اخبار روز

محققان ژاپنی و دارو برای رشد مجدد دندان های انسان!

عصر ایران توانایی رشد مجدد دندان، یکی از چیزهایی است که کوسه ها را به چنین حیوانات آبزی جالبی برای مطالعه وا می دارد. و در حالی که گروهی از محققان ژاپنی نمی گویند ما باید سعی کنیم مانند کوسه باشیم، ممکن است روزی توانایی رشد مجدد دندان ها را داشته باشیم.

یک مطالعه در سال 2021 در نشریه گزارش های علمی منتشر شده نشان داد که چگونه دارویی که پروتئین سنتز شده توسط ژن USAG-1 را هدف قرار می دهد، بر رشد دندان ها در حیوانات تأثیر می گذارد. سپس تیم تحقیقاتی بر روی مطالعه این عملکرد در انسان متمرکز شد.

به گفته محققان، کارآزمایی بالینی این دارو در سال 2024 انجام می شود و این امید وجود دارد که در سال 2030 برای استفاده عمومی آماده شود.

دارویی برای رشد مجدد دندان انسان

به گفته کاتسو تاکاهاشی، محقق ارشد و رئیس بخش دندانپزشکی و جراحی دهان در بیمارستان کیتانو در اوزاکا، ایده رشد دندان های جدید رویای هر دندانپزشکی است. من از زمانی که دانشجوی دکتری بودم در این زمینه بودم. ما امیدواریم زمانی که پزشکی دوباره رشد کند دندان باید به عنوان گزینه سوم در کنار پروتز و ایمپلنت پیشنهاد شود.

تاکاهاشی سال هاست که روی پتانسیل رشد مجدد دندان ها تحقیق کرده است و بر نقش ژن ها در این زمینه تمرکز کرده است. به گفته وی، تعداد دندان ها به دلیل جهش تنها یک ژن متفاوت است. اگر آن را هدف تحقیق خود قرار دهیم، باید راهی برای تغییر تعداد دندان افراد وجود داشته باشد.

محققان دریافته اند که پروتئین USAG-1 می تواند رشد دندان را در موش ها محدود کند. بنابراین اطمینان از تشکیل نشدن آن می تواند به طور بالقوه رشد دندان را بهبود بخشد. دندان تیم تحقیقاتی دارویی برای جلوگیری از این پروتئین ابداع کردند و آزمایشات روی موش ها نشان داد که دندان های آنها دوباره رشد کرده است.

مقاله ای از سال 2023 درمان احیا کننده مطالعه منتشر شده نشان داد که چگونه درمان آنتی بادی ضد USAG-1 می تواند پیشرفتی در درمان ناهنجاری های دندانی در انسان ایجاد کند.

با توجه به اینکه تقریباً 1٪ از افراد از آنودنتیا رنج می برند، یک بیماری ژنتیکی که از رشد یک مجموعه کامل از دندان ها جلوگیری می کند، امید برای رشد مجدد دندان در انسان فراتر از آزمایش های حیوانی افزایش یافته است.

تحقیقات قبلی تاکاهاشی نشان داد که انسان ها دسته سوم دندان ها را در دهان خود دارند. این به وضوح در افراد مبتلا به هایپردنشیا، رشد بیش از یک مجموعه کامل از دندان ها، دیده می شود. تاکاهاشی معتقد است که فعال کردن دسته سوم جوانه ها از طریق دستکاری ژنتیکی مناسب می تواند باعث رشد مجدد دندان ها شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا