اخبار روز

وزیر جدید جهاد کشاورزی: محمدعلی نیکبخت

به گفته پی ام آپ، امروز سه شنبه 30 خردادماه نمایندگان شورای اسلامی صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را بررسی کردند. وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کرد.

محمدعلی نیکبخت جانشین سید جواد ساداتی نژاد شد. ورود نیکبخت به وزارت جهاد کشاورزی در شرایطی است که وزیر سابق جهاد کشاورزی نه استعفا داد و نه استیضاح شد، بلکه توسط سرپرست وزارتخانه از ریاست برکنار شد. عملکرد ضعیف ساداتی نژاد با دریافت چندین کارت زرد از مجلس در این بین تاثیرگذار بود. یکی از مهمترین چالش های نیکبخت به عنوان وزیر جهاد کشاورزی تعیین نرخ خرید تضمینی برای فروش گندم است که با گذشت حدود یک ماه و نیم از آغاز برداشت گندم در سطح کشور همچنان بلاتکلیف است و قیمت‌های پیشنهادی هم با انتقاد و اعتراض بسیاری کشاورزان روبرو شده است.

نیکبخت اصالتاً اهل سیستان و بلوچستان است و در دولت آباد شهرستان زابل به دنیا آمد. نیکبخت که شیعه است بارها در دولت های مختلف ایران در پست های مختلف خدمت کرده است. وی در دهه 1380 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بود و بعدها در دولت محمود احمدی نژاد به معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی این وزارتخانه منصوب شد. پس از آغاز حکومت حسن روحانی، نیکبخت از سمت خود برکنار شد و بار دیگر به عنوان رئیس سازمان جهاد سیستان و بلوچستان مشغول به کار شد. ساداتیان (وزیر سابق جهاد کشاورزی) در ابتدای دولت سیدابراهیم رئیسی، وی را به سمت ریاست هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی منصوب کرد. یک نکته مهم در مورد سوابق نیکبخت این است که او یک سلبریتی سیاسی و رسانه ای نیست و تا به حال فردی کم حاشیه بوده است.

تاکید بر سوابق خوش شانسی در عرصه جهاد کشاورزی

به نظر می رسد سابقه حرفه ای نیکبخت در حوزه کشاورزی نقاط قوت وی در انتخاب به عنوان وزیر جهاد کشاورزی باشد. سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتگو با اصحاب رسانه ضمن معرفی نیکبخت به مجلس گفت: نیکبخت برای تعیین تکلیف وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اجرای اصل 133 قانون اساسی تقدیم مجلس شده است. برنامه های آموزشی، علمی، پژوهشی، مدیریتی و فوریتی و اولویت دار به ضمیمه نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس ارسال شده است. منتخب دولت برای وزارت جهاد کشاورزی دارای تجربیات ارزنده ای در وزارت جهاد کشاورزی است و در رده های بالای این وزارتخانه از جمله معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی کشاورزی روستایی تعاونی های ایران، مشغول بوده است.»

اعضای کمیسیون کشاورزی محلس نیز قبل از تصدی این وزارت، نگاه مثبتی به نیکبخت داشتند. چندی پیش پرویز اودازی عضو کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی در این خصوص گفت: محمدعلی نیکبخت گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی از بدنه این وزارتخانه است و انتخاب وی برای این حوزه مورد توجه است. وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در این زمینه تجربه دارد و از صفر شروع کرده و بخش کشاورزی را کاملا می شناسد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا