اخبار روز

مناسب ترین راه برای جلوگیری از کوچک شدن مغز!/جزئیات

به نقل از شمانیوز، بر اساس تحقیقات جدید، حفظ بهداشت دهان و دندان می تواند سلامت مغز را بهبود بخشد و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. دانشمندان ژاپنی کشف کرده اند که افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند، مانند مسواک زدن منظم دندان های خود، سلول های عصبی بیشتری در هیپوکامپ (بخشی از مغز که برای حافظه ضروری است) دارند.

تحقیقات آنها به ارتباط بین بیماری لثه و از دست دادن دندان و کاهش ماده خاکستری در مغز و کاهش سلامت روان اشاره می کند.

این کشف می تواند پیامدهای بالینی داشته باشد، زیرا مراجعه منظم به دندانپزشک ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر، رایج ترین شکل زوال عقل، کمک کند.

سرپرست این مطالعه، دکتر دکتر، می‌گوید: «از دست دادن دندان و بیماری لثه، که التهاب بافت اطراف دندان است که می‌تواند باعث عقب‌رفتن لثه‌ها و لق شدن دندان‌ها شود، بسیار رایج هستند، بنابراین آزمایش برای ارتباط احتمالی بسیار رایج است.» ساتوشی یاماگوچی از دانشگاه توهوکو، در مورد زوال عقل بسیار مهم است.

وی ادامه داد: مطالعه ما نشان داد که این عارضه ممکن است در سلامت ناحیه ای از مغز که تفکر و حافظه را کنترل می کند، نقش داشته باشد و به افراد دلیل دیگری برای مراقبت بهتر از دندان های خود بدهد. جویدن جریان خون و اکسیژن به سر را تحریک می کند و سلامت مغز را افزایش می دهد. از سوی دیگر، از دست دادن دندان می تواند منجر به عادات غذایی ناسالم شود.

با توجه به اینکه تعداد موارد زوال عقل در سراسر جهان تا سال 2050 سه برابر می شود و به بیش از 150 میلیون نفر می رسد، تمرکز به طور فزاینده ای به تغییر سبک زندگی معطوف شده است که می تواند قدرت شناختی را حفظ کند. بیماری لثه که در اثر التهاب بافت های نگهدارنده دندان ایجاد می شود، از هر هفت بزرگسال یک نفر را مبتلا می کند.

در این مطالعه، 172 شرکت کننده ژاپنی با میانگین سنی 67 سال که در ابتدا مشکل حافظه نداشتند مورد بررسی قرار گرفتند. در افراد مبتلا به بیماری خفیف لثه، از دست دادن دندان با نرخ سریع انقباض مغز در هیپوکامپ چپ، بخشی از مغز که برای به خاطر سپردن زبان و کلمات مهم است، مرتبط بود. همین پدیده در افراد مبتلا به بیماری شدید لثه که دندان های بیشتری داشتند نیز مشاهده شد.

این نتایج اهمیت حفظ سلامت دندان ها و نه صرفا حفظ آنها را نشان می دهد. دکتر یاماگوچی تاکید می کند: یافته ها نشان می دهد که حفظ دندان های مبتلا به بیماری شدید لثه با آتروفی مغز همراه است. نظارت بر پیشرفت بیماری لثه از طریق مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار مهم است و ممکن است لازم باشد دندان های فرد مبتلا به بیماری شدید لثه کشیده شده و با گزینه های مصنوعی مناسب جایگزین شود.

شرکت کنندگان تحت معاینات دندانپزشکی، تست حافظه و اسکن مغز قرار گرفتند تا حجم هیپوکامپ در ابتدا و دوباره چهار سال بعد اندازه گیری شود. محققان تعداد دندان‌های هر شرکت‌کننده را شمارش کردند و بیماری لثه را ارزیابی کردند و بعداً به این نتیجه رسیدند که مطالعات بیشتر با گروه‌های شرکت‌کننده بزرگ‌تر ضروری است.

سال گذشته، یک مطالعه بین‌المللی با حضور بیش از یک میلیون نفر نشان داد افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، 21 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. مطالعات قبلی همچنین بیماری لثه را با دیابت، بیماری های قلبی عروقی و التهاب سیستمیک مزمن مرتبط دانسته اند.

این یافته ها در مجله Neurology منتشر شد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا