دانستنی هاعمومی

این میوه باعث کاهش خستگی و افزایش استقامت عضلات می شود!

به گزارش عصر ایران به نقل از پی ام آپ، انار کالری و چربی کمی دارد، اما حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. مزایای اصلی آن است میوه فوق العاده شامل فعالیت آنتی اکسیدانی است که به حفظ سلامت قلب و سیستم ادراری کمک می کند، استقامت ورزشی را افزایش می دهد و تعدادی از مزایای منحصر به فرد دیگر را ارائه می دهد.

انار میوه‌ گیاهی با نام علمی Punica granatum است. این میوه دارای گوشت داخلی سفید رنگ است که با دانه های خوراکی ترد و آبدار به نام آریل پر شده است. لازم به ذکر است که فواید انار فقط به مصرف خوراکی این دانه های خوشمزه برای مثال برای تهیه آب میوه خلاصه نمی شود.

در ادامه به بررسی مزایای سلامتی متنوع انار خواهیم پرداخت که از طریق مطالعات انجام شده توسط کلینیک کلیولند به تایید رسیده اند. لازم به ذکر است که در حال حاضر انواع مکمل های دارویی حاوی عصاره انار از طریق داروخانه های سراسر کشور قابل تهیه هستند.

انار؛ سرشار از مواد مغذی

این میوه باعث کاهش خستگی و افزایش استقامت عضلات می شود!

محتوای مواد مغذی آریلن در a انار میانگین به شرح زیر است:

– کالری: 234

– پروتئین: 4.7 گرم

– چربی: 3.3 گرم

– کربوهیدرات: 52 گرم

– فیبر: 11.3 گرم

– ویتامین ث: 32 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه (DV)

– فولات: 27 درصد از DV

– منیزیم: 8 درصد از DV

– فسفر: 8 درصد DV

– پتاسیم: 13 درصد از DV

البته باید به یاد داشته باشیم که محتوای غذایی انار با آب انار متفاوت است. آب انار فیبر یا ویتامین C زیادی ندارد.

پروفایل آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به محافظت از سلول های بدن ما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. مقادیر زیاد رادیکال های آزاد می تواند مضر باشد و در ایجاد تعدادی از بیماری های مزمن نقش داشته باشد.

انار سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات پلی فنلی از جمله پونیکالاژین ها، آنتوسیانین ها و تانن های قابل هیدرولیز است. دریافت آنتی اکسیدان ها از میوه هایی مانند انار یک راه عالی برای حمایت از سلامت کلی بدن و پیشگیری از بیماری های مختلف است.

جلوگیری از التهاب

التهاب مزمن می تواند منجر به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان شود. با این حال، مصرف انار ممکن است به جلوگیری از التهاب مرتبط با این شرایط مزمن کمک کند.

این عملکرد تا حد زیادی به ترکیباتی به نام پونیکالاجین ها نسبت داده می شود که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. در حالی که همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است، مطالعات معتبر نشان می دهند که مصرف آب انار می تواند سطح نشانگرهای التهابی خاص را کاهش دهد.

از فواید علمی انار برای سلامتی انسان

خواص ضد سرطانی احتمالی

بر اساس مطالعات معتبر، ترکیبات موجود در انار خاصیت ضد سرطانی دارد. در واقع، تعدادی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که انار به کند کردن رشد تومور در مراحل اولیه سرطان کبد کمک می کند.

علاوه بر این، طبق تحقیقات قدیمی تر، عصاره انار ممکن است برای سرطان پروستات نیز مفید باشد.

محافظت از سلامت قلب

شواهدی وجود دارد که میوه های غنی از پلی فنل مانند انار ممکن است اثرات مثبتی بر سلامت قلب داشته باشند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به بیماری قلبی، نوشیدن آب انار باعث کاهش دفعات و شدت درد قفسه سینه و همچنین نشانگرهای زیستی خاصی شد که همگی به اثرات محافظتی این میوه بر سلامت قلب اشاره دارند.

حمایت از سلامت دستگاه ادراری

مطالعات آزمایشگاهی و انسانی نشان داده اند که عصاره انار ممکن است به کاهش تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که عصاره انار مکانیسم مرتبط با تشکیل سنگ را در افراد مبتلا به سنگ کلیه مزمن مهار می کند. علاوه بر این، طبق مطالعات حیوانی، عصاره انار می تواند به تنظیم غلظت اگزالات، کلسیم و فسفات در خون که اجزای اصلی تشکیل سنگ کلیه هستند، کمک کند.

از فواید علمی انار برای سلامتی انسان

مراقبت از سلامت مغز

انار حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام الاژیتانین است که به کاهش التهاب در بدن کمک می کند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که الاژیتانین ها ممکن است با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش بقای سلول های مغز به محافظت از مغز در برابر بیماری آلزایمر و پارکینسون کمک کنند.

در واقع اعتقاد بر این است که الاژیتانین ها ترکیبی به نام urolithin A در روده تولید می کنند که به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب در مغز و تاخیر در شروع بیماری های شناختی، مورد مطالعه قرار گرفته است. با این وجود، همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش

مصرف انار می تواند به سلامت میکروبیوم روده ما کمک کند، که تأثیر مهمی بر بسیاری از جنبه های سلامتی دارد.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که انار ممکن است میزان باکتری های مفید روده را افزایش دهد و بنابراین ممکن است اثر پری بیوتیکی داشته باشد. پری بیوتیک ها به عنوان سوخت برای باکتری های مفید روده عمل می کنند و از میکروبیوم سالم تری حمایت می کنند.

علاوه بر این، انار سرشار از فیبر است که برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است و می تواند از آن در برابر برخی بیماری ها محافظت کند.

استقامت ورزشی را بهبود بخشید

پلی فنول ها در انار می تواند استقامت ورزشی را افزایش دهد.

یک مطالعه کوچک نشان داد که عصاره انار زمان خستگی فیزیکی را افزایش می دهد و در نتیجه عملکرد دوچرخه سواران آموزش دیده را بهبود می بخشد.

بر اساس تحقیقات دیگر، مکمل های انار ممکن است استقامت و ریکاوری عضلات را بهبود بخشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا