اخبار روز

منظور جوزب بورل از اینکه روسیه کوتوله اقتصادی و چین بازیگر واقعی است، چیست؟

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های معتبر اسپانیا، موضع قاطعانه‌ای علیه روسیه و رئیس‌جمهور آن کشور اتخاذ کرد و چین را «بازیگر واقعی» در عرصه ژئوپلیتیک خواند.

به گزارش فارس، جوزپ بورل، کارشناس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه اسبق اسپانیا در مصاحبه با روزنامه آلپایس به شدت علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صحبت کرد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گو با این روزنامه اسپانیایی درباره موضوعات مختلفی از جمله تسلط شورای نظامی نیجر بر این کشور، جنگ اوکراین و جایگاه چین در معادلات بین المللی صحبت کرد.

بورل 76 ساله در این مصاحبه موضع قاطعانه ای علیه رئیس جمهور روسیه گرفت و به جنگ اوکراین اشاره کرد. وی مدعی شد: ولادیمیر پوتین ارتش روسیه و مردم روسیه را برای بقای خود قربانی می کند.

این مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کمک های اتحادیه اروپا به اوکراین انتقاد کرد و مدعی شد که این کمک های گام به گام و ذره ذره بسیار زیاد است.

وزیر خارجه اسبق اسپانیا در این مصاحبه روسیه را “کوتوله اقتصادی” خواند و مدعی شد که این کشور مانند پمپ بنزینی است که صاحبش سلاح هسته ای دارد.

در ادامه این مصاحبه، جوزپ بورل به قدرت و نفوذ چین در مناقشات بین المللی ادای احترام کرد و این کشور را “بازیگر واقعی در عرصه ژئوپلیتیک” خواند.

اظهارات این مقام ارشد اتحادیه اروپا در مورد چین در حالی مطرح شد که مواضع وی در مورد روابط بروکسل و پکن در ماه های اخیر بارها در اخبار مطرح شده است.

او اواسط اردیبهشت ماه سال جاری در واکنش به پیشنهاد صلح چین برای حل بحران اوکراین، به تندی علیه آن موضع گرفت و گفته بود که اتحادیه اروپا این طرح را جدی نمی گیرد چرا که اصلا طرح صلح نیست.
بورل اواخر اردیبهشت اما در نامه‌ای به وزاری خارجه کشورهای عضو نوشت که اتحادیه اروپا آماده همکاری جدی با چین روی طرحی برای پایان دادن به جنگ اوکراین است.

مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 16 مرداد وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با وانگ یی گفت که این اتحادیه خواهان بهبود روابط با چین است.

بورل تمایل خود را برای بهبود روابط با چین ابراز کرد، در حالی که پیشتر گفته بود تا زمانی که این کشور روسیه را مجبور به خروج از اوکراین نکند، روابط اتحادیه اروپا با چین توسعه نخواهد یافت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا