دانستنی ها

اهمیت تناسب اندام و نقش آن در پیشگیری از نه گونه سرطان چیست؟ /جزئیات

یک مطالعه نشان می دهد که داشتن فرم بدنی خوب می تواند خطر ابتلا به 9 نوع سرطان را کاهش دهد.

این تحقیق نشان داد که افراد با سطح تناسب اندام بالا کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش داشتند. به گزارش ان بی سی نیوز، این مطالعه که در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شد، نشان داد که مردانی که در سنین پایین‌تر از آمادگی قلبی تنفسی بالایی برخوردار بودند، خطر کمتری برای ابتلا به آن داشتند. 9 نوع سرطان از جمله سر و گردن، ریه ها، کلیه ها و دستگاه گوارش وجود دارد.

در این مطالعه، محققان بیش از یک میلیون مرد جوان در سوئد را به طور متوسط ​​به مدت 33 سال دنبال کردند. تحقیقات زمانی آغاز شد که آنها در یک آزمون آمادگی جسمانی نظامی شرکت کردند (تا سال 2010، خدمت سربازی در سوئد از سن 18 سالگی اجباری بود). محققان سپس میزان تشخیص سرطان در میان مردان را تجزیه و تحلیل کردند و آنها را با سطح آمادگی ثبت شده در آزمایشات نظامی مقایسه کردند.

این آزمایش شامل سوار شدن بر یک دوچرخه ثابت، ابتدا با مقاومت کم به مدت پنج دقیقه، سپس افزایش مقاومت به میزان 25 وات در دقیقه بود تا زمانی که آزمایش‌کننده‌ها برای ادامه کار خیلی خسته شوند.

نویسندگان مطالعه جدید، شرکت کنندگان را بر اساس نتایج تست دوچرخه سواری، به سطوح پایین، متوسط ​​و بالا از آمادگی قلبی تنفسی (معیار میزان رساندن اکسیژن توسط سیستم قلبی عروقی و تنفسی به عضلات) تقسیم کردند. آنها دریافتند افرادی که سطح تناسب اندام بالایی دارند، 19 درصد کمتر در معرض خطر سرطان سر و گردن و 20 درصد خطر ابتلا به سرطان کلیه در مقایسه با گروهی با سطح آمادگی پایین قرار دارند. در همین حال، خطر ابتلا به سرطان ریه برای شرکت کنندگانی که سطح آمادگی بالایی داشتند، 42 درصد کمتر بود.

نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر آرون اونروپ از دانشگاه گوتنبرگ  گفت که خطر ابتلا به سرطان به طور کلی با افزایش سطح آمادگی شرکت کنندگان کاهش می یابد. او گفت، اما برای اینکه خطر کمتری داشته باشید، لازم نیست در بین ورزشکاران نخبه باشید.

اونروپ گفت که به ویژه از یافته‌های مربوط به سرطان‌های دستگاه گوارش شگفت‌زده شده است: این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به سرطان‌های مری، کبد، مجاری صفراوی و کیسه صفرا برای شرکت‌کنندگان با تناسب اندام و افرادی که تناسب اندام داشتند، حدود 40 درصد کمتر بود. اندام های فوقانی حدود 20 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ هستند.

منبع سایت ‌همشهری آنلاین

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا