دانستنی ها

معجرات شلغم برای بدن که باید بدانید

مینا کاویانی در خصوص مواد مغذی موجود در شلغم گفت: شلغم از دسته سبزیجات بسیار کم کالری است و هر 100 گرم آن حدود 28 کیلو کالری انرژی دارد. همچنین منبع خوبی از فیبر است (حدود 1.8 گرم در هر 100 گرم) و در بهبود سیستم گوارش موثر است.

رئیس آموزش همگانی مؤسسه تغذیه، ویتامین C را از دیگر مواد مغذی موجود در شلغم برشمرد که یکی از ویتامین های محلول در آب است و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، نقش مهمی در از بین بردن عوامل زمینه ای بیماری هایی مانند سرطان دارد. این ویتامین نه تنها التهاب را کاهش می دهد بلکه ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

به گفته کاویانی، 100 گرم شلغم حاوی حدود 21 میلی گرم ویتامین C است که می تواند تقریبا یک سوم نیاز روزانه بدن را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: شلغم فاقد چربی های مضر مانند کلسترول و چربی های ترانس است و همچنین حاوی برخی ویتامین های گروه B مانند اسید فولیک است.

کاویانی در خصوص مواد معدنی موجود در این سبزی گفت: شلغم دارای مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم است. در 100 گرم از این سبزی ریشه ای 30 میلی گرم کلسیم و 191 میلی گرم پتاسیم وجود دارد که بخشی از نیاز روزانه انسان می تواند.

مسئول آموزش عمومی انستیتو تغذیه همچنین یادآور شد: شلغم دارای ترکیبات شیمیایی است که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و از دیرباز برای کاهش علائم عفونت از شلغم پخته استفاده می شود. . برای بیماری های تنفسی، سرماخوردگی، سینوزیت (التهاب سینوس های اطراف بینی) و برای رفع سرفه و گرفتگی صدا استفاده می شود.

کاویانی خاطرنشان کرد: برگ سبز شلغم نیز ارزش غذایی بالایی دارد. این بدان معناست که برگ های سبز شلغم سرشار از ویتامین های K، C، اسید فولیک و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) هستند.

به گفته وی، ریشه شلغم و برگ سبز حاوی مقدار کمی اسید اگزالیک (0.21 گرم در هر 100 گرم) است که در برخی از سبزیجات از خانواده براسیکا  (کلمیان) یافت می شود.

کاویانی با اشاره به اینکه اسید اگزالیک قابلیت تبدیل شدن به بلور و تشکیل سنگ کلیه و مجاری ادراری را دارد، تاکید کرد: افراد مبتلا به سنگ کلیه باید با احتیاط بیشتری شلغم مصرف کنند. به این افراد توصیه می شود همراه با مصرف این سبزی آب سالم بنوشند تا با افزایش مقدار طبیعی ادرار، خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا