اخبار روز

لغو ممنوعیت واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ، در آن زمینه روز گذشته بخشنامه اداره واردات گمرک منتشر شد که بر اساس آن ممنوعیت واردات خودروهای بیش از ۴۰ هزار دلار به تسهیلات گمرکی، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد لغو می شود. همانطور که در این بخشنامه آمده، این ابطال ممنوعیت به دلیل مکاتبه دیوان عدالت اداری بوده است. البته تاریخ تصویب این بخشنامه 9 خرداد بود که متن آن روز گذشته در برخی خبرگزاری ها منتشر شد.

این اولین خروج نهادهای مختلف نیست تا راه را برای واردات خودرو به کشور باز کند. پیش از این هیات حاکمه الزام رعایت استانداردهای روز اروپا برای واردات خودرو را لغو کرده بود که بر اساس آن دیگر نیازی به ارائه استانداردهای زیست محیطی یورو 5 و یورو 6 برای خودروهای ورودی به کشور نبود.

همچنین در روزهای اخیر جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس کشور در گفتگو با پایگاه خبری تجارت نیوز از احتمال افزایش سقف ارزی واردات از 20 هزار دلار خبر داد. در مقررات واردات خودرو به 30000 دلار اشاره شده است. البته لازم به ذکر است موضوعی که رشیدی کوچی به آن اشاره کرده مربوط به واردات خودرو به سرزمین اصلی است و بخشنامه گمرک سقف 40 هزار دلاری واردات به مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد را لغو کرده است. بنابراین همانطور که گفته شد می توان گفت سیاست گذار خودرو در تلاش است تا روند واردات خودرو به کشور را چه در مورد سرزمین اصلی و چه در مورد مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی تسهیل کند.

از این نظر موضوع واردات خودروهای فرسوده نیز قابل تحلیل است. همچنین لازم به ذکر است که پس از سال 1396 که واردات خودرو به کشور ممنوع شد، هیچ خودرویی وارد مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی کشور نشده است. بنابراین می‌توان گفت دروازه‌بان صنعت خودرو در تلاش است تا در کنار واردات خودرو به سرزمین اصلی، برای واردات خودروهای باکیفیت‌تر به مناطق آزاد پیش قدم شود.

اما همه این موارد فقط یک خبر است و اگر چه طبق هشت فرمان ابراهیم رئیسی در اسفند 1400 باید تا خرداد 1401 تمامی موانع اداری و قانونی واردات خودرو رفع شود و حتی قول ورود صد هزار خودرو داده شد. سرزمین اصلی در سال 1401 انجام می شود، اما همچنان شاهد تغییرات قانونی در زمینه واردات خودرو هستیم، اما خودروهای وارداتی جدیدی در خیابان ها مشاهده نشده است. بنابراین نمی توان انتظار داشت که لغو ممنوعیت ها عملا منجر به واردات خودرو به سرزمین اصلی یا مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی شود. با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا این بار شاهد ورود خودروها به کشور و حضور خودروهای با کیفیت بالاتر در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی خواهیم بود یا خیر.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا