دانستنی ها

چرا تلفن های همراه هک می شوند

اگرچه راه ها و روش های مختلفی برای سرقت اطلاعات کاربران و هک تلفن همراه شناخته شده و هشدار داده شده است، اما اخیرا یکی از روش های هک دسترسی دیگران به اینترنت از طریق وای فای رایگان اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، تعداد افرادی که قربانی سرقت هویت می شوند به شدت در حال افزایش است. این شامل هر گونه جرم، کلاهبرداری یا فریب است که منجر به از دست دادن نام کاربری، رمز عبور، شماره کارت اعتباری، جزئیات بانکی، داده های مرتبط به سلامت یا هر داده شخصی دیگری می شود که توسط هکر پس از سرقت استفاده می شود. و این اطلاعات برای ارتکاب جرم با استفاده از هویت کاربر، بدون اطلاع او استفاده می شود.

عواقب سرقت هویت می تواند از یک ناراحتی جزئی تا آسیب بزرگ، از جمله آسیب مالی و عاطفی متغیر باشد، بنابراین برخی از افراد می توانند به سرعت مشکلی را که در نتیجه سرقت هویت ایجاد شده است، حل کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به شدت متضرر شوند.

بر اساس اطلاعاتی که چند سال پیش سایت هک‌رید منتشر کرد؛ سرقت هویت به طور سنتی شامل سرقت نامه، کیف پول، یا کپی کارت های اعتباری و قبوض آب و برق بوده است، در حالی که سرقت هویت آنلاین رایج تر شده است. این زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران اینترنت در معرض مواردی مانند کلاهبرداری‌های فیشینگ، استفاده از شبکه‌های بی‌سیم ناامن، دانلود ویروس‌ها یا بدافزارهای دیگر در تلفن‌های خود، به اشتراک‌گذاری ناخواسته اطلاعات ورود به سیستم با کلاهبرداران، و سرقت رایانه‌ها یا سایر دستگاه‌هایی که حاوی داده‌های ذخیره شده روی آن‌ها هستند و اطلاعات هویتی خود را از دست می‌دهند.

توجه به این نکته مهم است که همه تلاش‌های فیشینگ به راحتی قابل شناسایی نیستند. کلاهبرداری از طریق پیام های متنی، ایمیل یا وب سایت ها و رسانه های اجتماعی کاملا طبیعی به نظر می رسد. ساده ترین راه برای اطمینان از ایمن ماندن هویت کاربران این است که هرگز روی پیوندهای تایید نشده کلیک نکنید و از باز کردن ایمیل ها یا پیام های ارسال شده توسط اشخاص ناشناس خودداری کنید.

در هر صورت راه های مختلفی وجود دارد که کاربر می تواند بداند گوشی او هک شده و اطلاعاتش به سرقت رفته است یا خیر. به عنوان مثال، ضعیف شدن باتری گوشی هوشمند یکی از علائم آن است. این سیگنال به این معنی است که ظرفیت باتری و شارژ گوشی کاربر به طور ناگهانی و بدون دلیل خاصی دچار افت شدید می شود. علاوه بر این، یکی دیگر از علائم مربوط به کاهش عملکرد باتری این است که در هنگام استفاده یا شارژ شدن بیش از حد داغ می شود.

نصب و دانلود برنامه های جدیدی که تا به حال نام آن ها را نشنیده اید یا سعی نکرده اید دانلود کنید، یکی از اصلی ترین عواملی است که نشان می دهد گوشی هوشمند شما توسط بدافزارهای خطرناک یا توسط هکرها و جاسوسان مورد حمله قرار گرفته است.

اما علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از وای فای رایگان در اماکن عمومی مانند رستوران ها، هتل ها، کافه ها و فرودگاه ها می تواند باعث بروز مشکلاتی برای کاربران، ناامنی گوشی و در نهایت سرقت اطلاعات آنها شود.

یعنی اتصال به اینترنت بی سیم یا وای فای رایگان اگرچه مزایایی از جمله اتصال به اینترنت نامحدود در هر زمان و مکان دارد، اما از آنجایی که یک سیستم عمومی است و همه کاربران از یک نام کاربری و رمز عبور استفاده می کنند، ناخودآگاه برای کاربران ناامنی ایجاد می کنند و منجر به افزایش کلاهبرداری های مختلف مانند حملات سایبری، بدافزارها، باج افزارها و فیشینگ برای آنها خواهد شد. به همین دلیل سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا نسبت به عواقب استفاده از اینترنت وای فای رایگان هشدار داد و یکی از روش های دزدی را دسترسی دقیق به اینترنت سایر افراد اعلام کرد.

وی تاکید کرد: دسترسی غیرمجاز به اطلاعات افراد شامل جرایم مختلفی مانند استراق سمع اطلاعات است و جرم است و قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است و باید ثابت شود که شخصی اینترنت دیگران را هک کرده و سعی کرده به اطلاعات آن دسترسی داشته باشد.  اگر این موضوع ثابت شود قطعا جرم است و رسیدگی خواهد شد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا