اخبار روز

مصرف این ویتامین در کند کردن روند پیری مغز موثر است

محققان دریافتند که افراد مسن در تست‌های استاندارد حافظه و استدلال زمانی که سطوح بالاتر ویتامین D در بافت مغزشان دارند، عملکرد بهتری دارند. آنها همچنین کمتر به زوال عقل یا اختلال شناختی خفیف تر مبتلا بودند.

کارشناسان تاکید کردند که این مطالعه ثابت نمی کند که ویتامین D به تنهایی از زوال عقل محافظت می کند. بنابراین، هیچ کس نباید بر اساس یافته ها شروع به مصرف مکمل های غذایی کند. ویتامین D بیش از حد می تواند مضر باشد.

سارا بوث، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تافتس در بوستون، گفت: ما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف بیش از مقدار توصیه شده ویتامین D برای مغز بهتر است، نداریم.

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ها و ماهیچه ها و حمایت از سیستم ایمنی دارد. با این حال، اینکه آیا این به محافظت از مغز افراد مسن کمک می کند، مشخص نیست.

برخی از مطالعات ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D خون و خطر بالای زوال عقل در افراد مسن را یافته اند.

چند مطالعه اکنون اثرات مکمل های ویتامین D را بر حافظه و تفکر در افراد مسن آزمایش کرده اند. و تا کنون شواهد روشنی از سود وجود ندارد.

محققان این مطالعه بافت مغزی کالبد شکافی شده افراد مسن را که قبل از مرگ در پروژه حافظه عجله و پیری شرکت کرده بودند، بررسی کردند. این پروژه که در دهه 1990 آغاز شد، یک مطالعه طولانی مدت با هدف درک بهتر پیری طبیعی و غیر طبیعی مغز است.

شرکت‌کنندگان تحت آزمایش‌های شناختی سالانه قرار گرفتند و موافقت کردند که بافت مغز خود را برای آزمایش پس از مرگ اهدا کنند.

تیم بوث بافت مغز 290 شرکت‌کننده را که میانگین سنی آنها در زمان مرگ 92 سال بود، تجزیه و تحلیل کردند.

مشخص شد که ویتامین D در واقع در تمام نواحی مغزی که توسط محققان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند، از جمله دو منطقه که ناهنجاری‌های مرتبط با آلزایمر در آنها مشهودتر است، وجود دارد.

و به طور کلی، افراد مسن‌تر که مغزشان حاوی ویتامین D بیشتری بود، در تست‌های شناختی این مطالعه عملکرد بهتری داشتند. به ازای هر دوبرابر شدن سطح ویتامین D، شرکت کنندگان 25 تا 33 درصد کمتر در معرض زوال عقل یا اختلال شناختی خفیف در آخرین بازدید مطالعه بودند.

بوث گفت: “یک احتمال این است که تغذیه خوب، از جمله ویتامین D کافی، به محافظت از مغز در برابر تغییرات پاتولوژیک که مشخصه زوال عقل است، کمک می کند.”

در واقع، محققان بر این باورند که عوامل محیطی مختلف، از جمله آموزش، ورزش، و تحریک ذهنی، ممکن است به افراد مسن کمک کند حتی با وقوع این تغییرات مغزی عملکرد شناختی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند.

۲۳۳۲۳۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا