اخبار روز

دلایل جذابیت سرمایه گذاری با مسکن حتی در شرایط اقتصاد تورمی!

یکی از قدیمی ترین بازارهای سرمایه گذاری در ایران بازار املاک است که فقط با پول می توان وارد آن شد و نیاز به دانش خاصی ندارد. به دلایل مختلف از جمله افزایش تقاضا برای مسکن، افزایش تورم، ثبات تقریبی میزان زمین مسکونی مناسب در بافت شهرها، عدم امکان واردات زمین و مسکن و … این بازار همواره با افزایش قیمت مواجه بوده است. در اقتصاد ایران و همچنین تهدید بزرگی برای آینده آن ها به شمار می رود و به نظر نمی رسد که این امر بتواند کارایی را در مقایسه با سایر بازارهای رقیب کاهش دهد.

البته سرمایه گذاری در بازار مسکن تبعات، آسیب ها و مخاطراتی دارد که در آینده در مورد آن صحبت خواهیم کرد. اما متن فعلی به جنبه های خوب سرمایه گذاری در املاک اختصاص دارد که بسیاری آن را امتحان کرده اند و بسیاری به دنبال فرصتی برای شروع هستند.

سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات ایران در طول زمان به دلیل افزایش مداوم تورم افزایش یافته و به یک سرمایه گذاری محبوب به ویژه به دلیل فرصت کسب درآمد از طریق اجاره تبدیل شده است. از سوی دیگر، سرمایه‌گذار هنگام سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر مانند سهام، طلا، ارز، ارزهای دیجیتال و غیره عمدتاً از نوسانات قیمت سود می‌برد و رسا نمی‌تواند بدون تغییر میزان سرمایه‌گذاری نقدینگی جدیدی به دست آورد. اما در بازار املاک و مستغلات سرمایه گذار علاوه بر کسب سود با نوسانات قیمت و به مرور زمان می تواند از طریق پیشنهاد سرمایه گذاری در بازار اجاره به سود نقدی کوتاه مدت نیز در کوتاه مدت دست یابد.

مزیت دیگر مسکن این است که برخلاف بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های دیگر، سرقت سرمایه عملاً غیرممکن است و برای محافظت از آن در برابر سرقت نیازی به هزینه اضافی پول یا انرژی نیست. در حالی که اکثر سرمایه گذاری های مسکونی رقیب همیشه در معرض دستکاری هستند.

یکی دیگر از عواملی که مسکن را به سرمایه گذاری سنتی در اقتصاد و جامعه ایران تبدیل کرده است، نبود دانش تخصصی اقتصادی است که آن را در مقایسه با سرمایه گذاری در بورس و ارزهای دیجیتال برنده می کند. در واقع سرمایه گذاری در ملک تنها با دانستن برخی نکات اولیه و دریافت مشاوره و راهنمایی از کارشناسان این حوزه امکان پذیر است. سرمایه گذار نه ملزم به گذراندن دوره های آموزشی و آکادمیک است و نه مجبور است برای حضور در این بازار به سطح علمی برسد.

اعتبار ملک و مسکن برای وثیقه، مزیت دیگری است که از قدیم برای سرمایه گذاری برای مسکن وجود داشته باشد و در شرایط فعلی نیز باوجود مدرنیزه شدن با رها و اعتباربخشی به سایر دارایی ها مانند سهام، طلا، آرزو و … همچنان یک ی از محبوب ترین و معتبرترین وثایق است که کار می کند.

این در حالی است که از یک سو از طریق اعتبار اسناد ملکی به عنوان تضمین و از سوی دیگر از طریق سیاست تامین مالی دولتی برای تملک ملک مسکونی از طریق وام، این امکان برای سرمایه گذاران ملکی وجود دارد که بخشی از ارزش سرمایه گذاری از ملک: وام های بلندمدت تنها با گرو گذاشتن ملک آنها قابل ارائه است، در حالی که در اکثر بازارهای رقابتی مسکن امکان سرمایه گذاری با اخذ وام وجود ندارد و یا مبلغ آن بسیار ناچیز و زمان کوتاه است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا