دانستنی ها

با گیاهان مغذی آشنا شوید! / 10 سبزیجات با ارزش غذایی بالا را بشناسید!

سبزیجات جز فراموش نشدنی از بشقاب و رژیم غذایی هر فردی است. ویتامین ها و مواد معدنی زیادی در این سبزیجات وجود دارند که وجود آن در رژیم غذایی سالم ضروری است. در ادامه با 10 سبزی پر خاصیت آشنا شوید.

بر کسی پوشیده نیست که سبزیجات سرشار از فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند و برای یک رژیم غذایی سالم ضروری هستند. در حالی که همه سبزیجات به یک اندازه مغذی هستند، برخی از آنها فواید بیشتری نسبت به دیگران دارند.

اگرچه همه سبزیجات به عنوان غذاهای کامل سالم و مغذی طبقه بندی می شوند، برخی از آنها به دلیل ارزش غذایی و فواید بالایشان مفیدتر هستند.

در اینجا 10 مورد از مغذی ترین سبزیجات جهان آورده شده است:

1. اسفناج

این سبزی برگ دار به عنوان یکی از مغذی ترین سبزیجات در صدر جدول قرار دارد. زیرا هر 30 گرم اسفناج خام نیاز روزانه بدن به ویتامین A و K را به میزان قابل توجهی تامین می کند. اسفناج همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. سبزیجات برگدار مانند اسفناج حاوی بتاکاروتن و لوتئین (دو آنتی اکسیدانی که توانایی کاهش خطر سرطان را دارند) هستند. اسفناج در حالی که فشار خون را کاهش می دهد، برای سلامت قلب نیز مفید است.

2. هویج

هویج سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند. محتوای آنتی اکسیدانی بالای هویج در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان ریه و روده بزرگ نقش دارد. این سبزی ریشه ای سرشار از پتاسیم و سایر مواد مغذی مانند ویتامین C و K است.

3. کلم بروکلی

بروکلی حاوی سولفورافان است. سولفورافان ترکیبی است که از شما در برابر بیماری های مزمن و سرطان محافظت می کند. این سبزی همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است.

4. سیر

مطالعات نشان می دهد که مصرف سیر به کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول کمک می کند. علاوه بر این، سیر نقش مهمی در کاهش قند خون و پیشگیری از سرطان دارد.

5. نخود سبز

نخود سبز یا نخود فرنگی سرشار از فیبر است و از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کند. نخود فرنگی همچنین حاوی ترکیبات گیاهی به نام ساپونین است که اثرات ضد سرطانی دارد. این گیاه منبع عالی پروتئین، ویتامین های A، C و K و همچنین ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین و فولات است.

6. چغندر

چغندر یک سبزی ریشه‌دار پرخاصیت است که حاوی مقادیر زیادی فیبر، فولات و منگنز است. چغندر با داشتن نیترات به گشاد شدن رگ های خونی و بهبود گردش خون کمک می کند. نیترات موجود در آب چغندر در کاهش فشار خون و بیماری های قلبی موثر است.

7. کلم قرمز

کلم قرمز سرشار از فیبر، ویتامین C و آنتوسیانین است. برخی مطالعات نشان می دهد که این سبزی به کاهش سطح کلسترول بد (LDL)، کاهش وزن و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند. هر وعده کلم قرمز خام حاوی 2 گرم فیبر و 56 درصد DV برای ویتامین C است.

8. سیب زمینی

یک سیب زمینی متوسط ​​حاوی حدود 4 گرم فیبر، 2 گرم پروتئین و مقدار مناسبی پتاسیم، منگنز و ویتامین های B6 و C است. علاوه بر این، سیب زمینی سرشار از بتاکاروتن است و مصرف آن خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد. این گیاه همچنین برای تنظیم سطح قند و کلسترول خون مفید است.

9. گل کلم

یک وعده گل کلم پخته شده حاوی 3 گرم فیبر، 3 گرم پروتئین و مواد مغذی مهم دیگر از جمله فولات و ویتامین های C و K است. گل کلم همچنین سرشار از ترکیبات ضد سرطانی مختلف است و جایگزینی عالی برای کربوهیدرات های پرکالری است.

10. مارچوبه

مارچوبه سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است و یک مکمل عالی برای هر رژیم غذایی است. یک فنجان مارچوبه پخته شده 33 درصد فولات روزانه و همچنین مقدار زیادی سلنیوم، ویتامین K، تیامین و ریبوفلاوین را تامین می کند. مارچوبه همچنین با کاهش استرس اکسیداتیو از کبد و کلیه در برابر آسیب محافظت می کند.

منبع: پی ام آپ

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا