اخبار روز

مطالبه یارانه 500 هزار تومانی چه زمانی پرداخت می شود؟


به گزارش پی ام آپ، میزان یارانه نقدی 6 و 8 برابر شده و بین 300 تا 400 هزار تومان رسیده است، اما با وجود این افزایش، ارزش واقعی یارانه پرداختی به مردم همچنان کمتر از 45 هزار تومان است یارانه 2089.

این آماری است که دنیای اقتصاد منتشر کرده و در گزارشی به تحلیل ارزش اسمی و واقعی یارانه ها می پردازد. بر اساس این گزارش، ارزش یارانه 45 هزار تومبا در سال 1388 معادل 46 دلار بوده که هر سال این میزان کاهش یافته و در سال 2017 ارزش دلاری یارانه به 9.4 دلار رسیده است. یعنی یک قسمت پنجم سال 89.

با وجود افزایش یارانه های نقدی در سال 2019 و 1400 دلار، ارزش یارانه های نقدی به طور پیوسته کاهش یافت. به گونه ای که ارزش یارانه در سال 99 و 1400 به ترتیب به 4 و 3 دلار رسید.

در سال 1401 میزان یارانه نقدی از 8 به 6 برابر افزایش یافت، اما ارزش دلاری یارانه ها هرگز به 89 نرسید. در این سال ارزش یارانه نقدی تنها 9.6 دلار بود و امسال با وجود افزایش قیمت دلار، ارزش یارانه ها به 6.9 دلار رسید. یعنی یک هشتم سال 89.

آمارها نشان می دهد که دولت توان افزایش یارانه نقدی را ندارد و نمی تواند بیش از 300 تا 400 هزار تومان بدهد. اما از سوی دیگر با اقداماتی تلاش کرد تا میزان یارانه را افزایش دهد اما پول جدیدی بین مردم توزیع نکرد.

به همین منظور دولت طرح کالابرگ را ارائه کرده است. طرحی که بر اساس آن 5 دهک اول جامعه برای خرید برخی کالاها با قیمت 1401 120 هزار تومان اعتبار اضافی دریافت می کنند که به گفته معاون رفاه اجتماعی، جمعیت مشمول طرح های تشویقی کالابرگ الکترونیک است. معادل حدود 48 میلیون نفر. بر اساس این محاسبه اگر 120 میلیارد تومان اعتبار اضافی به این افراد پرداخت شود، این پرداخت ماهانه 5.7 میلیارد تومان و تقریباً 70 میلیارد تومان در سال برای دولت بار مالی به همراه خواهد داشت.

این بدان معناست که دولت باید 70 هزار میلیارد تومان دیگر برای تامین بودجه به اضافه چند ده میلیارد تومان یارانه نقدی تخصیص دهد، اما هنوز ارزش واقعی یارانه ها به سال 89 هم نزدیک نشده است. سال 89 ارزش دلاری یارانه پرداختی به مردم 46 دلار بود و امسال معادل دلاری یارانه فقط 6.9 دلار است!

دولت در سال های اخیر تمرکز خود را بر افزایش یارانه نقدی گذاشته و با افزایش یارانه نقدی سعی در افزایش قدرت خرید خانوارها داشته است. اما از سوی دیگر با افزایش تورم، قدرت خرید را هدف قرار داده و آن را به شدت کاهش داده است.

به عبارت دیگر، دولت از یک سو برای جبران تورم یارانه نقدی می دهد و از سوی دیگر با دامن زدن به کسری بودجه، باعث افزایش تورم و کاهش قدرت خرید خانوارها می شود. یعنی این سیاست حمایتی دولت بر ضد خودش می چرخد ​​و اثر این حمایت را از بین می برد.

به همین دلیل کارشناسان اقتصادی تاکید می کنند که دولت به جای افزایش یارانه نقدی و سیاست های حمایتی، بر کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم تمرکز کند. در غیر این صورت اکنون دولت باید به هر نفر 900 هزار تومان و به هر خانواده 4 نفره 3 میلیون و 600 هزار تومان یارانه نقدی بدهد تا این یارانه رفاه و قدرت خرید یکسانی را برای مردم فراهم کند.

البته ناگفته نماند که تامین آن اعتبار برای یارانه نقدی 900 هزار تومانی کسری بودجه را تامین می کند و دولت برای تامین این کسری مجبور به استقراض و چاپ پول می شود و این اقدام به خودی خود تورم زا است. ارزش یارانه نقدی کمتر و دورتر می شود. پوچ خواهد شد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا