اخبار روز

مدیر سازمان جهانی میم: علاقه جوانان ایرانی به میم دیدنی است/ دوران طلایی میم در فیلم های صامت با چاپلین و کیتون بود.

مارکو استویانوویچ مدیر سازمان جهانی میم از هفدهم تا بیستم در دومین جشنواره بین المللی میم زنجان حضور یافت. مهر در فرهنگسرای امام خمینی(ره) این شهر می گذرد، ایشان در آنجا به تماشای آثار هنرمندان پرداختند و با برگزاری کارگاه آموزشی همراهی کردند.

استویانوویچ در گفت و گو با پی ام آپ با بیان اینکه پانتومیم مانند هر هنر دیگری فراز و نشیب هایی داشته است، گفت: پانتومیم اگرچه زبانی جهانی است، اما ۱۵ سال است که در پایین ترین سطح خود بوده است و متاسفانه همین طور است. نزدیک به نیم قرن.» که این هنر هنوز به اوج خود نرسیده است.

وی ادامه داد: دلیل نادیده گرفته شدن میم به دلیل شخصیت محور بودن هنر است.میم همیشه به هنرمند خود وابسته بوده است. در واقع پانتومیم همیشه وقتی طرفدار دارد که مجری یا به عبارتی بازیگر محبوب باشد و وقتی بازیگر محبوب نباشد این هنر هم تحت تاثیر این بی تفاوتی قرار می گیرد.

به گفته مدیرعامل سازمان جهانی پانتومیم، دوران طلایی میم و فیلم های صامت به دوران فیلم های صامت و هنرمندانی چون چارلی چاپلین و باستر کیتون برمی گردد. اصولاً این دوره را می توان دوران طلایی پانتومیم توصیف کرد که پس از آن اتفاق دیگری نیفتاد.

او گفت: «پس از دوران طلایی میم، اتین دو کروا حرکات بدن را در میدان اختراع کرد. او خیلی محبوب نبود، اما پدر پانتومیم مدرن به حساب می آید. مارسل مارسو نیز شاگرد او بود. مارسو توانست در زمینه میم محبوبیت زیادی به دست آورد و به لطف او میم دوباره محبوبیت خود را به دست آورد.

مدیرعامل سازمان جهانی میم افزود: همزمان با جنگ جهانی دوم، مارسل مارسو برای گسترش هنر میم تلاش کرد.وی یکی از کسانی بود که در جنگ جهانی دوم علیه آلمان ها اقدام کرد و همراه با برادرش سعی کرد در سردابی که آماده کرده بود کودکان یتیم را با هنر پانتومیم سرگرم کند.

استویانوویچ ادامه داد: متأسفانه مارسل مارسئو در سال 2007 درگذشت و با مرگ او دوباره دوران افول پانتومیم آغاز شد. اما متاسفانه این هنرمند به عنوان هنرمند میم شناخته نمی شود. منتقدان ادعا می کنند کاری که او انجام می دهد اصلا پانتومیم نیست.

این مدرس و بازیگر تئاتر تصریح کرد: به هر حال در 20-15 سال گذشته هنرمندان فعالیت خود را در عرصه پانتومیم کنار گذاشته و به جای آثار 5 یا 6 بازیگر به تولید پانتومیم تک نفره روی آورده اند. با رویکرد، هنرمندان به تدریج وارد اجراهای خیابانی شده اند تا حداقل هزینه های روزانه خود را تامین کنند.

وی تاکید کرد: وقتی با نسل جدید صحبت می کنیم، آنها فقط نمایش های خیابانی را در مورد میم به یاد می آورند.این اتفاق برای میمک تا حد زیادی تقصیر ماست. مدیرعامل سازمان جهانی میم در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز این هنر، گفت: ما یک رسانه جدید به نام اینترنت داریم، رسانه‌ای که از طریق آن می‌توانیم هنر میم را رایگان به اشتراک بگذاریم. پانتومیم به عنوان یک زبان جهانی می تواند از طریق رسانه های مجازی در سراسر جهان دیده شود و رشد کند.

بیشتر بخوانید:

انتقاد تند یک کارگردان از تلویزیون/پانتومیم در تلویزیون کم ارزش بود

پانتومیم یکی از حوزه های مغفول مانده تئاتر ماست

خانه پانتومیم ایران در کدام شهر افتتاح شد؟

در ستایش هنرمندان دوره گرد و هنرمندان سیاه پوست بی خانمان*

وی افزود: هنرمندان این عرصه نباید فقط به فکر اجرای روی صحنه باشند. بلکه باید به این فکر کنند که برای ترویج این هنر چه کاری می توانند انجام دهند. همانطور که مستر بین روی صحنه رفت و تلویزیون را پخش کرد.»

استویانوویچ بر لزوم توجه به میم در دوران مدرن تاکید کرد و گفت: ما باید نگاه فعالان میم به این هنر را تغییر دهیم.

رئیس سازمان جهانی میم در خصوص دومین جشنواره بین المللی پانتومیم اظهار داشت: برنامه ریزی و اجرای چنین رویداد هنری در سطح بین المللی بسیار حائز اهمیت است. جا دارد از دست اندرکاران و مدیران دولتی و خصوصی تشکر کنیم. که در این زمینه از ما حمایت کردند.»

وی افزود: با اختصاص بودجه و زمان مشخص برای ادامه این رویداد قطعا می توان این هنر را در سطح ملی و بین المللی معرفی و ارتقا داد. کیفیت بالاتر.”

این هنرمند و مدرس تئاتر در خصوص آثار ارائه شده در جشنواره بین المللی پانتومیم زنجان گفت: در این رویداد هنری آثار خوب و قابل توجهی وجود دارد. شوری دیدنی که نشان از علاقه جوانان و نوجوانان به هنر میم دارد.

مدیرعامل سازمان جهانی میم ادامه داد: با ادامه روند برگزاری این رویداد هنری و با ممارست و ماندگاری گام های بعدی این هنرمندان که اکثرا جوان هستند، قطعاً بسیار موفق خواهد بود.

مارکو استویانوویچ: دوران طلایی پانتومیم در فیلم های صامت چاپلین و کیتون بود/ اشتیاق جوانان ایرانی به پانتومیم قابل توجه است.

وی در پایان با اشاره به لزوم همکاری بیشتر هنرمندان ایرانی میم با موسسه جهانی میم گفت: حضور من در این جشنواره برای دیدن اجراهاست و در این زمینه پیشنهاداتی برای اجرای آثار در صربستان خواهم داشت. امیدوارم به زودی میزبان هنرمندان ایرانی در کشورمان باشیم.

دومین جشنواره بین المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و نهادهای استان زنجان به مدیریت ساسان قاجار از 17 تا 20 مهر 1402 در زنجان می گذرد.

۵۷۵۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا