اخبار روز

مزایای ابطال کارت سوخت برای خودروهای بدون بیمه


به گزارش مشرق، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موظف است بر اساس ماده 48 قانون بیمه اجباری شخص ثالث از صدور هرگونه کارت و تخصیص هزینه اولیه و یا ادامه آن برای خودروهای فاقد بیمه نامه خودداری کند.

مطلبی که سید کاظم عزیزی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: با رویکرد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و همکاری نهادهای ذیربط از جمله بیمه مرکزی، فرجا و ایرانیان. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در نخستین گام از اجرای این ماده قانونی، بیش از 20 هزار خودروی نفتی و گازی فاقد بیمه نامه که با وجود گذشت یک سال از تاریخ انقضای بیمه نامه ها همچنان فاقد بیمه بودند، در تیر امسال شناسایی شدند.

در ادامه مجید مشعلچی قائم مقام بیمه مرکزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیمه مرکزی با همکاری ستاد مدیریت سوخت و حمل و نقل کشور، طرح فردی کارت سوخت و بیمه نامه شخص ثالث را به اجرا در می آورد. ” بر اساس این طرح برای هر بیمه نامه شخص ثالث فعال خودرو باید کارت سوخت وجود داشته باشد.

وی گفت: تمامی خودروهای سنگین باید دارای بیمه نامه شخص ثالث فعال باشند. در غیر این صورت پس از یک ماه کارت سوخت این خودروها باطل می شود. در این فرآیند مرکز حمل و نقل سوخت اطلاعات خودرو را به مرکز بیمه ارسال می کند که خودروهای بدون بیمه را در لیست هشدار قرار می دهد. اداره حمل و نقل به صاحب وسیله نقلیه یک ماه فرصت می دهد تا بیمه نامه را ارائه کند و در صورت نداشتن باید نسبت به عقد قرارداد بیمه اقدام کند. در صورت عدم اقدام تا یک ماه، کارت سوخت خودرو باطل می شود.

مشعلچی گفت: طرح انفرادی کارت سوخت و بیمه نامه تاکنون در رابطه با خودروهای سنگین دیزلی اجرا شده است اما در آینده خودروهای سبک نیز مشمول این طرح خواهند شد. دلیل شروع این پروژه با خودروهای سنگین این است که خطرات و آسیب های ناشی از تصادفات اتوبوس و کامیون بسیار بیشتر از خودروهای سبک است.

می گوید: بین 10 تا 12 میلیون خودرو بدون بیمه شخص ثالث در کشور وجود دارد. در حال حاضر 26 میلیون بیمه نامه برای خودروهای مختلف (وسایل نقلیه زمینی) در کشور وجود دارد. در حالی که تعداد خودروها 38 میلیون است. در واقع بین 27 تا 31 درصد خودروها بیمه نامه ندارند که فرجا باید از رانندگی با آنها جلوگیری کند. قانون هر نوع انتقال خودرو بدون بیمه ممنوع است.

این مسئول افزود: تمامی اطلاعات لازم در خصوص بیمه خودرو از طریق بیمه مرکزی در اختیار فرجا قرار گرفته است. در حال حاضر فرجا به اطلاعات خودرو و بیمه دسترسی لازم دارد و به تبع آن کپی فیزیکی بیمه نامه حذف شده است. اگر خودرو بیمه نباشد باید توقیف شود. تجربه نشان داده است که جریمه کارساز نیست. زیرا در بسیاری از موارد میزان جریمه های بیمه ای انباشته شده در سال های متوالی بسیار بیشتر از جریمه های رانندگی است.

اعمال قانون که مینا صادقی کارشناس حوزه بیمه در خصوص اهمیت آن به باشگاه خبرنگاران جوان توضیح داد: بیمه شخص ثالث مهمترین بیمه وسایل نقلیه موتوری است و عقد قرارداد آن طبق قانون الزامی است. . به همین دلیل قانون برای افرادی وضع شده است که بیمه شخص ثالث ندارند و یا از داشتن آن کوتاهی می کنند.

این کارشناس بیمه تصریح کرد: آمار ترافیک نشان می دهد که تعداد زیادی از خودروهای سنگین فاقد بیمه شخص ثالث هستند، به این دلیل که این وسایل در حمل و نقل اهمیت بیشتری دارند. باید پذیرفت که راندن خودروهای دیزلی در جاده ها و خیابان های کشور خطرات زیادی را به همراه دارد و در صورت نبود بیمه نامه شخص ثالث و وقوع حادثه، جبران خسارت وارده برای اکثر مردم مشکل خواهد بود.

صادقی افزود: بیمه شخص ثالث در این زمان به مردم کمک می کند و بخشی از بار حوادث را کاهش می دهد، بنابراین داشتن بیمه نامه شخص ثالث ضروری است که باید به آن توجه شود و این قانون نیز بر همین اساس است.

مشلاچی معاون رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه طرح یک به یک را برای پیشگیری از آسیب های ناشی از حوادث رانندگی و قاچاق سوخت موثر دانست و اظهار داشت: این امر برای صنعت بیمه مفید است زیرا خودروهای سنگین خطرناک بسیاری هستند. بیمه شدن قصد این است که اگر برای این خودروها اتفاقی بیفتد بیمه نامه داشته باشیم.

به گفته مسئولان، زمانی که دارندگان خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث بیمه نامه خود را در مدت یک ماه تمدید نکنند، وارد لیست خاکستری شده و در ماه دوم هنگام بنزین گیری پیامی دریافت می کنند که کارت سوخت آنها غیرفعال شده است. دارندگان خودروهای فاقد بیمه نامه برای فعال سازی مجدد کارت هوشمند سوخت خود باید بیمه نامه شخص ثالث خود را تمدید و سپس به یکی از کلانتری های +10 سراسر کشور مراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام کنند، همچنین طبق ماده قانونی، درخواست کارت هوشمند سوخت. صدور در کلانتری، +10 منوط به تأیید بیمه نامه شخص ثالث است.


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا