اخبار روز

محمود ضرابی، سرباز شجاع، افتخار ارتش ایران

(آقای خلبان مک دانل داگلاس اف-4 فانتوم، چطور پیش رفت؟)

شنیدن صدای قوت و قدرت در صدای محمود ضرابی همیشه جذاب است. جگراور، خلبان فانتومی که سال ها مثل عقاب مراقب مرزهای ایران بود. اما زبان تند و سخنان روشن (برای بیان نقش ارتش در جنگ) نیز داشت.
باز اما مودب
اینکه همه چیز ارتش نیست و چرا آنطور که باید از نقش ارتش صحبت نمی شود.

آقای خلبان مک دانل داگلاس اف-4 فانتوم چطور شد؟! و زمان رفتن کی بود؟

این چند خط در مورد سرباز ایرانی، کوتاه اما خواندنی:

محمود ضرابی (زاده ۲۳ اسفند 1325 کرمان – درگذشت 8 مهر 1402) وی خلبان بازنشسته مک دانل داگلاس اف-4 فانتوم نیروی هوایی ایران بود که از خلبانان جنگنده نیروی هوایی در طول جنگ ایران و عراق بود. ضرابی در سال 1346 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و دوره خلبانی F-4 را در آمریکا گذراند. در سال 1349 به ایران بازگشت و فعالیت رسمی خود را در نیروی هوایی شاهنشاهی ایران آغاز کرد. همزمان با شروع جنگ ایران و عراق معاونت عملیات پایگاه ششم شکاری بوشهر را رهبری می کرد. وی یکی از خلبانان ماموریت کمان 99 بود و در زمان جنگ در ماموریت های مختلف حضور فعال داشت.

بقای تمدن در هر کشوری در گرو وجود سربازانی است که شخصیت آنها «سرباز» شدن است نه «رئیس». خلبانانی که شجاعت جنگیدن در هوا را دارند تا در هنگام جنگ از زمین روی زمین محافظت کنند.

در آمریکا، برخی از بهترین مراقبت های پزشکی برای کهنه سربازان نیروی هوایی محفوظ است. چرا که چرا چنین خلبانی نباید تحت معاینات پزشکی منظم قرار گیرد و ناگهان سرطان او ما را در عرض 30 روز از بین ببرد؟

او را در تالار وحدت دیدم. پرسیدم: «کاپیتان این سمفونی خط شکن ها چطور بود؟» با همان صدای محکم گفت: «خوب بود که دقت کردند عکس فرماندهان ارتش را کنار عکس فرماندهان ارتش بگذارند.» همه برای حفظ این خاک تلاش کرده اند.
گفتم: به داشتن عکس در کنار «فرمانده خلبان کشورم» افتخار می کنی؟

و بیرون قاب، همسرش صبورانه منتظر است. همان حوصله ای که محمود سال ها برای هر پرواز و برای هر گردشی با تپش قلبش داشت.
او این عکس یادگاری را با حوصله تحمل کرد.

در عکس زیر + محمود ضرابی در کنار شهید عباس دوران و شهید یاسینی ایستاده است. خدای من چه اسمایی! چه کسانی به این کشور رفتند و از سر گذشتند…
عکس سه نفر در حال بازگشت از عملیات پایگاه بوشهر.
عباس دوران و رنج این دوران!

محمود ضرابی، سرباز شجاع، افتخار ارتش ایران
صدای محمد نوری به یادگار مانده است:
می خواهیم ته قله ها را ببوسیم
چه ریسک هایی را پذیرفتیم، چه ریسک هایی را پذیرفتیم؟

«خطر» کاری بود که عباس دوران، یاسینی و ضرابی کردند…
در میان مصاحبه های ضرابی، این مصاحبه (+) که ماجرای اف پنک سواری محسن رضایی را شرح می دهد، در فضای مجازی پخش شد! کجاست:
او ابتدا گفت اف پنج موتور وسپا است اما سه کیسه پلاستیکی در کابین عقب اف پنج از آبادان تا تهران پر کرد.

اگر علاقه مند به شنیدن اثری آکادمیک و حرفه ای در مورد خلبانان جنگنده ایران در جنگ هستید، پیشنهاد می کنم این مستند «نبردهای فانتوم» ساخته سالار بی باک را تماشا کنید. در قسمت سوم این مستند سه قسمتی، محمود ضرابی نیز (از دقیقه ششم) صحبت می کند.
شنیدن این سخنان برای نسل امروز ضروری است. دانستن اینکه چه کسانی برای حفاظت از ایران تلاش کردند.

https://youtu.be/0qcUjUyeEIQ?si=wTQe617pyZplGCgt

آقای خلبان فانتوم! چه زمانی باید اتفاق بیفتد؟
امروز که خبرها و حرف های منفی زیاد است، حضور و انعکاس صدای تند و محکم امثال ضرابی چقدر ضروری است.
خدا حفظت کنه.
رفتی پیش دوستان قدیمی عباس دوران و عباس بابایی هم اکنون در بهشت ​​ازلی و شکرستان (به گفته مولوی) در کنار دوست قدیمی خود به خوش گذرانی می پردازند.
امشب ابوالفضل مهدیار، ابراهیم امیدبخش، حسین و ابراهیم دلحمد در کنار رفقای قدیمی خود خوش و بش می کنند.
آخرین پرواز مبارک

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا