اخبار روز

میزان و زمان واریز سود سهام در پاییز اعلام شد


به گفته مانی بان، سود سهام را می توان به دو صورت مختلف درک کرد. اولین صورت درآمد، سود سهام سرمایه است که افرادی که سهام سرمایه دریافت کرده اند می توانند از آن بهره مند شوند. یعنی صاحبان سهام با فروش سهام خود در بازار سرمایه، سود خود را به دست می آورند و یا با نگهداری سهام خود و دریافت سود سالانه، درآمد ثابتی برای خود ایجاد می کنند. و آثار اجتماعی که قرار است در جهت توزیع عادلانه ثروت و بهبود وضعیت اقتصادی خانوارهای کم درآمد کشور ایجاد کند. به عنوان مثال با تقسیم سود سرمایه بین اقشار کم درآمد جامعه، این خانوارها می توانند از منابع بیشتری بهره مند شوند و در نتیجه استفاده از این منابع، رشد اقتصادی و اشتغال زایی نیز محقق می شود. علاوه بر این، با توزیع سود سهام، شفافیت در صنعت و اقتصاد را افزایش می دهد که می تواند به کاهش فساد و افزایش اعتماد عمومی کمک کند.

سهام عدالت قابل فروش است، شرایط جدید پرداخت سود سهام نیز اعلام شده است. در خصوص تخصیص سهام سرمایه به بازماندگان نیز هیات وزیران باید پرتفوی قابل واگذاری مازاد سهام خود را برای تخصیص در قالب سهام سرمایه تعیین کند. می دانم اما فروش سهام عدالت امکان پذیر شد. سود سهام عدالت سال گذشته در 2 مرحله واریز شد و سهامداران منتظر پرداخت سود سهام عدالت 1402 و مابقی سود سهام عدالت 1401 هستند.

معاون سازمان خصوصی سازی گفت: سود شرکت های سهامی توسط سازمان خصوصی سازی دریافت و از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی توزیع می شود.

آخرین اخبار و جزئیات واریز سود سرمایه، ثبت سهام سرمایه، نحوه تخصیص سهام سرمایه به بازماندگان، میزان و واریز سود سهام جدید سرمایه اعلام شد. اخبار رسمی در مورد سهام در پلت فرم آنلاین را بخوانید.

بهمن عبداللهی در خصوص آخرین تصمیمات شورای عالی بورس در جلسه اخیر شورای عالی بورس که روز سه شنبه 29 تیرماه در خصوص نحوه برگزاری مجامع شرکت های سهامی استانی پس از سه سال تشکیل شد. با تلاش اتاق تعاون در شورای عالی بورس به نتایج خوبی دست یافتیم.

عضو شورای عالی بورس افزود: با کمک شورای عالی بورس اگرچه برخی از اعضا مخالف بودند، اما همچنان با حمایت وزیر اقتصاد و دارایی و موافقت جمعی شورا. مافوق بازار سهام. نتایج خوبی برای شرکت های سهامی استانی حاصل شد و مقرر شد اعضای شرکت های تعاونی سرمایه اجتماعی در جلسات شرکت های سرمایه گذاری استانی حضور داشته باشند.

یکی از اعضای شورای عالی بورس بیان کرد: با تصویب شورای عالی بورس مقرر شد هر یک از شرکت های تعاونی دارای سرمایه اجتماعی شهرستان با حداقل 20 درصد اعضای خود در این زمینه فعالیت داشته باشند. مجامع آنها به صورت حضوری و الکترونیکی ضمن حضور حداقل 20 درصد اعضا الزامی است و پس از انتخابات باید در مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی حضور داشته باشند.

عبداللهی افزود: در چارچوب آیین نامه اجرایی شرکت های سرمایه گذاری استانی تصمیمات خوبی اتخاذ شد تا شرکت های سرمایه تعاونی بتوانند در مجامع سرمایه گذاری استان ها حضور داشته باشند و دولت تصمیم گرفت نماینده شرکت های سرمایه گذاری شرکت های سرمایه گذاری را معرفی کند. با مکانیزم

وی با بیان اینکه برخی از شرکت های سرمایه پذیر از عدم حضور نماینده سرمایه علیرغم داشتن کرسی در هیات مدیره شرکت خود گلایه داشتند، گفت: تاکنون سازوکار حضور نماینده سرمایه مشخص نبود و خلأ وجود داشت و خلاء مجامع شرکت های سرمایه سرمایه پذیر طبق مصوبه شورای عالی بورس مقرر شد حداکثر ظرف 3 تا 4 ماه آینده این فاصله برطرف و نمایندگان سهام در سرمایه گذاری شوند. شرکت ها به مجامع عمومی معرفی خواهند شد.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به زمان گشایش نمادهای بورسی شرکت های سرمایه گذاری عدالت بیان کرد: قبل از نمایش نمادهای بورسی شرکت های استانی، هیئت مدیره و افزایش سرمایه آن و بعداً آن. امکان بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت ها سرمایه گذاری باز می شود.

عبداللهی بیان کرد: البته سیاست این است که مردم در سهام عدالت باقی بمانند و سهام ارزشمند خود را نفروشند اما باز شدن نماد معاملاتی شرکت سهامی عدالت 3 تا 4 ماه طول می کشد.

سیاست گذار با هدف توزیع ثروت بین دهک های متوسط ​​و پایین جامعه، از سال 85 اقدام به اعطای سهام عدالت به 6 دهک کم درآمد کرد و در این زمینه 49 میلیون ایرانی سهامدار سرمایه شدند و قیمت این سهام با مبلغ اسمی یک میلیون تومان در آن زمان در 10 سال از محل سود و سود این شرکت ها و سهام در سهام در اردیبهشت ماه در سال 1398 منتشر شد و پس از مرحله آزادسازی شرکت های سرمایه گذاری استانی تشکیل شد و 30 میلیون سهامدار که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند سهامدار این شرکت ها شدند و 19 میلیون سهامدار نیز روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند اما در سال 99 با توجه به مشکلات مردم. تقاضا برای فروش سهام آنها باعث افت بازار و ارزش سهام عدالت با پرتفوی مناسب شد و در پی آن نهاد نظارتی نماد معاملاتی شرکت های استانی را تعطیل کرد.

در حال حاضر برای گشایش نمادهای معاملاتی سهام استانی، برگزاری مجامع عمومی این شرکت ها و همچنین انتخاب هیات مدیره، افزایش سرمایه شرکت های استانی و ثبت افزایش سرمایه و شفاف سازی صورت های مالی ضروری است. همه این موارد مشمول تدوین نهایی آئین نامه معاملات سهام در شورای عالی است و این بستگی به بازار سهام دارد که آخرین جلسه این شورا در روز سه شنبه 29 تیر 1402 تشکیل شده باشد.

معاون سازمان خصوصی سازی گفت: سود شرکت های سهامی توسط سازمان خصوصی سازی دریافت و از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی توزیع می شود.

محمود قامت در پاسخ به این سوال که سود 13 شرکت سهامی مشمول سبد سهام چگونه دریافت و به ذینفعان پرداخت می شود، گفت: سود شرکت های سهامی را نیز دریافت کرده و بین سهامداران تقسیم می کنیم. و ذی نفعان از طریق شرکت سپرده مرکزی و سامانه سجام. و تفاوتی بین شرکت های بورسی و غیر بورسی در حوزه دریافت سود از شرکت های سرمایه اجتماعی وجود ندارد.

وی گفت: سود شرکت های غیر بورسی با مصوبه شورای عالی بورس وصول می شود، البته برخی از شرکت های سهامی بخشی از سود خود را به افزایش سرمایه شرکت اختصاص می دهند و در مقابل آن را دریافت می کنیم. به صورت سهام آزاد یا حق تقدم که ذینفعان توسط سهامداران پرداخت می کنند، سود نقدی یا حق تقدم و سهام آزاد نیز دریافت و به حساب ذینفعان واریز می شود.

قامت همچنین گفت: سود سال های گذشته شرکت های سهامی را دریافت کرده و به صورت یکجا از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی به سهامداران پرداخت کرده ایم و تمامی سود وصول شده چه از شرکت های بورسی و چه از شرکت ها. از طریق سپرده مرکزی و سامانه سجام به حساب مشمولان مشارکت های اجتماعی واریز می شود.

معاون سازمان خصوصی سازی بیان کرد: سود جمع آوری شده یک جا جمع آوری و از طریق سرمایه سهام سجام به صورت متمرکز واریز می شود.

قامت درباره تخصیص سهام عدالت به بازماندگان نیز گفت: پرتفوی قابل واگذاری سهام مازاد این شرکت برای واگذاری در قالب سهام عدالت باید توسط هیئت وزیران تعیین شود و ساز و کار اجرایی اعطای سهام نیز از طریق شورای اجرایی مشخص شود. اصل 44. اما هنوز دستورالعملی وجود ندارد، به سازمان خصوصی سازی ابلاغی برای تخصیص سهام به بازماندگان داده نشده است.

سال گذشته دو بار سود سهام پرداخت شد و امسال دوبار پرداخت خواهد شد. سیاست تصمیم گیرندگان استفاده از طول عمر افراد در سهام عدالت و بهره مندی از سود و عواید آنهاست.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا