دانستنی ها

خورا‌کی‌های طبیعی و مصنوعی که باعث سردرد شما میشوند! | جزئیات

بدون در نظر گرفتن عواملی مانند استرس، نوع و مدت خواب، صداهای بلند و …، باید توجه داشت که رژیم غذایی نقش مهمی در بروز سردردهای مختلف بازی می‌کند.

برای افرادی که با مشکل سردرد یا میگرن مواجه هستند، ضروری است که ترکیبات مختلف موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها را مورد بررسی قرار دهند، زیرا برخی از این ترکیبات ممکن است باعث بروز سردردهای آنان شوند، بدون این که علت دقیقی برای آن وجود داشته باشد.

بر اساس مطالعات علمی، برخی از مواد موجود در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث بروز سردرد شوند، بنابراین افراد مبتلا به میگرن باید این محصولات را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

اگر شما با خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سردردآور آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌شود که به مطالعه و آگاهی رسانی در این زمینه بپردازید، تا بتوانید از رژیم غذایی سالم و مناسب برای سلامت سردرد خود استفاده کنید.

1. نوشیدنی‌های رژیمی و تنقلات حاوی شیرین‌کننده مصنوعی

آسپارتام، که در برخی از نوشیدنی‌های رژیمی به‌کار می‌رود، ممکن است علائمی مانند سردرد، سرگیجه و اختلال حافظه را در برخی افراد ایجاد کند. این مشکل برای همه افراد رخ نمی‌دهد، اما افرادی که دچار سردرد یا میگرن هستند، باید از مصرف نوشیدنی‌های رژیمی و تنقلات حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی خودداری کنند.

2. فرآورده های گوشتی

آیا تا به حال توجه کرده اید که محصولات گوشتی همیشه تازه به نظر می رسند؟ دلیل این نوآوری استفاده از نیترات و نیتریت در نگهداری این غذاهاست. اینها ترکیبات شیمیایی هستند که رگ های خونی را باز می کنند و یکی از اثرات آنها القای سردرد است. میزان بالای سدیم موجود در فرآورده های گوشتی نیز باعث کم آبی این غذاها می شود. ترکیب این عوامل فرآورده های گوشتی را به یکی از محرک های اصلی سردرد تبدیل می کند.

3. سس سویا

هنگام مصرف سوشی با سس سویا، یا همراه غذاها و سالادهای دیگر، بهتر است به این نکته توجه کنید که آیا به مشکلات سردرد یا میگرن دچار هستید یا خیر؟ سس سویا دارای مقدار زیادی سدیم است و مصرف آن باعث کم آبی در بدن شما می‌شود. این موضوع می‌تواند به عنوان یک عامل محرک در بروز سردرد عمل کند. لذا بهتر است هوشیارانه عمل کرده و مقدار مصرفی سس سویا را محدود نمایید. به جای آن، می‌توانید از سایر جایگزین‌های سس، در کنار غذاها و سالادهای خود استفاده کنید.

4. آووکادو

اگر به طور مرتب سردردهای میگرنی را تجربه می کنید، حتما بررسی کنید که آیا رژیم غذایی شما شامل آووکادو است یا خیر. این میوه سبز رنگ مفید حاوی تیرامین است. این ترکیب طبیعی که رگ های خونی را منقبض و گشاد می کند باعث سردردهای شدید می شود.

5. موز

در حالی که موز به عنوان یکی از بهترین میوه ها شناخته می شود، این میوه مفید همچنین حاوی تیرامین است. بنابراین، اگر بعد از پوست کندن موز دچار سردرد شدید، باید از خوردن موز خودداری کنید.

6. آدامس

اگر به مصرف منظم انواع آدامس‌ها عادت دارید و به شکل متناوب با سردرد مواجه می‌شوید، باید به این نکته توجه کنید که مصرف آدامس ممکن است یکی از عوامل محرک سردرد باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده، جویدن آدامس باعث فشار عضلانی مداوم در ناحیه سر و گردن می‌شود که می‌تواند سبب بروز سردرد شود. همچنین، مصرف آدامس‌های حاوی آسپارتام ممکن است در برخی افراد باعث بروز سردرد شده و یا شدت آن را افزایش دهد. در نتیجه، مواظبت و کاهش مصرف آدامس به‌منظور جلوگیری از بروز سردرد باید مورد توجه قرار گیرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا