اخبار روز

جویندگان کار بخوانند؛ ایران به 4 کشور خارجی، نیروی کار صادر می‌کند!/ جزئیات خبر

به نقل از شمانیوز؛ به گزارش پی ام آپ، امید ملک، مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد که موجبات امضای صورت جلسه پنجمین نشست کمیته مشترک اعزام نیروی کار ایرانی به قطر برای تسهیل صدور ویزای کار برای نیروی کار مازاد ایرانی فراهم شده است.

وی با بیان نقش مؤسسات کاریابی در اعزام نیروی کار به خارج از کشور، افزود: در سراسر جهان، مؤسسات کاریابی به عنوان تکیه گاهی برای دولت‌ها عمل می‌کنند. دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار، با توجه به ساختار جدیدی که اخیراً شکل گرفته، در راستای پیشبرد اهداف خود در حوزه اشتغال، برنامه‌های خود را دنبال می‌کند و با حمایت از مؤسسات کاریابی، به دنبال استفاده از آنها به عنوان بازوی خود برای رسیدن به اهداف خود است.

جویندگان کار بخوانند؛ ایران به 4 کشور خارجی، نیروی کار صادر می‌کند!/ جزئیات خبر

وی ادامه داد: در مجموع سیاست معاونت توسعه کسب و کار و اشتغال این وزارتخانه حمایت از موسسات کاریابی خصوصی و بهره برداری از پتانسیل آنها در تدوین سیاست های فعال بازار کار است. موسسات راهنمایی شغلی و کاریابی ارتباط بین کارجو و کارفرما را تسهیل می کنند و جستجوی کار می تواند نقش مهمی در جذب و به کارگیری کارگران ماهر در خارج از کشور برای به دست آوردن سهم بازار نیروی کار در جهان ایفا کند.

ملک بیان کرد: در راستای ساماندهی و تنظیم فعالیت دفاتر کاریابی در خارج از کشور که در سال های اخیر عمدتاً در زمینه های مهاجرتی به منظور اقامت دائم و اخذ ویزای غیر کاری فعال بوده اند، به پیشنهاد این اداره اصلاحی صورت گرفت. آیین نامه اجرایی استخدامی به تصویب هیأت رئیسه رسید.

مدیرکل دفتر توسعه موسسات کاریابی و گرایش نیروی انسانی وزارت کار افزود: بر اساس مفاد آیین نامه اجرایی جدید، حوزه فعالیت دفاتر کاریابی در خارج از کشور محدود به اخذ ویزای کار و خارجی خواهد بود. دفاتر کار حق دارند در امور خارج از وظایف اصلی خود مانند اخذ ویزای تحصیلی، سرمایه گذاری، تجاری، تاسیس و توریستی فعالیت کنند.

وی بیان کرد: به منظور استفاده از فرصت های شغلی موجود در بازار کار بین المللی، موضوع اعزام نیروی کار مازاد ایرانی به خارج از کشور به طور مرتب در دستور کار این اداره قرار دارد. از این حیث، دفاتر کاریابی خارجی به عنوان متولی اعزام نیروی کار، نقش مهمی در افزایش مشارکت کشور در مبادلات جهانی شغل دارند. این دفاتر راهنمایی و مشاوره شغلی لازم را به افراد جویای کار ارائه می دهند و سطح مهارت و فنی کارگران را افزایش می دهند. بیکار از طریق راه اندازی مراکز آموزش فنی و حرفه ای و مراکز آموزش زبان های خارجی برای تسهیل و تسریع حضور قانونمند و قانونی در بازار کار جهانی و بهره مندی از مزایای ناشی از آن از جمله کسب ارز، انتقال دانش جدید و به روز به دنیای درون کشور را فراهم می کنند و…

ملک در پاسخ به اینکه دولت و ادارات استخدامی در زمینه اعزام نیروی انسانی چه برنامه هایی را دنبال می کنند؟ وی گفت: برنامه های زیادی از سوی این وزارتخانه در حال اجراست. از جمله می توان به فراهم شدن بستر لازم برای انعقاد تفاهم نامه با کشورهای انرژی خیز برای اعزام نیروی کار مازاد ایرانی از طریق دفاتر کاریابی خارجی اشاره کرد.

گفت: همچنین فعالیت دفاتر کاریابی غیردولتی خارجی را در چارچوب تصویب و اصلاح اساسنامه و صدور دستورالعمل اجرایی، نظارت و بازرسی مستمر بر عملکرد دفاتر کاریابی غیردولتی خارجی به منظور فعالیت در چارچوب قانون تنظیم کنید. چارچوب ضوابط ابلاغی و برخورد قانونی با موسسات و شرکت ها. غیرقانونی فعال در زمینه اعزام نیروی کار به خارج از کشور یکی از این برنامه هاست.

مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت کار، اظهار کرد: با توجه به رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فراهم کردن زمینه اعزام نیروی کار مازاد ایرانی به خارج از کشور، به ویژه به حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه، اقدامات اساسی با همکاری وزارت امور خارجه و دستگاه‌های اجرایی ذیربط در جهت حضور موثر و ضابطه‌مند در بازار کار بین‌الملل در دست اجرا است.

وی افزود: در این راستا، مقدمات همکاری‌های مشترک با کشورهای قطر، ارمنستان، عراق و عمان فراهم شده است و موجبات امضای صورت جلسه پنجمین نشست کمیته مشترک اعزام نیروی کار ایرانی به قطر در جهت تسهیل صدور ویزای کار برای نیروی کار مازاد ایرانی فراهم شده است. همچنین، بر ادامه همکاری‌ها در خصوص تبادل اطلاعات و تجربیات در مورد روابط کار، اشتغال، کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، به خصوص اعزام نیروی کار ایرانی به کشور قطر، تأکید شده است.

مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت کار، با بیان اینکه دفاتر کاریابی با انجام اقداماتی در حوزه اعزام نیروی کار، زمینه تسهیل و بهبود فضای استفاده از بازار کار جهانی برای حضور موثر نیروی کار ایرانی را فراهم می‌کنند، افزود: برای ثبت نام متقاضیان اعزام نیروی کار به خارج از کشور، باید بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عمل شود و بانک اطلاعاتی لازم برای این موضوع تشکیل داده شود.

وی افزود: از جمله اقداماتی که دفاتر کاریابی در این زمینه انجام می‌دهند، ارائه راهنمایی و مشاوره شغلی به جویندگان کار متقاضی اعزام به خارج از کشور، شناسایی فرصت‌های شغلی کشورهای هدف و نیروپذیر و اخذ پیشنهاد شغلی، بررسی و آشنایی با قوانین مهاجرت و جذب نیروی کار کشورهای خارجی به منظور فراهم کردن زمینه‌های اشتغال برای نیروی کار ایرانی در کشورهای نیروپذیر، دریافت عناوین حرفه و مشاغل مورد نیاز کشور مقصد و مشاوره شغلی و تعیین سطح مهارتی و آموزش متقاضیان کار در خارج از کشور می‌باشد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا