اخبار روز

کوزه‌ای که از ۱۲۰۰ سال پیش باقیمانده!/ تصاویر

یک کوزه سفالی که حاوی بقایای یک فرد جوان قربانی شده است، اخیرا از زیر خاک یک سایت باستانی در مکزیک کشف شده است. در داخل این کوزه، یک حلقه یشمی نیز وجود دارد که هنوز معنا و اهمیت آن برای ما مشخص نیست.

بقایای یک اسکلت انسانی قربانی شده با قدمت 1200 سال اخیر به تازگی در حفاری های باستان شناسی در مکزیک کشف شده است. این استخوان ها که در یک کوزه سفالی قرار دارند، در یک مکان باستانی در منطقه Campeche کشف شده اند. موسسه ملی مردم شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) این خبر را در 14 آگوست اعلام کرد.

کوزه‌ای که از ۱۲۰۰ سال پیش باقیمانده!/ تصاویر

باور باستان‌شناسان این است که این فرد در دوره متاخر کلاسیک مایا، یعنی بین سال‌های ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلادی، دفن شده است؛ زمانی که تمدن مایا در اوج رونق و شکوه خود بوده است.

مایاها که منطقه‌هایی در مکزیک امروزی و بخش‌هایی از آمریکای مرکزی را در قلمرو خود داشتند، به خاطر بناهای یادبودی همچون هرمها، نظام تقویم‌نگاری و سازماندهی اجتماعی خاص خود، بسیار معروف هستند.

کوزه‌ای که از ۱۲۰۰ سال پیش باقیمانده!/ تصاویر

بررسی بقایای اسکلتی یافت شده نشان می دهد که این فرد جوان بوده و به عنوان بخشی از یک مراسم خاص قربانی شده است. تصاویر منتشر شده اسکلت را نشان می دهد که در کف یک کوزه سفالی قرار دارد و اندام هایش محکم روی هم تا شده است.

سنت قربانی کردن انسان در بسیاری از جوامع باستانی، از جمله تمدن مایا، رایج بود. در فرهنگ مایاها، کودکان به طور معمول هدیه های ارزشمندی برای خدایان در نظر گرفته می شدند، زیرا مایاها معتقد بودند که سن کم آنها آنها را به خدایان و ارواح اجدادشان نزدیک می کند.

مطالب خزنده کوزه 1200 ساله/عکس - خبرآنلاین

علاوه بر اسکلت، یک حلقه یشمی منحصر به فرد که همچنان در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، درون یک ظرف سفالی کشف شده است. با این حال، اهمیت و معنای دقیق این حلقه یشمی هنوز برای باستان‌شناسان ناشناخته است.

به گفته مقامات، این یافته‌ها برای انجام بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهند شد. باستان‌شناسان می‌گویند کشف اسکلت‌هایی با سن چند صد سال در منطقه کامپه‌چه در نزدیکی شبه جزیره یوکاتان، امری فوق‌العاده نیست. تاکنون ۱۷۷ گورستان مربوط به دوره پیش از ورود اروپایی‌ها به مکزیک در این منطقه کشف شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا