اخبار روز سینما

مروری بر نقدهای منتشر شده درباره فیلم «شماره 10» به بهانه اکران آن. فرار بزرگ

فیلم «شماره 10» به کارگردانی حمید زرگرنژاد که برگرفته از زندگی اسیران جنگی است، در جشنواره فجر با استقبال خوبی مواجه شد و پس از پخش از تلویزیون، در سینما نیز با واکنش های مثبتی مواجه شد. سایت های متعددی نقدهایی از این اثر منتشر کرده اند که به بهانه اکران فیلم برخی از نکات مهم این نقدها را مرور می کنیم.

به گزارش پی ام آپ، در میان نقدهای منتشر شده درباره فیلم «شماره 10»، ساختار، شخصیت پردازی و گیم پلی این فیلم از نکات مثبت آن محسوب می شود.

کارگردان | یکی از نکات مثبت فیلم که در نقدها به چشم می خورد، استفاده صحیح از زبان تصویری است. در یکی از نقدها آمده است: «شماره 10 فیلمی با تکنیک است و حمید زرگرانژاد نشان داده که مدیوم سینمایی و زبان تصاویر را به خوبی می شناسد. زوایای دوربین، اندازه شات، تقاطع ها و برش های کاربردی در میزانسن محدود توانایی فیلمساز را در خلق یک اثر قابل قبول نشان می دهد.از دیگر نکات بسیار مهم کار حمید زرگرانژاد می توان به صحنه نگاری، نورپردازی و موسیقی اشاره کرد که بسیار کاربردی و در خدمت کار هستند و به عمق بخشیدن به کار می پردازند. روح روایت با ایجاد سایه های روشن و مناسب، ایجاد فضای مناسب و غنا بخشیدن.» در نقد دیگری اشاره شده است که زرگرانژاد تعلیق خوبی ایجاد کرده و از این حیث مخاطب را به خود جذب می کند: «داستانی جذاب با مضمون انجام یک ماموریت بزرگ در قالب فرار از زندان قفس امن و ارائه اسامی 42 زندانی امنیت با صلیب سرخ عجین شده است و از این نظر تعلیق و طرح دراماتیک دو عنصر مهمی بوده که به آن کمک کرده است و زرگر نژاد هم در فیلمنامه و هم در ساختار آن از این دو عنصر نهایت استفاده را برده است.» در یادداشتی با تاکید بر اینکه این فیلم تا حدودی از آثار مربوط به فرار از زندان الهام گرفته شده است: «به نظر می رسد این فیلم بیشتر شبیه فیلم های هالیوودی به سبک فرار از زندان است تا زندگی زندانیان ایرانی، بسیاری از پلان های فیلم شبیه به فیلم ها هستند. «رستگاری شاوشنگ»، «زندانی شماره 17» و «یک محکوم به مرگ فراری» اگرچه نمی توان گفت صددرصد کپی شده است، اما این شباهت بیشتر ما را به یاد فیلم های هالیوود می اندازد.

اسکریپت | در برخی نقدها، تنها مشکل اصلی فیلم مربوط به فیلمنامه آن است. برخی از منتقدان نوشته اند که اگر فیلمنامه قوی تری داشت قطعا بهتر بود. در برخی نقدها نوشته شده است که فیلم دیر شروع می شود و یک سوم اول کند است. در یکی از نقدها آمده است: «اگرچه فیلمنامه در برخی قسمت‌ها کمبود دارد و برخی داستان‌ها را نمی‌توان به درستی در مسیر داستان اصلی قرار داد و چرا برخی کنش‌ها و واکنش‌ها برای مخاطب مشخص نیست؛ اما در مجموع با یک موضوع مواجه هستیم. اسکریپت “سیستم مناسبی که می توان تا حد زیادی نقاط ضعف آن را نادیده گرفت.”

فیلم شماره 10 مورد توجه و استقبال منتقدان قرار گرفته است.

شخصیت پردازی ها | در یکی از نقدها درباره شخصیت پردازی این فیلم آمده است: «فیلمساز موفق شد شخصیت زندانی شماره 10 با بازی مجید صالحی را به گونه ای بسازد که رازهایش تا پایان «نیروی» با او باقی بماند. شخصیت مرده» در فیلم است.» در خصوص چند بعدی بودن شخصیت نیز اشاره می شود: «شخصیت بر خلاف دیگر فیلم های مشابه در این زمینه، اصلا تک بعدی نیست و اساساً مذهبی و مذهبی اوست. جنبه ها پررنگ و گلدار نیستند.» به هیچ وجه.» در نقد دیگری آمده است: «شخصیت پردازی ها به گونه ای است که مخاطب در بسیاری از لحظات با شخصیت ها همذات پنداری می کند و حتی در برخی صحنه ها ناخودآگاه برای قهرمان داستان کف می زند و سوت می زند.

موقت | در مورد انتخاب بازیگران و ژانر بازی ها نکات مهمی در نقدها ذکر شده است. در یکی از نقدها نوشته شده است: «مجید صالحی در شماره 10 به خوبی از عهده این نقش برآمده است و سیامک صفری، دیگر بازیگر موفق این فیلم، اگرچه با چهره ای تکراری ظاهر شد، اما فاصله چندانی با این نقش ندارد. اجرای باورپذیر از آب درآمده است.از دیگر بازی های خوب این فیلم بازی بهرنگ علوی در نقش یکی از مجاهدان روستا است.بازی خوب و باورپذیر بهرنگ علوی که بیست کیلو وزن اضافه کرده بود. وزن در نقش دایی در فیلم شادروان نیز این بار به خوبی درخشید. یکی از منتقدان درباره بازی مجید صالحی نوشت: «استفاده از بازیگری مانند مجید صالحی برای ایفای نقش قهرمان داستان با توجه به تجربه اخیر او به عنوان بازیگر در برخی سریال ها عجیب نبود، اما با وجود اینکه تجربه بازی در نقش جنگی را داشت. سال‌ها پیش در تئاتر، با توجه به سابقه جدی او در نمایش‌های کمدی که در اذهان عمومی است، انتخاب جسورانه و پرمخاطره‌ای بود؛ ریسکی که نتیجه را 50-50 کرد.»

فیلم سینمایی «شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرانژاد با بازی مجید صالحی، حسام منظور، مهدی زمین پرداز، سیامک صفری، بهرنگ علوی و… برنده بیشترین سیمرغ در چهار رشته بهترین بازیگر مرد، بهترین موسیقی متن، بهترین گریم و بهترین طراحی صحنه.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا