اخبار روز سینما

مروری بر کارنامه سازندگان آثار خاطره انگیز کودک و نوجوان دهه پنجاه تا هفتاد که هنوز هم به بهانه نمایش «پس از رفتن» با بازی بهرام شاه محمدلو و تسوه برومند | همیشه روی صحنه

درباره کارگردانان، مجریان و گویندگان نمایش‌های خاطره‌انگیز کودک و نوجوان دهه‌های پنجاه، شصت و هفتاد مطالب زیادی نوشته شده است، اما مهم‌ترین نکته این است که برخی از این افراد شاخص هنوز در میانه میدان و به عنوان بازیگر هستند. مجریان، کارگردانان و… با انگیزه فراوان به فعالیت خود ادامه می دهند. دلیل روایت ما، اکران فیلم «پس از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی با بازی بهرام شاه محمدلو و سیوم برومند است. بازیگرانی که هر دو خاطرات جالب بسیاری را در حوزه کودک و نوجوان دهه پنجاه و شصت به یادگار گذاشتند. به غیر از این دو بازیگر، ایرج طهماسب نیز مدتی است که با «پارتی» خود طرفداران زیادی پیدا کرده است. کارنامه هنری این چهره های برجسته و خلاق همیشه روی صحنه را مرور می کنیم.

به گزارش پی ام آپ، در این مورد تنها به افرادی پرداخته ایم که در دهه های 50، 60 و 70 آثار ماندگاری خلق کرده اند. وگرنه طبیعتا تعداد بازیگران کودک و نوجوانی که هنوز فعال هستند بسیار زیاد است.

مجری محترم برنامه های کودک و نوجوان.

برومند محترم در کنار رضا کیانیان در نمایی از فیلم “وقتی برگشتم”. برومند یکی از نقش های اصلی این فیلم را بازی کرد.

آثار ماندگار کودک و نوجوان.| احترام برومند به عنوان یکی از هنرمندان پیشکسوت قبل از انقلاب هنوز در ذهن ها باقی مانده است. از سال 1346 تا 1358 به مدت یازده سال مجری برنامه کودک تلویزیون بود و بعدها با انتشار نوارهای داستانی مجدداً با کودکان همراهی کرد.

فعالیت مستمر | برومند در دهه 80 به عنوان بازیگر وارد عرصه سینما شد و اولین بار در فیلم «دیروز باباتو دیدیم آیدا» به کارگردانی رسول صدر عاملی بازی کرد. پس از آن نقش های کوتاهی در فیلم های «در سکوت» به کارگردانی جرج هاشم زاده، «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی و «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی داشت. ایفاگر در فیلم «وقتی برگشتم» به کارگردانی وحید موسیان یکی از نقش های اصلی را بازی کرد و همچنین در سریال «خواب» سیروس مقدم بازی کرد. برومند از دهه 1980 تاکنون در شش فیلم و یک سریال بازی کرده است.

آخرین فعالیت ها | به تازگی بازی او را در فیلم «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی دیده ایم که همچنان در سینماها ادامه دارد. او در فیلم «پس از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی نیز در نقش مادر صابر ابر و همسر بهرام شاه محمدلو ظاهر شد. بازی او در مقابل شاه محمدلو موقعیت جالبی را در فیلم ایجاد کرده است.

بهرام شاه محمدلو راوی

مروری بر کارنامه سازندگان آثار خاطره انگیز کودک و نوجوان دهه پنجاه تا هفتاد که هنوز هم به بهانه نمایش «پس از رفتن» با بازی بهرام شاه محمدلو و تسوه برومند | همیشه روی صحنه
بهرام شاه محمدلو به همراه صابر ابر در نمایی از فیلم «پس از رفتن» در حال اکران در سینماها.

آثار ماندگار کودک و نوجوان. | نام بهرام شاه محمدلو همچنان با نام آقای حکایتی پیوند خورده است. گوینده شاد و مهربان سریال زیر گنبد کبود که از سال 66 تا 74 چندین قسمت از این برنامه را پخش کرد و بعدها شاه محمدلو به عنوان صداپیشه در برنامه های کودک و نوجوان نیز فعالیت کرد.

فعالیت مستمر| شاه محمدلو از ابتدا در کارهای مختلفی بازیگر بود. شاه محمدلو در سریال هایی چون «گرگ ها»، «عطر یاس»، «آرایشگاه زیبا»، «آپارتمان»، «معصومیت از دست رفته»، «مختارنامه» و… بازی کرد و هم اکنون در سریال «سلمان فارسی» مشغول بازی است. داوود میرباقری.

جدیدترین فعالیت| آخرین ساخته شاه محمدلو فیلم «پس از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی است که این روزها در حال اکران است. او در فیلم «بعد از رفتن» با موهای سفید ظاهر شد و پدری به نام میکائیل را در خود دارد که مدام شاکی است و سعی می کند این و آن را مقصر بداند. او دائماً پسرش را به خاطر گذشته اش سرزنش می کند و به دنبال فرصت هایی برای نشان دادن نقاط ضعف خود می گردد. بدون شک میکائیل یکی از بهترین نقش های کارنامه شاه محمدلو است.

مرضیه برومند کارگردان سریال ها و فیلم های کودک و نوجوان.

مروری بر کارنامه سازندگان آثار خاطره انگیز کودک و نوجوان دهه پنجاه تا هفتاد که هنوز هم به بهانه نمایش «پس از رفتن» با بازی بهرام شاه محمدلو و تسوه برومند | همیشه روی صحنه
سریال عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» جدیدترین فعالیت کارگردانی مرضیه برومند در عرصه نمایش عروسکی است.

آثار ماندگار کودک و نوجوان. | اولین فعالیت حرفه ای مرضیه برومند کارگردانی کودک در سریالی به نام «دیو چو می رود» است. جنگ کودکان برای شبکه دو. پس از این بود که برومند در سال ۱۳۶۰ با ساخت «مدرسه ای برای موش ها» وارد مرحله جدیدی از زندگی حرفه ای خود شد. در واقع می توان مدرسه موش را اولین اثر بزرگ کارنامه مرضیه برومند دانست. او فیلم «شهر موش ها» را در سال 63 ساخت. «خانه مادربزرگ»، «قصه های تابتا» و… از مهم ترین آثار برومند در حوزه کودکی و نوجوانی بود.

فعالیت مستمر| برومند علاوه بر کارگردانی نمایش های کودکانه، کارگردانی سریال های پرمخاطبی چون «آرایشگاه زیبا»، «هتل»، «تهران 11»، «کتاب فروشی هدهد»، «کارآگاه شمسی و خانم» و… را نیز بر عهده داشت و در چندین فیلم به عنوان بازیگر ایفای نقش کرد. آثار پیدا شد آخرین حضور او به سریال نشانی رامبد جوان در سال 1388 برمی گردد.

جدیدترین فعالیت | برومند «شهرمشه 2» را در سال 1392 ساخت و با استقبال خوبی مواجه شد. او سال گذشته سریال عروسکی «مجتمع مسکونی کلیله و دمنه» را برای شبکه نمایش خانگی کارگردانی کرد. او در حال حاضر مدیر کل سینما است.

ایرج طهماسب کارگردان برنامه، سریال و فیلم کودک و نوجوان

مروری بر کارنامه سازندگان آثار خاطره انگیز کودک و نوجوان دهه پنجاه تا هفتاد که هنوز هم به بهانه نمایش «پس از رفتن» با بازی بهرام شاه محمدلو و تسوه برومند | همیشه روی صحنه
ایرج طهماسب در ادامه فعالیت خود در زمینه ساخت برنامه های کودک و نوجوان، دو سال است که سریال «مهومنی» را کار می کند.

آثار ماندگار کودک و نوجوان. | نام ایرج طهماسب به نوعی با آثار کودک مرتبط است. آغاز فعالیت حرفه ای ایرج طهماسب در تلویزیون به سال ۱۳۶۰ و حضور در «مدرسه موش ها» برمی گردد. طهماسب به صورت مستقل در تلویزیون با سریال سقایق و شانه به سر دانا کار خود را آغاز کرد و بعداً سریال هایی مانند سلامتی چه خوب، دکتر عروسک و النگ و دولنگ را ساخت. در سال 1370 با ساخت «صندوق پست» وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود شد.

فعالیت مستمر | طهماسب اولین بار در سال ۱۳۶۴ با بازی در فیلم «خط پایان» به کارگردانی محمدعلی طالبی وارد عرصه بازیگری شد. بعدها با کارگردانانی چون فریدون جیرانی، کیانوش عیاری، محمدحسین لطیفی و… کار کرد. او در سینما فیلم های «یکی نبود، هیچکس نبود»، «دختر نازنین»، «زیر درخت هلو» و… را کارگردانی کرد و در آثار خودش هم بازی کرد. او سال‌ها سریال «کلاه قرمزی» را برای تلویزیون نوروزی تولید کرد، اما از سال ۱۳۹۶ آن را رها کرد.

جدیدترین فعالیت| از نوروز 1401 سریال «پارتی» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت. سریالی که به فصل دوم خود رسیده و شخصیت های آن بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

رضا عطاران کارگردان سریال کودک و نوجوان.

مروری بر کارنامه سازندگان آثار خاطره انگیز کودک و نوجوان دهه پنجاه تا هفتاد که هنوز هم به بهانه نمایش «پس از رفتن» با بازی بهرام شاه محمدلو و تسوه برومند | همیشه روی صحنه
«دلبندم» جدیدترین اثر رضا عطاران در حوزه کودک پس از گذشت 25 سال از ساخت آن است.

آثار ماندگار کودک و نوجوان. | رضا عطاران در سریال «پرواز 57» و سپس در «ساعت خوش» خود را به عنوان بازیگر طنز به مردم معرفی کرد اما در دهه 70 با ساخت سریال «سیب» جایگاه مهمی در زمینه کارگردانی آثار کودک و نوجوان به دست آورد. خنده.” او این مجموعه را به عنوان اولین کار خود در سال 1376 ساخت و به دلیل موفقیت این مجموعه تصمیم به خلق مجموعه «مجید دلبندم» گرفت و باز هم با استقبال خوبی مواجه شد.

فعالیت مستمر | بعد از این دو کار بود که وارد عرصه کارگردانی شد و سریال هایش با استقبال خوبی مواجه شد. عطاران سه فیلم بازی کرد و در حال حاضر یکی از پرکارترین بازیگران سینماست و به عنوان یکی از بازیگران پولساز در گیشه شناخته می شود. او از اوایل دهه نود علاوه بر کمدی، نقش های مهم بسیاری را ایفا کرده و اکنون در هر دو زمینه فعالیت دارد. عطاران دو سیمرغ برای اجرا دارد و یک سیمرغ برای ساخت «خواب می بینم».

جدیدترین فعالیت| فیلم‌های «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری و «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی با بازی عطاران به زودی اکران می‌شوند. وی در حال حاضر در سریال «یادداشت» به کارگردانی کیارش اسدی زاده برای شبکه نمایش خانگی بازی می کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا