و تنوع را تضمین می کند، خلاقیت است و خلاقیت نمی تواند باشد. اسیر شده است.

امیر قادری کارشناس این نشست نیز به بحث مستندسازی پرتره در سینما پرداخت و به تاریخچه این گونه مستندها اشاره کرد. وی گفت: در سال های اخیر به دلیل گسترش استفاده از یوتیوب و فضاهای مجازی و سهولت روزافزون آرشیو و دیجیتالی شدن آن ها، امروزه مستندهای زیادی از حدود سال ۲۰۱۸ در حال فیلمبرداری است. یکی از دلایل اجرای این برنامه در گروه سینمایی هنر و تجربیات، رونق این نوع فیلمسازی در جهان است. در بین این آثار فیلم هایی هستند که موضوع و مضمون آنها خاص و جذاب است و آثاری هستند که کارگردان با خلاقیت فیلم را خلق می کند و آن را جذاب می کند.

در این مراسم، دانشجویان خارجی جدید وارد دوره تابستانی زبان فارسی “بنیاد سعدی” نیز حضور داشتند.

در این انجمن، مستندهای کمیابی نظیر “فلینی هرگز پایان نمی‌یابد” به کارگردانی یوجینو کاپوچو، مستند “جانگو و جانگو – سرجو کوربوچی” به کارگردانی لوکا رنا، و مستند “روح پیتر سلرز” به کارگردانی پیتر مداک به نمایش درآمدند. همچنین در روزهای آتی، مستندهایی نظیر “لینچ- اوز” به کارگردانی الکساندر او فیلیپ، “فورمن در برابر فورمن” به کارگردانی هلنا ترشتیکوا و یاکوب هینا، و “چشمان اورسن ولز” به کارگردانی مارک کوزینز با زیرنویس فارسی نیز به نمایش درخواهند آمد.

در این نشست‌ها، فریدون جیرانی، بهروز افخمی، احمد الستی، فرزاد موتمن و علیرضا رئیسیان به عنوان کارشناسان مهمان حضور دارند.

این رویداد به همت گروه سینمایی هنر و تجربه با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، جشنواره سینماحقیقت، وبسایت “کافه سینما” و پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا