اخبار روز

منشا طلا در زمین پیدا شد

فلزات گرانبها مانند طلا و پلاتین مدت‌هاست که بشر را با زیبایی و کاربردهای صنعتی خود مجذوب خود کرده‌اند، اگرچه مقدار آنها محدود است. اکنون یک پیشرفت جدید نه تنها اسرار دیرینه آنها را حل می کند، بلکه شکل گیری اجرام آسمانی در سراسر جهان را نیز روشن می کند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان دانشگاه ییل و موسسه تحقیقاتی جنوب غربی (SwRI) داستان قابل توجهی را کشف کرده اند که منشا این مواد ارزشمند را از فضا تا گوشته زمین نشان می دهد.

داستان با برخورد شدید اجرام آسمانی در فضا آغاز می شود و زمینه را برای درام کیهانی آماده می کند که با ورود فلزات گرانبها به سطح سیاره ما، بسیار نزدیکتر از آنچه قبلا تصور می شد، به پایان می رسد.

جان کورناگا، استاد علوم زمین و سیاره‌شناسی در دانشگاه ییل، و سایمون مارکی، محقق موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در کلرادو، یافته‌های پیشگامانه خود را در مطالعه‌ای که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، ارائه کردند.

تحقیقات آنها خرد متعارف را به چالش می کشد و نظریه جدیدی ارائه می دهد که درک ما را از چگونگی ورود فلزات گرانبها از جمله طلا و پلاتین به گوشته زمین بازتعریف می کند.

کورناگا در بیانیه ای گفت: «تحقیق ما نمونه خوبی از یک کشف غیرمنتظره پس از بررسی مجدد دانش مرسوم است.

جاذبه مرموز فلزات براق

اجماع علمی این است که فلزات گرانبها مانند طلا و پلاتین میلیاردها سال پیش پس از برخورد زمین اولیه با اجرام آسمانی عظیم به زمین رسیدند.

این برخوردها رسوباتی از مواد را بر جای گذاشت که در نهایت به هم پیوستند و زمینی را که امروز می شناسیم تشکیل دادند. با این حال، روند ترکیب این عناصر ارزشمند در ترکیب زمین همچنان یک راز باقی مانده است.

طلا و پلاتین عناصر بسیار «سیدروفیل» هستند، به این معنی که تمایل زیادی به آهن دارند. منطقاً، پس از برخورد، آنها یا مستقیماً با هسته آهنی زمین ذوب می شدند یا به سرعت از گوشته زمین به درون هسته سقوط می کردند.

این پدیده باید از تجمع این فلزات گرانبها در نزدیکی سطح زمین جلوگیری می کرد، اما در کمال تعجب این اتفاق نیفتاد و شاهد حضور این فلزات گرانبها در نزدیکی سطح زمین هستیم.

سیمون مارچی با کورناگا برای یافتن پاسخی برای این راز کار کرد. تئوری آنها بر ناحیه نازک و موقتی در گوشته زمین متمرکز است که در آن قسمت کم عمق ذوب می شود در حالی که قسمت عمیق تر جامد می ماند.

قابل ذکر است، این منطقه خواص دینامیکی را نشان می دهد که به طور موثر اجزای فلزی ورودی را به دام می اندازد و به تدریج آنها را به بقیه گوشته رها می کند.

بر اساس نظریه آنها، این روند هنوز ادامه دارد و بقایای این منطقه گذرا به عنوان ناهنجاری های ژئوفیزیکی شناخته شده در اعماق گوشته زمین ظاهر می شود.

مارکی توضیح داد که این منطقه گذرا تقریباً همیشه زمانی شکل می‌گیرد که یک برخورددهنده بزرگ به زمین اولیه برخورد می‌کند و نظریه ما را نسبتاً قوی می‌کند.

فرآیند تشکیل زمین را کشف کنید

پیامدهای این تحقیق بسیار فراتر از جستجوی منشا طلا و پلاتین است و بینش های ارزشمندی در مورد شکل گیری اجرام آسمانی در سراسر جهان ارائه می دهد.

این نظریه جدید همچنین بسیاری از جنبه های گیج کننده تکامل ژئوشیمیایی و ژئوفیزیکی زمین را توضیح می دهد.

کورناگا با برجسته کردن مقیاس‌های زمانی خارق‌العاده مرتبط با شکل‌گیری زمین، توضیح داد: «یکی از چیزهای قابل توجهی که ما دریافتیم این بود که دینامیک انتقال گوشته در مقیاس زمانی بسیار کوتاه – حدود یک روز – اتفاق می‌افتد، اما تأثیر روی زمین توسعه آن چندین بار طول کشید. میلیارد سال

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا