اخبار روز سینما

حاشیه های باور نکردنی این 6 فیلم غیرقانونی!/جزئیا0ت

تعداد فیلم هایی که اکران نمی شوند و از کانال های قاچاق فیلم بیرون می آیند و در فضای مجازی رد و بدل می شوند روز به روز بیشتر می شود. پس از فیلم «تفریق» ساخته مانی حقیقی، این روزها فیلم های «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و «بی رویا» به کارگردانی آرین وزیر دفتری به صورت غیرقانونی در فضای مجازی منتشر شده است. روند رو به رشد انتشار نسخه های غیرقانونی در حال حاضر نگران سازندگان سایر آثار اجتماعی است که هنوز رنگ پرده را ندیده اند. به همین بهانه نگاهی می اندازیم به دلایل تمدید مدت اکران شش فیلم از اسفند سال گذشته تاکنون به صورت قاچاق منتشر شده است.

به گزارش پی ام آپ، از میان 6 فیلمی که به صورت غیرقانونی در فضای مجازی منتشر شده، تنها «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی در این مدت اکران شده است. این فیلم توانست حدود 6.5 میلیارد تومان فروش داشته باشد.

برادران لیلا سعید روستایی 1400

حاشیه های باور نکردنی این 6 فیلم غیرقانونی!/جزئیا0ت
پیمان معادی در نمایی از فیلم «برادران لیلا»

«برادران لیلا» اولین قربانی دور جدید اکران غیررسمی فیلم بود. فیلمی که اگر درگیر مخالفت های عجیب و غریب نبود و با موفقیت اکران می شد، عموم مردم از دیدن آن در اکران سینما بی نصیب نمی ماندند و فروش خوبی در سالن ها داشت. «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی در تابستان امسال توسط کمپانی وایلد بانچ حدود دو ماه در فرانسه اکران گسترده داشت و پاییز امسال نیز در بلژیک، امارات متحده عربی و پرتغال اکران شد و در نهایت بیش از 750 هزار فروخت. دلار در سراسر جهان اواخر دی ماه گذشته بود که برخی منابع فرانسوی از انتشار نسخه دیجیتالی و اکران آنلاین فیلم «برادران لیلا» در فرانسه خبر دادند و اعلام کردند که نسخه بلوری این فیلم در تاریخ 29 مارچ معادل 9 فروردین در فرانسه منتشر شده است. با انتشار این خبر می توان پیش بینی کرد که در صورت عدم تصمیم جدی و فوری مدیران فیلم برای اکران در این فضای کوتاه، نسخه غیرقانونی آن به زودی وارد ایران شده و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. اما برای این فیلم حتی برای اکران نوروزی هم تصمیمی گرفته نشد و مدیران اجازه دادند که توقیف این فیلم به قیمت تخریب ادامه یابد. نسخه غیر قانونی فیلم آخر اسفند دست به دست هم داد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. طبیعتا با توجه به اتفاقات اخیر، اگر منتشر نمی شد، امکان انتشار آن وجود نداشت.

جنگ جهانی سوم هومان سیدی 1401

حاشیه های باور نکردنی این 6 فیلم غیرقانونی!/جزئیا0ت
ندا جبرئیلی و محسن تنابنده در نمایی از فیلم «جنگ جهانی سوم»

نسخه غیرقانونی “جنگ جهانی سوم” اندکی پس از “برادران لیلا” در 20 فروردین 1402 در فضای مجازی منتشر شد. این فیلم پس از نمایش در جشنواره های مختلف، بازخوردهای مثبت زیادی در نشریات سینمای جهان داشت. این فیلم برای اولین بار در بخش افق های هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و با استقبال خوب منتقدان سینمایی در سراسر جهان مواجه شد. «جنگ جهانی سوم» یکی از 18 فیلم بخش افق جشنواره فیلم ونیز بود و در بخش افق ها برنده دو جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم شد. متعاقباً در جشنواره هایتوکیو، استکهلم، فریبورگ سوئیس و … جوایزی دریافت کرد. پس از قاچاق غیرقانونی فیلم، تصور می شد که هرگز اکران نخواهد شد، اما به هر حال شورای صنفی نمایش در اقدامی به موقع تشکیل جلسه اضطراری داد و تصویب کرد که از بیست و ششم فروردین به صفحه نمایش بروید. با وجود انتشار نسخه بوتلگ، این فیلم با استقبال خوبی روبرو شد و حدود 7 میلیارد فروخت.

خط فرضی فرنوش صمدی 1398

حاشیه های باور نکردنی این 6 فیلم غیرقانونی!/جزئیا0ت
سحر دولتشاهی در نمایی از فیلم “خط فرضی”

بعد از «برادران لیلا» و «جنگ جهانی سوم» نسخه غیرقانونی «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و تهیه کنندگی علی مصفا. اردیبهشت ماه امسال منتشر شد. این فیلم اولین ساخته بلند فرنوش صمدی است و سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، آزیتا حاجیان و حسن پورشیرازی در آن حضور دارند. طبق برنامه قبلی بود. دی قرار بود در ماه 1401 اکران شود، اما به دلیل شرایط موجود و عدم استقبال عمومی، انتشار آن به تعویق افتاد. پس از انتشار نسخه غیرقانونی، بلافاصله در جلسه شورای اتحادیه که در تاریخ 5 اردیبهشت ماه برگزار شد، رای به اکران فیلم در هفته دوم داد اردیبهشت ماه داده شده. اما این فیلم با وجود داشتن پروانه نمایش در زمان اعلام شده اکران نشد. این فیلم در دو بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین صداپیشگی نامزد دریافت سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد.

تفریق  مانی حقیقی  1400

حاشیه های باور نکردنی این 6 فیلم غیرقانونی!/جزئیا0ت
نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم تفریق

«تفریق» یکی از مهم‌ترین فیلم‌های دهه 1400 بود و با توجه به مضمون متفاوت و بازی علیدوستی و نوید محمدزاده در دو نقش متفاوت، می‌توان پیش‌بینی کرد که فروش خوبی داشته باشد، اما انتشار نسخه غیرقانونی آن فیلم معادلات را تغییر داد «تفریق» یکی از آثاری بود که با مجوز سازمان سینمایی در جشنواره فیلم تورنتو 2022 ارائه شده بود و به همین دلیل مشکلی برای نمایش آن وجود نداشت. پس از اتفاقات نیمه دوم سال گذشته و قرار گرفتن ترانه علیدوستی در لیست سیاه، به نظر می رسید «تفریق» به زودی اکران نشود تا اینکه با اکران این فیلم در سینماهای فرانسه، خطر اکران آن افزایش یافت. مخاطبان تمایل زیادی به تماشای این فیلم داشتند و در نظرسنجی سایت فیلم‌نیوز درباره اینکه تمایل دارید کدام فیلم سینمایی را روی پرده ببینید، با 21.13 درصد آرا بیشترین رای را نسبت به سایر گزینه‌ها به دست آورد. با وجود اظهارنظر دبیر ستاد صیانت سازمان سینمایی درباره رسیدگی به وضعیت انتشارهای غیرقانونی باید دید وضعیت آن به کجا می‌رسد.

ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا  عبدالرضا کاهانی  1395

حاشیه های باور نکردنی این 6 فیلم غیرقانونی!/جزئیا0ت
طناز طباطبایی و سحر دولتشاهی در نمایی از فیلم «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا»

«ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» قدمت بیشتری نسبت به سایر فیلم هایی دارد که نسخه غیرقانونی آن در فضای مجازی منتشر شده است. این فیلم هفت سال است که اکران نشده و بعید به نظر می رسد که هرگز اکران شود. حتی زمانی که موضوع اکران آنلاین فیلم‌های جدید در شبکه نمایش خانگی در زمان شیوع کرونا مطرح شد، تهیه‌کننده فیلم اعلام کرد که آماده است آن را به قیمت چهار سال پیش تقدیم کند، اما باز هم به جایی نرسید. . خود عبدالرضا کاهانی یک بار در صفحه اینستاگرامش از امکان پخش این فیلم در اینترنت خبر داد و نوشت که با پیشنهاد دوستانش که از او خواسته بودند فیلمش را در اینترنت منتشر کند و در اختیار مخاطبان قرار دهد موافق است. . او حتی نوشت: مدت‌هاست که برای پخش گسترده فیلم با نتفلیکس مذاکره می‌کنم و اکنون منتظر پاسخ دیگری از سوی تهیه‌کننده فیلم هستم. آنچه برای من مهم است اکران کامل و استاندارد فیلم برای شما دوستان عزیز است که قطعا انجام خواهد شد.» اما به دلیل مخالفت تهیه کننده هرگز چنین اقدامی نکرد. وقتی خبر اکران غیرقانونی منتشر شد. از این فیلم منتشر شد، عده ای نوشتند که می تواند کار خود کارگردان باشد، اما در واقع اینطور نبوده و کاهانی چنین اقدامی انجام نداده است.

بی رویا / کارگردان: آرین وزیردفتری / سال تولید: 1400

حاشیه های باور نکردنی این 6 فیلم غیرقانونی!/جزئیا0ت
طناز طباطبایی برای بازی در فیلم «بی رویا» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

«بی رویا» یکی از مهم ترین و در عین حال جنجالی ترین فیلم های چهلمین جشنواره فجر بود. فیلمی که خیلی ها معتقد بودند به سلیقه و هوش مخاطب احترام می گذارد و ذهن ها را به شدت جذب می کند. بخش مهمی از وزن موفقیت فیلم بر دوش طناز طباطبایی، صابر ابر و شادی کرمرودی بود. طباطبایی در این فیلم بازی دقیقی از سرگردانی و نگرانی و عدم تسلط بر موقعیت های پیچیده پیش آمده را به نمایش گذاشت و سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. طبق برنامه ریزی قبلی قرار بود «بیرویا» امسال پس از دهه اول محرم اکران شود که به عقب افتاد و پاییز امسال تاریخ اکران آن اعلام شد. هنوز بیش از یک ماه تا آغاز پاییز باقی مانده و فیلم وارد فضای مجازی شده است. فیلمی که نه توقیف شد و نه حاشیه. باید دید به زودی اقداماتی برای اکران فیلم انجام خواهد شد تا ضرر نکند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا