اخبار روز

بزرگ ترین مراسم حج تاریخ شروع شد / حضور بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر از سراسر جهان در مراسم حج!

به گزارش پی ام آپ، صبح روز دوشنبه پنجم تیرماه، طبق تقویم عربستان در روز هشتم ذی‌الحجه که به نام «الترویه» شناخته می‌شود، انتقال گروهی از زائران ایرانی از مکه به منا آغاز شده است. برخی از زوار کشورهای دیگر نیز از عصر روز یکشنبه مکه را به سوی منا ترک کرده‌اند.

مدیر حمل و نقل عملیات حج زائران ایرانی اظهار داشته است که حدود ۱۰ هزار نفر از زائران اهل سنت کاروان‌های ایرانی با اتوبوس‌های حمل و نقل ترددی از صبح روز دوشنبه از مکه به منا منتقل می‌شوند و عملاً مرحله نخست عملیات ترددی آغاز می‌شود.

از عصر روز دوشنبه پنجم تیرماه برابر با هشتم ذی‌الحجه (به تقویم عربستان)، عملیات انتقال زائران به سمت عرفات آغاز می‌شود. این فرآیند تا نیمه‌شب نهم ذی‌الحجه ادامه خواهد داشت و مرحله سوم حمل و نقل ترددی، صبح روز سه‌شنبه ششم تیرماه برابر با نهم ذی‌الحجه (به تقویم عربستان) با انتقال زائران اهل سنت از منا به عرفات پایان خواهد یافت. در نتیجه، تمامی زائران ایرانی در نهم ذی‌الحجه در عرفات حضور خواهند داشت.

زوار پس از خروج از مکه، به ترتیب با وقوف در مشعر، عرفات و منا، مناسک حج را به جا خواهند آورد و پس از عید قربان و انجام آخرین رمی جمرات، به مکه بازخواهند گشت.

رییس سازمان حج و زیارت نیز اعلام کرده است که فرآیند ذبح برای زائران ایرانی توسط 65 ذابح و در سه کشتارگاه صورت خواهد پذیرفت.

مناسک حج سال ۱۴۰۲ قمری/ ۱۴۴۴ خورشیدی، به پایان خواهد رسید. جشن عید قربان نیز برابر با تقویم عربستان در روز چهارشنبه نهم ذی‌الحجه (28 ژوئن/ هفتم تیرماه) برگزار می شود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، حج امسال که پس از ۳ سال محدودیت کرونا برگزار می‌شود، رکورد حضور زائران را شکسته و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سراسر جهان در مناسک حج شرکت خواهند کرد. در سال نخست کرونا، حج فقط با حضور ۱۰ هزار نفر از زائران ساکن در عربستان برگزار شد. در سال ۲۰۲۱، فقط ۶۰ هزار زائر مجاز به شرکت در این مراسم واجب شرعی برای مسلمانان شدند و سال ۲۰۲۲ نیز سقف شرکت‌کنندگان در حج به ۱ میلیون نفر رسید.

این حج، همچنین، چالش‌های خود را دارد؛ چرا که در گرمای نزدیک به ۴۵ درجه سانتیگراد برگزار می‌شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا